Goyan Noitamaalaukset-teossarjan tulkintaa

Tutkielmassa tarkastellaan espanjalaisen taidemaalari Francisco de Goyan noitamaalausten sarjaa vuodelta 1798. Tulkinnan työkaluna käytetään mallia, jota Anna Louhivuori on käyttänyt Charles S. Peircen laatiman teoriapohjan mukaan, ja jota hän käyttää väitöskirjassaan Myytit kuvina – Marc Chagallin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pehkonen, Janna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82451
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassa tarkastellaan espanjalaisen taidemaalari Francisco de Goyan noitamaalausten sarjaa vuodelta 1798. Tulkinnan työkaluna käytetään mallia, jota Anna Louhivuori on käyttänyt Charles S. Peircen laatiman teoriapohjan mukaan, ja jota hän käyttää väitöskirjassaan Myytit kuvina – Marc Chagallin 1. Pariisin kauden (1910-1914) maalausten strukturalistis-semioottista tulkintaa. Louhivuoren tutkimusmetodi perustuu pääluokkiin firstness, secondness ja thirdness, joita noudattamalla teosten tulkinta syvenee vaihe vaiheelta. Teoksia tulkitessa kiinnitetään huomiota toistuvuuksiin, yksityiskohtiin, rakenteellisiin seikkoihin ja ominaisuuksiin. Päämääränä on teossarjan mahdollisimman syvällinen ymmärtäminen. Kuuden maalauksen sarjan lisäksi tarkastelun kohteena ovat Oikkuja- sarja ja Mustat maalaukset-sarja. Molemmat sarjat ovat valmistuneet samoihin aikoihin noitamaalausten kanssa, ja ne edustavat aiheiltaan ja maailmoiltaan samankaltaista synkkää todellisuutta. Sarjat tukevat toisiaan ja niiden yhteisvaikutuksen perusteella tehdään tulkinta noitamaalauksista tietynlaisena satiirisena esityksenä.