Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana

Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustamusiikin vaikutuksia lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin, vaikuttiko taustamusiikki opiskelijoiden viihtyvyyteen ja koetun rasituksen määrään. Kohdejoukkona oli lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kaksi opetu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Huuskonen, Leevi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82899
_version_ 1828193053744037888
author Huuskonen, Leevi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huuskonen, Leevi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huuskonen, Leevi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huuskonen, Leevi
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää taustamusiikin vaikutuksia lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi selvitettiin, vaikuttiko taustamusiikki opiskelijoiden viihtyvyyteen ja koetun rasituksen määrään. Kohdejoukkona oli lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kaksi opetusryhmää. Musiikin vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja suoritukseen on aikaisemmin tutkittu muun muassa Yhdysvalloissa. Suomessa aihetta ei ole aiemmin tutkittu. Tutkimus oli muodoltaan poikittaistutkimus. Molemmille ryhmille pidettiin kaksi samanlaista liikuntatuntia. Ensimmäinen tunneista oli tavallinen tunti ja toisella tunneista soitettiin taustamusiikkia. Taustamusiikki-termillä tarkoitetaan synkronoimatonta musiikkia liikuntatunnin taustalla. Taustamusiikin valinnassa hyödynnettiin musiikin motivoivia ominaisuuksia kuvaavaa Brunel Music Rating Inventory -viitekehystä (Terry & Karageorghis 2011). Opiskelijat pääsivät itse vaikuttamaan taustamusiikin valintaan. Taustamusiikki oli nopeatempoista ja koulumaailmaan soveltuvaa. Opiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta mitattiin Polar Gofit -ohjelmalla ja sykevöillä. Laitteilla kerättiin opiskelijoiden tunnin aikaiset keski- sekä maksimisykkeet. Opiskelijat arvioivat molempien tuntien lopussa viihtyvyyttä Likert-asteikolla (1–5) ja koettua rasitusta Borgin (1998) RPE-asteikolla (6–20). Aineisto analysoitiin SPSS Statistic 26 ohjelmalla. Analyysissä käytettiin hyödyksi toistettujen mittausten t-testiä. Taustamusiikin soittaminen ei nostanut opiskelijoiden keski- tai maksimisykkeitä. Tyttöjen ja poikien erot keski- sekä maksimisykkeissä olivat musiikin soidessa tilastollisesti merkitseviä. Sekaryhmässä taustamusiikin soittaminen laski ryhmän keskisykettä 3,9:llä. Tulos oli tilastollisesti merkitsevä. Taustamusiikki lisäsi opiskelijoiden viihtyvyyttä tunnilla tilastollisesti merkitsevästi. Koettu rasitus nousi urheilulukiolaisten ryhmässä 9,7:stä 10,7:ään taustamusiikin soidessa tunnilla. Tulos oli tilastollisesti merkitsevä. Taustamusiikin soittaminen vaikutti tunnilla viihtyvyyden lisääntymiseen. Jatkotutkimusta vaaditaan, jotta musiikin vaikutuksia pystytään ymmärtämään paremmin.
first_indexed 2022-09-01T20:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salin, Kasper", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuskonen, Leevi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-01T05:43:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-01T05:43:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82899", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 taustamusiikin vaikutuksia lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen. Lis\u00e4ksi selvitettiin, vaikuttiko taustamusiikki opiskelijoiden viihtyvyyteen ja koetun rasituksen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Kohdejoukkona oli lukion ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoiden kaksi opetusryhm\u00e4\u00e4. Musiikin vaikutuksia fyysiseen aktiivisuuteen ja suoritukseen on aikaisemmin tutkittu muun muassa Yhdysvalloissa. Suomessa aihetta ei ole aiemmin tutkittu.\nTutkimus oli muodoltaan poikittaistutkimus. Molemmille ryhmille pidettiin kaksi samanlaista liikuntatuntia. Ensimm\u00e4inen tunneista oli tavallinen tunti ja toisella tunneista soitettiin taustamusiikkia. Taustamusiikki-termill\u00e4 tarkoitetaan synkronoimatonta musiikkia liikuntatunnin taustalla. Taustamusiikin valinnassa hy\u00f6dynnettiin musiikin motivoivia ominaisuuksia kuvaavaa Brunel Music Rating Inventory -viitekehyst\u00e4 (Terry & Karageorghis 2011). Opiskelijat p\u00e4\u00e4siv\u00e4t itse vaikuttamaan taustamusiikin valintaan. Taustamusiikki oli nopeatempoista ja koulumaailmaan soveltuvaa. Opiskelijoiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta mitattiin Polar Gofit -ohjelmalla ja sykev\u00f6ill\u00e4. Laitteilla ker\u00e4ttiin opiskelijoiden tunnin aikaiset keski- sek\u00e4 maksimisykkeet. Opiskelijat arvioivat molempien tuntien lopussa viihtyvyytt\u00e4 Likert-asteikolla (1\u20135) ja koettua rasitusta Borgin (1998) RPE-asteikolla (6\u201320). Aineisto analysoitiin SPSS Statistic 26 ohjelmalla. Analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin hy\u00f6dyksi toistettujen mittausten t-testi\u00e4.\nTaustamusiikin soittaminen ei nostanut opiskelijoiden keski- tai maksimisykkeit\u00e4. Tytt\u00f6jen ja poikien erot keski- sek\u00e4 maksimisykkeiss\u00e4 olivat musiikin soidessa tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Sekaryhm\u00e4ss\u00e4 taustamusiikin soittaminen laski ryhm\u00e4n keskisykett\u00e4 3,9:ll\u00e4. Tulos oli tilastollisesti merkitsev\u00e4. Taustamusiikki lis\u00e4si opiskelijoiden viihtyvyytt\u00e4 tunnilla tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Koettu rasitus nousi urheilulukiolaisten ryhm\u00e4ss\u00e4 9,7:st\u00e4 10,7:\u00e4\u00e4n taustamusiikin soidessa tunnilla. Tulos oli tilastollisesti merkitsev\u00e4. Taustamusiikin soittaminen vaikutti tunnilla viihtyvyyden lis\u00e4\u00e4ntymiseen. Jatkotutkimusta vaaditaan, jotta musiikin vaikutuksia pystyt\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-01T05:43:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-01T05:43:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209014434", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taustamusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82899
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7a83ce2c-d971-42b2-85fe-ea2d963cfc5b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209014434.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huuskonen, Leevi Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 musiikki fyysinen aktiivisuus taustamusiikki viihtyvyys koululiikunta
title Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
title_full Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
title_fullStr Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
title_full_unstemmed Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
title_short Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
title_sort taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
title_txtP Taustamusiikin vaikutus lukiolaisten fyysiseen aktiivisuuteen, koettuun rasitukseen ja viihtyvyyteen liikuntatunnin aikana
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 musiikki fyysinen aktiivisuus taustamusiikki viihtyvyys koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus koululiikunta musiikki taustamusiikki viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82899 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209014434
work_keys_str_mv AT huuskonenleevi taustamusiikinvaikutuslukiolaistenfyysiseenaktiivisuuteenkoettuunrasitukseenjavii