“To The Moon?” a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement

Kryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mikä puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sekä internetin keskustelupalstojen keskeisestä asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskust...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salmela, Vesa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82445
Kuvaus
Yhteenveto:Kryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mikä puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sekä internetin keskustelupalstojen keskeisestä asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskustelupalstoille julkaistujen keskusteluiden muodossa. Mainosviestien pääasiallinen tarkoitus on saada lukija sijoittamaan mainostettuun kryptovaluuttaan. Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään retorisen analyysin avulla kryptovaluuttamainoksissa käytettyjä retorisia keinoja, sekä niiden tarkoitusta. Tutkimuksen aineisto koostui 10 eri kryptovaluutan mainoksesta. Yhteensä mainoksia oli 54. Mainokset kerättiin Redditin kryptovaluuttakeskusteluille omistetuilta alafoorumeilta. Kerätystä aineistosta identifioitiin siinä esiintyvät retoriset keinot, jonka jälkeen ne kategorisoitiin ja niiden funktiot analysoitiin. Analyysi osoitti, että neljä retorista keinoa esiintyi mainoksissa useimmiten. Nämä retoriset keinot olivat liioittelu, listaus, vertaus ja viittaus. Retorisia keinoja käytettiin mainostettujen kryptovaluuttojen ominaisuuksien, sekä yleisesti sijoitustilaisuuden korostamiseen. Retorisia keinoja käytettiin myös lukijan huomion herättämiseen. Mahdollisena jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa tutkimus, jossa tarkastellaan vain yhden kryptovaluutan mainoksia, jolloin aineistona toimisi pidemmän aikavälin otanta. Näin ollen esimerkiksi käyttötarkoituksen tuoma uskottavuus, sekä mainoksien sijainti tarjoaisi uusia mahdollisuuksia erilaisten retoristen keinojen ja niiden tarkoitusten analysointiin