Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymmärtämisen strategioista ja sen yhteyttä strategioiden tunnistamiseen. Lisäksi tutkittiin, mitkä taustatekijät vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekijöinä tutkimuksessa tarkasteltiin minäpystyvyysuskomusten, ammatillisen kokemuksen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Meriläinen, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82901
_version_ 1828193053748232192
author Meriläinen, Roosa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Meriläinen, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Meriläinen, Roosa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Meriläinen, Roosa
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymmärtämisen strategioista ja sen yhteyttä strategioiden tunnistamiseen. Lisäksi tutkittiin, mitkä taustatekijät vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekijöinä tutkimuksessa tarkasteltiin minäpystyvyysuskomusten, ammatillisen kokemuksen ja koulutustaustan yhteyttä opettajien tietoon tunnistaa luetun ymmärtämisen opetuksen strategioita. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyyseillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tulosten mukaan opettajat tunnistavat luetun ymmärtämisen strategioita kohtalaisesti. Minäpystyvyysuskomukset ja ammatillinen kokemus olivat yhteydessä hyödyllisten ja epähyödyllisten luetun ymmärtämisen strategioiden tunnistamiseen mutta eivät metakognitiiviseen tietoon, tekstin ymmärtämisen tukemisen keinoihin tai luetun ymmärtämistä vaikeuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Koulutustausta ei tämän tutkimuksen puitteissa ollut yhteydessä strategioiden tunnistamiseen. Vaikka tutkimuksen otoskoko jäi odotettua pienemmäksi, tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia opettajien tiedon puutteellisuudesta. Suomalaisen opettajankoulutuksen käyneiden opettajien tieto luetun ymmärtämisen strategioista on osittain kattavaa mutta ei kokonaisuutena riittävä. Asiaan tulisi kiinnittää huomiota oppilaiden heikkenevän lukutaidon sekä erilaistuvien taitojen takia. Etenkin koulun kehittyessä yhä inklusiivisemmaksi opiskelijat ovat yksilöllisiä ja tarpeet erilaisia, joten lukutaidon strategioiden opettamista ja kehittämistä pitäisi tukea vahvemmin.
first_indexed 2022-09-01T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Meril\u00e4inen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-01T05:47:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-01T05:47:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82901", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen strategioista ja sen yhteytt\u00e4 strategioiden tunnistamiseen. Lis\u00e4ksi tutkittiin, mitk\u00e4 taustatekij\u00e4t vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekij\u00f6in\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin min\u00e4pystyvyysuskomusten, ammatillisen kokemuksen ja koulutustaustan yhteytt\u00e4 opettajien tietoon tunnistaa luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen opetuksen strategioita. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyyseill\u00e4 sek\u00e4 Mann-Whitneyn U-testill\u00e4. Tulosten mukaan opettajat tunnistavat luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen strategioita kohtalaisesti. Min\u00e4pystyvyysuskomukset ja ammatillinen kokemus olivat yhteydess\u00e4 hy\u00f6dyllisten ja ep\u00e4hy\u00f6dyllisten luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen strategioiden tunnistamiseen mutta eiv\u00e4t metakognitiiviseen tietoon, tekstin ymm\u00e4rt\u00e4misen tukemisen keinoihin tai luetun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 vaikeuttavien tekij\u00f6iden tunnistamiseen. Koulutustausta ei t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen puitteissa ollut yhteydess\u00e4 strategioiden tunnistamiseen.\t\t\tVaikka tutkimuksen otoskoko j\u00e4i odotettua pienemm\u00e4ksi, tutkimus t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 aiempia tutkimuksia opettajien tiedon puutteellisuudesta. Suomalaisen opettajankoulutuksen k\u00e4yneiden opettajien tieto luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen strategioista on osittain kattavaa mutta ei kokonaisuutena riitt\u00e4v\u00e4. Asiaan tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota oppilaiden heikkenev\u00e4n lukutaidon sek\u00e4 erilaistuvien taitojen takia. Etenkin koulun kehittyess\u00e4 yh\u00e4 inklusiivisemmaksi opiskelijat ovat yksil\u00f6llisi\u00e4 ja tarpeet erilaisia, joten lukutaidon strategioiden opettamista ja kehitt\u00e4mist\u00e4 pit\u00e4isi tukea vahvemmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-01T05:47:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-01T05:47:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien tieto luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209014436", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82901
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65ce2f64-9a2f-4d6b-9c83-f601632c90db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209014436.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Meriläinen, Roosa Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen Erityispedagogiikka Special Education 101 luetun ymmärtäminen lukutaito strategiat opettajat lukeminen
title Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
title_full Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
title_fullStr Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
title_full_unstemmed Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
title_short Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
title_sort opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
title_txtP Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen
topic Erityispedagogiikka Special Education 101 luetun ymmärtäminen lukutaito strategiat opettajat lukeminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education luetun ymmärtäminen lukeminen lukutaito opettajat strategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82901 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209014436
work_keys_str_mv AT meriläinenroosa opettajientietoluetunymmärtämisenopetusstrategioistajasenyhteysstrategioidentunn