Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école

Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana työkaluna ranskan kielen oppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yhä helpommin saatavilla ja siksi haluamme tarkastella musiikin ja oppimisen yhteyttä hieman syvemmin. Tässä tutkimuksessa perehdy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Orenius, Disa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82424
_version_ 1826225815801561088
author Orenius, Disa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Orenius, Disa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Orenius, Disa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Orenius, Disa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana työkaluna ranskan kielen oppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yhä helpommin saatavilla ja siksi haluamme tarkastella musiikin ja oppimisen yhteyttä hieman syvemmin. Tässä tutkimuksessa perehdymme siihen, mitä musiikin avulla oppimisesta ajatellaan ja voiko musiikin avulla oppia vierasta kieltä. Tutkimuksessa tarkastellaan lähemmin informaalia oppimista, sillä haluamme saada tietoa mahdollisesta musiikin avulla oppimisesta erityisesti koulun ulkopuolella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuuntelevatko lukiolaiset ranskankielisiä lauluja oppiakseen ranskaa koulun ulkopuolella. Lisäksi pyrimme tutkimaan, onko ranskankielisten laulujen kuuntelulla koulun ulkopuolella vaikutusta lukiolaisten motivaatioon ja taitoihin. Valitsimme motivaation syvemmän tarkastelun kohteeksi, sillä se on tärkeä osa oppimisprosessia. Haluamme tutkimuksen avulla saada lisää tietoa siitä, onko musiikki hyödyllinen oppimisen työkalu. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli avoimia sekä suljettuja kysymyksiä yhteensä yhdeksän. Kyselyn kohderyhmäksi valittiin lukiolaiset, sillä he kykenevät reflektoimaan ja tuomaan esille omia ajatuksia sekä kokemuksia perusteluiden kera. Lisäksi koimme lukiolaiset sopivana kohderyhmänä, koska ranskan kieltä voi yleensä opiskella vain valinnaisena aineena, jolloin heillä on oletettavasti motivaatiota oppia ranskan kieltä. Kyselylomake toteutettiin sähköisessä muodossa, joka mahdollisti useamman lukiolaisen osallistumisen niin maantieteellisesti kuin aikataulullisesti. Kyselymme on melko pienimuotoinen ja sen vuoksi huomautamme, että tulokset eivät ole yleistettävissä, vaan on kyse tietyistä lukiolaisista. Kyselyn avulla tarkasteltiin mm. sitä, että mitä lähteitä lukiolaiset käyttävät musiikin kuunte luun sekä mikä heitä motivoi kuuntelemaan ranskankielistä musiikkia. Tutkimuksella saatiin selville, että vastaajat kuuntelevat ranskankielisiä lauluja koulun ulkopuolella oppiakseen ranskan kieltä, sillä esimerkiksi Suomessa musiikin avulla altistuu ranskan kielelle helpommin. Tulokset näyttivät lisäksi, että ranskankielisten laulujen kuuntelu vaikuttaa myönteisesti vastaajien motivaatioon sekä taitoihin. Tulokset vahvistavat käsitystä musiikin avulla oppimisesta sekä musiikin myönteisestä vaikutuksesta koskien oppimisprosessia.
