The skinny & the plus-size images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins

Naiskuvan esittäminen mainonnassa on käsitelty paljon monien vuosien ajan. Yhteiskunta on suhtautunut siihen pitkään stereotyyppisesti ja antaen naisille erilaisia rooleja esitettäväksi, mutta se on pyrkinyt muuttumaan viime vuosina esimerkiksi uuden termin ’femmainonta’ avulla. Tämän kandidaatin op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Parviainen, Ida
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82572
_version_ 1828193203028754432
author Parviainen, Ida
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parviainen, Ida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parviainen, Ida Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parviainen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Naiskuvan esittäminen mainonnassa on käsitelty paljon monien vuosien ajan. Yhteiskunta on suhtautunut siihen pitkään stereotyyppisesti ja antaen naisille erilaisia rooleja esitettäväksi, mutta se on pyrkinyt muuttumaan viime vuosina esimerkiksi uuden termin ’femmainonta’ avulla. Tämän kandidaatin opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia eroja naiskuvassa on valituissa kampanja mainoksissa ja millainen on Calvin Kleinin naiskuva heidän kampanjassaan #mycalvins. Mainoskuvat ovat valittu vuosilta 2015, 2016 ja 2019. Tämän tutkimuksen menetelmänä on multimodaalinen diskurssianalyysi ja mainoskuvien visuaalinen lukeminen, jotka sisältävät periaatteessa kaiken sen, mitä kuva- ja tekstianalyysissä tarvitaan eli analysoidaan ilmeitä, eleitä, katse kontaktia ja niin edelleen. Mainoksien kuva-analyysin tulokset olivat erilaiset. Vuoden 2015 naisen kuva oli huonoin näistä kolmesta, koska siinä nainen esitettiin himottuna esineenä, joka oli alemmassa asemassa kuin kuvassa oleva mies. Vuoden 2016 naisen kuva sen sijaan oli parempi. Siinä nainen oli vapaampi ja visuaalisesti monipuolisempi, mutta kuitenkin siinä esiintynyt mies rajoitti hänen vapauttaan. Lopuksi vuoden 2019 naisen kuva oli parhain kaikista, koska siinä hän oli visuaalisesti monipuolisin eli pluskokoinen, kurvikas vartaloinen ja tumma ihoinen. Tulokset osoittavat siis, että Calvin Kleinin naiskuva on muuttunut vuosien aikana yhä monipuolisemmaksi. Mahdollisia vaikutuksia tällä tutkimuksella olisi ihmisten asenteiden muuttaminen paremmaksi esimerkiksi vartalo- ja ihonväripositiivisuudessa sekä vanhojen näkemyksien jättäminen menneisyyteen. Lisäksi ajan myötä muuttuneet sosiaaliset käytännöt voisivat vaikuttaa rasismin ja ihanteellisen kehonkuvan ideologian sekä sen stereotypian vähentämiseen yhteiskunnassa.
first_indexed 2022-08-16T20:01:18Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-16T07:21:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-16T07:21:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82572", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Naiskuvan esitt\u00e4minen mainonnassa on k\u00e4sitelty paljon monien vuosien ajan. Yhteiskunta on suhtautunut siihen pitk\u00e4\u00e4n stereotyyppisesti ja antaen naisille erilaisia rooleja esitett\u00e4v\u00e4ksi, mutta se on pyrkinyt muuttumaan viime vuosina esimerkiksi uuden termin \u2019femmainonta\u2019 avulla. T\u00e4m\u00e4n kandidaatin opinn\u00e4ytety\u00f6n tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eroja naiskuvassa on valituissa kampanja mainoksissa ja millainen on Calvin Kleinin naiskuva heid\u00e4n kampanjassaan #mycalvins. Mainoskuvat ovat valittu vuosilta 2015, 2016 ja 2019. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen menetelm\u00e4n\u00e4 on multimodaalinen diskurssianalyysi ja mainoskuvien visuaalinen lukeminen, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t periaatteessa kaiken sen, mit\u00e4 kuva- ja tekstianalyysiss\u00e4 tarvitaan eli analysoidaan ilmeit\u00e4, eleit\u00e4, katse kontaktia ja niin edelleen. Mainoksien kuva-analyysin tulokset olivat erilaiset. Vuoden 2015 naisen kuva oli huonoin n\u00e4ist\u00e4 kolmesta, koska siin\u00e4 nainen esitettiin himottuna esineen\u00e4, joka oli alemmassa asemassa kuin kuvassa oleva mies. Vuoden 2016 naisen kuva sen sijaan oli parempi. Siin\u00e4 nainen oli vapaampi ja visuaalisesti monipuolisempi, mutta kuitenkin siin\u00e4 esiintynyt mies rajoitti h\u00e4nen vapauttaan. Lopuksi vuoden 2019 naisen kuva oli parhain kaikista, koska siin\u00e4 h\u00e4n oli visuaalisesti monipuolisin eli pluskokoinen, kurvikas vartaloinen ja tumma ihoinen. Tulokset osoittavat siis, ett\u00e4 Calvin Kleinin naiskuva on muuttunut vuosien aikana yh\u00e4 monipuolisemmaksi. Mahdollisia vaikutuksia t\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella olisi ihmisten asenteiden muuttaminen paremmaksi esimerkiksi vartalo- ja ihonv\u00e4ripositiivisuudessa sek\u00e4 vanhojen n\u00e4kemyksien j\u00e4tt\u00e4minen menneisyyteen. Lis\u00e4ksi ajan my\u00f6t\u00e4 muuttuneet sosiaaliset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t voisivat vaikuttaa rasismin ja ihanteellisen kehonkuvan ideologian sek\u00e4 sen stereotypian v\u00e4hent\u00e4miseen yhteiskunnassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-16T07:21:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-16T07:21:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mycalvins", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Calvin Klein", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208164116", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kampanjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiskuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "campaigns", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "women", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "view of women", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "discourse analysis", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pictures", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82572
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:42Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ac85d9f6-781e-48b7-8b52-ec02bf340b11\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208164116.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parviainen, Ida The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins mycalvins Calvin Klein Englannin kieli English 301 kampanjat naiset mainonta englannin kieli naiskuva diskurssianalyysi kuvat sukupuoli media campaigns women advertising English language view of women discourse analysis pictures gender
title The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
title_full The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
title_fullStr The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
title_full_unstemmed The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
title_short The skinny & the plus-size
title_sort skinny the plus size images of women in the calvin klein campaign mycalvins
title_sub images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
title_txtP The skinny & the plus-size : images of women in the Calvin Klein campaign #mycalvins
topic mycalvins Calvin Klein Englannin kieli English 301 kampanjat naiset mainonta englannin kieli naiskuva diskurssianalyysi kuvat sukupuoli media campaigns women advertising English language view of women discourse analysis pictures gender
topic_facet 301 Calvin Klein Englannin kieli English English language advertising campaigns discourse analysis diskurssianalyysi englannin kieli gender kampanjat kuvat mainonta media mycalvins naiset naiskuva pictures sukupuoli view of women women
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82572 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208164116
work_keys_str_mv AT parviainenida skinnytheplussizeimagesofwomeninthecalvinkleincampaignmycalvins AT parviainenida theskinnytheplussizeimagesofwomeninthecalvinkleincampaignmycalvins