Silmänliikkeet luettaessa tehtävänannon kannalta oleellista ja epäoleellista lausetta

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kouluikäisten oppilaiden lukuprosessia simuloidussa internetympäristössä tapahtuneen tiedonhakutehtävän tiedonannon lukemisessa. Lukuprosessia mitattiin silmänliikkeiden avulla. Käytetyt silmänliikemittarit olivat ensimmäisen lukukerran kesto, fiksaatioiden kokonai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Radwan, Rami
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2017
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82449
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kouluikäisten oppilaiden lukuprosessia simuloidussa internetympäristössä tapahtuneen tiedonhakutehtävän tiedonannon lukemisessa. Lukuprosessia mitattiin silmänliikkeiden avulla. Käytetyt silmänliikemittarit olivat ensimmäisen lukukerran kesto, fiksaatioiden kokonaiskesto, toisen lukukerran todennäköisyys sekä viimeisestä lauseesta palatessa käytetty aika. Mittareita vertailtiin lausetyyppiin ja lukijakohtaisiin tekijöihin suhteutettuna. Lausetyypit jaoteltiin niiden oleellisuuden mukaan. Lukijakohtaisia tekijöitä olivat luetunymmärtämistaito, keskittymiskyky sekä aiempi aihetietämys. Tuloksissa havaittiin, että tehtävänannon kannalta oleellista lausetta prosessoitiin eniten lähes kaikilla mittareilla mitattuna, kun taas epäoleellista lausetta prosessoitiin merkitsevästi vähemmän. Lukijakohtaisten tekijöiden havaittiin olevan yhteydessä lukuprosessiin eri tavoin riippuen siitä, oliko lause oleellinen vai epäoleellinen. Tulokset osoittivat esimerkiksi paremman keskittymiskyvyn lisäävän oleellisessa lauseessa vietettyä aikaa ja paremman luetunymmärtämistaidon vähentävän epäoleellisessa lauseessa vietettyä aikaa.