first_indexed 2022-08-01T20:00:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Orenius, Disa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-01T05:29:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-01T05:29:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82424", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten laulut toimivat motivoivana ty\u00f6kaluna ranskan kielen \noppimisessa koulun ulkopuolella. Musiikki on digitalisaation vuoksi yh\u00e4 helpommin saatavilla ja siksi \nhaluamme tarkastella musiikin ja oppimisen yhteytt\u00e4 hieman syvemmin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa perehdymme siihen, mit\u00e4 musiikin avulla oppimisesta ajatellaan ja voiko musiikin avulla oppia vierasta kielt\u00e4. \nTutkimuksessa tarkastellaan l\u00e4hemmin informaalia oppimista, sill\u00e4 haluamme saada tietoa mahdollisesta \nmusiikin avulla oppimisesta erityisesti koulun ulkopuolella.\nTutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 kuuntelevatko lukiolaiset ranskankielisi\u00e4 lauluja oppiakseen ranskaa koulun ulkopuolella. Lis\u00e4ksi pyrimme tutkimaan, onko ranskankielisten laulujen kuuntelulla koulun \nulkopuolella vaikutusta lukiolaisten motivaatioon ja taitoihin. Valitsimme motivaation syvemm\u00e4n tarkastelun kohteeksi, sill\u00e4 se on t\u00e4rke\u00e4 osa oppimisprosessia. Haluamme tutkimuksen avulla saada lis\u00e4\u00e4 tietoa \nsiit\u00e4, onko musiikki hy\u00f6dyllinen oppimisen ty\u00f6kalu.\nTutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli avoimia sek\u00e4 suljettuja kysymyksi\u00e4 yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n. Kyselyn kohderyhm\u00e4ksi valittiin lukiolaiset, sill\u00e4 he kykenev\u00e4t reflektoimaan ja tuomaan esille \nomia ajatuksia sek\u00e4 kokemuksia perusteluiden kera. Lis\u00e4ksi koimme lukiolaiset sopivana kohderyhm\u00e4n\u00e4, \nkoska ranskan kielt\u00e4 voi yleens\u00e4 opiskella vain valinnaisena aineena, jolloin heill\u00e4 on oletettavasti motivaatiota oppia ranskan kielt\u00e4. Kyselylomake toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 muodossa, joka mahdollisti useamman lukiolaisen osallistumisen niin maantieteellisesti kuin aikataulullisesti. Kyselymme on melko pienimuotoinen ja sen vuoksi huomautamme, ett\u00e4 tulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4, vaan on kyse tietyist\u00e4 lukiolaisista. Kyselyn avulla tarkasteltiin mm. sit\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4 l\u00e4hteit\u00e4 lukiolaiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikin kuunte luun sek\u00e4 mik\u00e4 heit\u00e4 motivoi kuuntelemaan ranskankielist\u00e4 musiikkia.\nTutkimuksella saatiin selville, ett\u00e4 vastaajat kuuntelevat ranskankielisi\u00e4 lauluja koulun ulkopuolella oppiakseen ranskan kielt\u00e4, sill\u00e4 esimerkiksi Suomessa musiikin avulla altistuu ranskan kielelle helpommin. \nTulokset n\u00e4yttiv\u00e4t lis\u00e4ksi, ett\u00e4 ranskankielisten laulujen kuuntelu vaikuttaa my\u00f6nteisesti vastaajien motivaatioon sek\u00e4 taitoihin. Tulokset vahvistavat k\u00e4sityst\u00e4 musiikin avulla oppimisesta sek\u00e4 musiikin my\u00f6nteisest\u00e4 vaikutuksesta koskien oppimisprosessia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-01T05:29:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-01T05:29:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "langue fran\u00e7aise", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "apprentissage informel", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musique", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue fran\u00e7aise en dehors de l'\u00e9cole", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208013980", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82424
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d4cc6863-11c1-4b22-8b6f-e80fb96ac345\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208013980.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Orenius, Disa Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école langue française apprentissage informel motivation musique Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli informaali oppiminen motivaatio musiikki
title Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
title_full Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
title_fullStr Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
title_full_unstemmed Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
title_short Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
title_sort les chansons comme outil motivant dans l apprentissage de la langue française en dehors de l école
title_txtP Les chansons comme outil motivant dans l'apprentissage de la langue française en dehors de l'école
topic langue française apprentissage informel motivation musique Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli informaali oppiminen motivaatio musiikki
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology apprentissage informel informaali oppiminen langue française motivaatio motivation musiikki musique ranskan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82424 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208013980
work_keys_str_mv AT oreniusdisa leschansonscommeoutilmotivantdanslapprentissagedelalanguefrancaiseendehorsdelecole