Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta

Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan leikin esiinty...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saarikoski, Susanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83344
_version_ 1828193053861478400
author Saarikoski, Susanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarikoski, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarikoski, Susanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarikoski, Susanna
datasource_str_mv jyx
description Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta. Tutkimusote oli laadullinen, lasten ajatuksia ja kokemuksia kuvaileva haastattelututkimus. Tutkimukseen osallistuneet 25 lasta, kahdesta eri koulusta haastateltiin kuudessa, 4–5 lapsen ryhmässä ja ryhmäkeskustelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Leikki oli kolmasluokkalaisille tärkeää, hauskaa, yhteistä tekemistä, jossa korostui itse päättäminen. He leikkivät sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla monipuolisesti esimerkiksi mielikuvitusleikkejä ja pihaleikkejä, myös leluilla leikittiin. Erilaiset pelit, sekä perinteiset lauta- ja ulkopelit että digilaitteilla pelaaminen olivat isossa roolissa lasten kuvauksissa. Oppitunneilla leikkiä esiintyi opettajan ohjaamina leikkeinä, liikuntatunneilla sekä erilaisina oppimispeleinä. Lasten kokemusten mukaan leikin avulla voi oppia niin akateemisia, fyysisiä, sosiaalisia, kuin luovuuteenkin liittyviä taitoja. Lasten kokemusta leikistä positiivisena ja heille luontaisena oppimismuotona tulisikin aktiivisesti pyrkiä hyödyntämään antamalla leikin avulla oppimiselle uudenlaista näkyvyyttä niin opetussuunnitelmissa kuin opettajakoulutuksessakin.
first_indexed 2022-09-29T20:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Innanen, Hely", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarikoski, Susanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-29T05:46:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-29T05:46:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83344", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Leikki on keskeinen osa lapsen el\u00e4m\u00e4\u00e4 ja merkitt\u00e4v\u00e4 elementti lapsen\nkokonaiskehityksess\u00e4 ja oppimisessa. Leikki kuuluu my\u00f6s YK:n m\u00e4\u00e4ritt\u00e4miin\nlasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten\nkolmasluokkalaiset m\u00e4\u00e4rittelev\u00e4t leikin sek\u00e4 kartoittaa heid\u00e4n kokemuksiaan\nleikin esiintymisest\u00e4 opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta.\nTutkimusote oli laadullinen, lasten ajatuksia ja kokemuksia kuvaileva\nhaastattelututkimus. Tutkimukseen osallistuneet 25 lasta, kahdesta eri koulusta\nhaastateltiin kuudessa, 4\u20135 lapsen ryhm\u00e4ss\u00e4 ja ryhm\u00e4keskustelut analysoitiin\naineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nLeikki oli kolmasluokkalaisille t\u00e4rke\u00e4\u00e4, hauskaa, yhteist\u00e4 tekemist\u00e4, jossa\nkorostui itse p\u00e4\u00e4tt\u00e4minen. He leikkiv\u00e4t sek\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4n aikana ett\u00e4 vapaa-ajalla\nmonipuolisesti esimerkiksi mielikuvitusleikkej\u00e4 ja pihaleikkej\u00e4, my\u00f6s leluilla\nleikittiin. Erilaiset pelit, sek\u00e4 perinteiset lauta- ja ulkopelit ett\u00e4 digilaitteilla\npelaaminen olivat isossa roolissa lasten kuvauksissa. Oppitunneilla leikki\u00e4\nesiintyi opettajan ohjaamina leikkein\u00e4, liikuntatunneilla sek\u00e4 erilaisina\noppimispelein\u00e4. Lasten kokemusten mukaan leikin avulla voi oppia niin\nakateemisia, fyysisi\u00e4, sosiaalisia, kuin luovuuteenkin liittyvi\u00e4 taitoja.\nLasten kokemusta leikist\u00e4 positiivisena ja heille luontaisena\noppimismuotona tulisikin aktiivisesti pyrki\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n antamalla leikin\navulla oppimiselle uudenlaista n\u00e4kyvyytt\u00e4 niin opetussuunnitelmissa kuin\nopettajakoulutuksessakin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-29T05:46:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-29T05:46:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "leikkiin perustuva oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmasluokkalainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Leikki kolmasluokkalaisten m\u00e4\u00e4ritt\u00e4m\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan leikin esiintymisest\u00e4 opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209294700", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83344
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:52Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/139119be-d13e-446f-90b4-7eb40cc8b077\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209294700.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarikoski, Susanna Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta leikkiin perustuva oppiminen kolmasluokkalainen lasten kokemukset Kasvatustiede Education 102 haastattelututkimus leikkiminen oppiminen leikit opetus koululaiset
title Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
title_full Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
title_fullStr Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
title_full_unstemmed Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
title_short Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
title_sort leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
title_txtP Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta
topic leikkiin perustuva oppiminen kolmasluokkalainen lasten kokemukset Kasvatustiede Education 102 haastattelututkimus leikkiminen oppiminen leikit opetus koululaiset
topic_facet 102 Education Kasvatustiede haastattelututkimus kolmasluokkalainen koululaiset lasten kokemukset leikit leikkiin perustuva oppiminen leikkiminen opetus oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83344 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209294700
work_keys_str_mv AT saarikoskisusanna leikkikolmasluokkalaistenmäärittämänäsekäheidänkokemuksiaanleikinesiintymisest