Identiteettiä tukeva oppimisympäristö nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten aikuisten luovaan kirjoittamiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia identiteettityön kannalta. Lisäksi tavoitteena on kuvata, millaiset elementit luovan kirjoittamisen ryhmässä tukevat yksilön työskentelyä. Aineisto kerättiin puolistrukturoituin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miettinen, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83226
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten aikuisten luovaan kirjoittamiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia identiteettityön kannalta. Lisäksi tavoitteena on kuvata, millaiset elementit luovan kirjoittamisen ryhmässä tukevat yksilön työskentelyä. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kesällä 2021, haastatteluun osallistui neljä vapaaehtoista luovan kirjoittamisen kurssille osallistunutta henkilöä. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, josta muodostettiin erilaisia kategorioita. Haastatteluaineiston kolmeksi keskeiseksi pääkategoriaksi muodostuivat: kirjoittajaidentiteetti, ryhmän tunnetuki sekä kirjoittamiseen liittyvien harjoitteiden reflektointi. Haastateltavilla oli samansuuntaisia kokemuksia kirjoittamisesta menneisyydessään. Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että luova oppimisympäristö tuki yksilön identiteettityötä sekä antoi uusia näkökulmia kirjoittamiseen. Käsitys kirjoittamisesta muuttui positiivisemmaksi sekä osa haastateltavista sai motivaatiota jatkaa kirjoittamista myös kurssin päättyessä. Haastateltavat pitivät myös ryhmän ja ohjaajan tukea tärkeänä luovassa työssä. Esimerkiksi ohjaajan antamaa sanallista palautetta ja ohjausta pidettiin tärkeänä osana kirjoitusprosessia.