Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana

Musiikin kuuntelun kulutusympäristö elää entistä enemmän digitalisoituneilla suoratoistopalvelualustoilla fyysisten ääniteformaattien käyttöosuuden vähentyessä vuosittain. Kulutuskentän muutoksen lisäksi digitaalisuus on aikaan saanut myös suoratoistopalvelun liitoksissa olevia sosiaalisia median pa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huusko, Niko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82842
_version_ 1826225722352467968
author Huusko, Niko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huusko, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huusko, Niko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huusko, Niko
datasource_str_mv jyx
description Musiikin kuuntelun kulutusympäristö elää entistä enemmän digitalisoituneilla suoratoistopalvelualustoilla fyysisten ääniteformaattien käyttöosuuden vähentyessä vuosittain. Kulutuskentän muutoksen lisäksi digitaalisuus on aikaan saanut myös suoratoistopalvelun liitoksissa olevia sosiaalisia median palveluita, joissa kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa entistä enemmän keskenään. COVID19-pandemia lisäsi ihmisten väliset vuorovaikutustilanteet suurimmaksi osaksi digitaalisiin alustoihin ja fyysisesti vähentämään kohtaamisia. Laaja kyselytutkimus tutkii suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valintoja: mitkä musiikin kuuntelun kulutusmuodot kiinnostavat ja valikoituvat – ja miksi? Mitkä ovat kuluttajan syyt valitsemalleen kulutusmuodolle? Voisiko kulutusmuotoja tietyistä syistä vaihtaa, vai ovatko kuluttajat tyytyväisiä kulutusmuotoonsa? Näihin kysymyksiin tutkimus etsii vastauksia niin musiikin suoratoistopalveluiden kuin perinteisten analogisten ääniformaattien käyttäjiltä. Lisäksi tutkimus selvittää sosiaalisen median vaikutusta musiikin kuunteluun ja sen konteksteista vaikuttumiseen: löytävätkö musiikin kuuntelijat somesta musiikkia, seuraavatko musiikin kuluttajat musiikin kuunteluun liittyviä ilmiöitä tai jakavatko he päivityksiä musiikin kuuntelusta? Sosiaalista näkökulmaa tutkii aiemman lisäksi myös musiikin kuuntelun ja hyvinvoinnin suhteesta COVID19-pandemian aikana: vaikuttiko musiikin kuuntelu hyvinvointiin poikkeuksellisina aikoina? Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeella määrällisiä metodeja käyttäen. Tutkimuksen ote on deskriptiivinen: tarkoituksena etsiä laajasta otosjoukosta erilaisia ilmiöitä ja ominaisuuksia. Tutkimukseen osallistui 833 eri ikäistä musiikin kuuntelijaa ympäri Suomea kertomaan omasta musiikin kuuntelustaan.
first_indexed 2024-09-11T08:49:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luck, Geoff", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huusko, Niko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-26T05:20:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-26T05:20:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82842", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musiikin kuuntelun kulutusymp\u00e4rist\u00f6 el\u00e4\u00e4 entist\u00e4 enemm\u00e4n digitalisoituneilla suoratoistopalvelualustoilla fyysisten \u00e4\u00e4niteformaattien k\u00e4ytt\u00f6osuuden v\u00e4hentyess\u00e4 vuosittain. Kulutuskent\u00e4n muutoksen lis\u00e4ksi digitaalisuus on aikaan saanut my\u00f6s suoratoistopalvelun liitoksissa olevia sosiaalisia median palveluita, joissa kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa entist\u00e4 enemm\u00e4n kesken\u00e4\u00e4n. COVID19-pandemia lis\u00e4si ihmisten v\u00e4liset vuorovaikutustilanteet suurimmaksi osaksi digitaalisiin alustoihin ja fyysisesti v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n kohtaamisia.\n\nLaaja kyselytutkimus tutkii suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valintoja: mitk\u00e4 musiikin kuuntelun kulutusmuodot kiinnostavat ja valikoituvat \u2013 ja miksi? Mitk\u00e4 ovat kuluttajan syyt valitsemalleen kulutusmuodolle? Voisiko kulutusmuotoja tietyist\u00e4 syist\u00e4 vaihtaa, vai ovatko kuluttajat tyytyv\u00e4isi\u00e4 kulutusmuotoonsa? N\u00e4ihin kysymyksiin tutkimus etsii vastauksia niin musiikin suoratoistopalveluiden kuin perinteisten analogisten \u00e4\u00e4niformaattien k\u00e4ytt\u00e4jilt\u00e4. \n\nLis\u00e4ksi tutkimus selvitt\u00e4\u00e4 sosiaalisen median vaikutusta musiikin kuunteluun ja sen konteksteista vaikuttumiseen: l\u00f6yt\u00e4v\u00e4tk\u00f6 musiikin kuuntelijat somesta musiikkia, seuraavatko musiikin kuluttajat musiikin kuunteluun liittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4 tai jakavatko he p\u00e4ivityksi\u00e4 musiikin kuuntelusta? Sosiaalista n\u00e4k\u00f6kulmaa tutkii aiemman lis\u00e4ksi my\u00f6s musiikin kuuntelun ja hyvinvoinnin suhteesta COVID19-pandemian aikana: vaikuttiko musiikin kuuntelu hyvinvointiin poikkeuksellisina aikoina?\n\nTutkimus on toteutettu kyselylomakkeella m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 metodeja k\u00e4ytt\u00e4en. Tutkimuksen ote on deskriptiivinen: tarkoituksena etsi\u00e4 laajasta otosjoukosta erilaisia ilmi\u00f6it\u00e4 ja ominaisuuksia. Tutkimukseen osallistui 833 eri ik\u00e4ist\u00e4 musiikin kuuntelijaa ymp\u00e4ri Suomea kertomaan omasta musiikin kuuntelustaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-26T05:20:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-26T05:20:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "96", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hy\u00f6dyist\u00e4, sek\u00e4 sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208264374", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuunteleminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suoratoistopalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82842
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0d46ac30-0c28-4930-8721-4a40af415442\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208264374.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huusko, Niko Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana Musiikkitiede Musicology 3051 COVID-19 kuluttajatutkimus musiikki sosiaalinen media kuunteleminen musiikintutkimus suoratoistopalvelut kuluttajakäyttäytyminen digitalisaatio
title Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
title_full Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
title_fullStr Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
title_full_unstemmed Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
title_short Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
title_sort laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista arvoa tuottavista hyödyistä sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista covid19 pandemian aikana
title_txtP Laaja kuluttajatutkimus suomalaisten musiikin kuuntelijoiden valinnoista, arvoa tuottavista hyödyistä, sekä sosiaalisesta toimijuudesta ja hyvinvoinnista COVID19-pandemian aikana
topic Musiikkitiede Musicology 3051 COVID-19 kuluttajatutkimus musiikki sosiaalinen media kuunteleminen musiikintutkimus suoratoistopalvelut kuluttajakäyttäytyminen digitalisaatio
topic_facet 3051 COVID-19 Musicology Musiikkitiede digitalisaatio kuluttajakäyttäytyminen kuluttajatutkimus kuunteleminen musiikintutkimus musiikki sosiaalinen media suoratoistopalvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82842 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208264374
work_keys_str_mv AT huuskoniko laajakuluttajatutkimussuomalaistenmusiikinkuuntelijoidenvalinnoistaarvoatuottavistahy