”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta

Tutkimuksessa käsitellään fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöä ja sen avulla lukemaan innostamista perusopetuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään ovatko opettajien käsitykset fantasiakirjallisuudesta ja heidän suhtautumisensa siihen yhteydessä tämän kirjallisuudenlajin opetuskäytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hakkarainen, Jenni, Hulkko, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82841
_version_ 1828193053048832000
author Hakkarainen, Jenni Hulkko, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Jenni Hulkko, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Jenni Hulkko, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa käsitellään fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöä ja sen avulla lukemaan innostamista perusopetuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään ovatko opettajien käsitykset fantasiakirjallisuudesta ja heidän suhtautumisensa siihen yhteydessä tämän kirjallisuudenlajin opetuskäyttöön oppilaiden lukemaan innostamisessa. Lisäksi tarkastellaan heidän kokemuksiaan fantasiakirjallisuuden opetuskäytöstä. Tutkimus on toteutettu mixed methods -menetelmällä, ja tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat suhtautuivat myönteisesti fantasiakirjallisuuden opetuskäyttöön ja sen avulla lukemaan innostamiseen. Mitä myönteisempi opettajan suhtautuminen fantasiakirjallisuuteen oli, sitä myönteisemmin he olivat vastanneet sen opetuskäyttöä ja lukemaan innostamista koskeviin väittämiin. Lisäksi selvisi, että fantasiakirjallisuutta käytetään opetuksessa eniten fantasiakirjallisuuden maailmaan tutustumisen kautta. Tämän lisäksi opettajat mainitsivat omaa tuottamista tukevia harjoitteita ja eläytyviä harjoitteita. Opettajilla näyttäisi olevan innostusta ja kiinnostusta käyttää fantasiakirjallisuutta opetuksessaan sekä oppilaiden lukemaan innostamisessa. Opettajat kuitenkin ilmaisivat puutteellisen tietopohjansa lastenkirjallisuudesta yleisesti ja sen opetuskäytöstä. Jatkossa olisikin tärkeä tutkia, millaiset valmiudet opettajilla on heidän oman käsityksensä perusteella kirjallisuuskasvatukseen.
first_indexed 2022-08-26T20:00:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hulkko, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-26T05:19:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-26T05:19:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82841", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n fantasiakirjallisuuden opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja sen avulla lukemaan innostamista perusopetuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n ovatko opettajien k\u00e4sitykset fantasiakirjallisuudesta ja heid\u00e4n suhtautumisensa siihen yhteydess\u00e4 t\u00e4m\u00e4n kirjallisuudenlajin opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oppilaiden lukemaan innostamisessa. Lis\u00e4ksi tarkastellaan heid\u00e4n kokemuksiaan fantasiakirjallisuuden opetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tutkimus on toteutettu mixed methods -menetelm\u00e4ll\u00e4, ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opettajat suhtautuivat my\u00f6nteisesti fantasiakirjallisuuden opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja sen avulla lukemaan innostamiseen. Mit\u00e4 my\u00f6nteisempi opettajan suhtautuminen fantasiakirjallisuuteen oli, sit\u00e4 my\u00f6nteisemmin he olivat vastanneet sen opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja lukemaan innostamista koskeviin v\u00e4itt\u00e4miin. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 fantasiakirjallisuutta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n opetuksessa eniten fantasiakirjallisuuden maailmaan tutustumisen kautta. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi opettajat mainitsivat omaa tuottamista tukevia harjoitteita ja el\u00e4ytyvi\u00e4 harjoitteita.\nOpettajilla n\u00e4ytt\u00e4isi olevan innostusta ja kiinnostusta k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 fantasiakirjallisuutta opetuksessaan sek\u00e4 oppilaiden lukemaan innostamisessa. Opettajat kuitenkin ilmaisivat puutteellisen tietopohjansa lastenkirjallisuudesta yleisesti ja sen opetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Jatkossa olisikin t\u00e4rke\u00e4 tutkia, millaiset valmiudet opettajilla on heid\u00e4n oman k\u00e4sityksens\u00e4 perusteella kirjallisuuskasvatukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-26T05:19:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-26T05:19:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukuinnostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemaan sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kirjallisuuskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEi kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa\u201d : fantasiakirjallisuuden opetusk\u00e4ytt\u00f6 perusopetuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208264373", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fantasiakirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuortenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82841
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:59Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/faacfd57-c198-4f3a-ae43-60f0be7335e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208264373.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Jenni Hulkko, Lotta ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta lukuinnostus lukemaan sitoutuminen kirjallisuuskasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fantasiakirjallisuus lastenkirjallisuus nuortenkirjallisuus opetus
title ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
title_full ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
title_fullStr ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
title_short ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa”
title_sort ei kaikki ole potteria tai ihmemaan liisaa fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
title_sub fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
title_txtP ”Ei kaikki ole Potteria tai Ihmemaan Liisaa” : fantasiakirjallisuuden opetuskäyttö perusopetuksen opettajien näkökulmasta
topic lukuinnostus lukemaan sitoutuminen kirjallisuuskasvatus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 fantasiakirjallisuus lastenkirjallisuus nuortenkirjallisuus opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fantasiakirjallisuus kirjallisuuskasvatus lastenkirjallisuus lukemaan sitoutuminen lukuinnostus nuortenkirjallisuus opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82841 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208264373
work_keys_str_mv AT hakkarainenjenni eikaikkiolepotteriataiihmemaanliisaafantasiakirjallisuudenopetuskäyttöperusopet