Museot muuttivat kauppakeskuksiin katsaus uudenlaiseen museoympäristöön

Vuosien 2019‒2020 aikana Suomessa yhteensä viisi museota aloitti toimintansa kauppakeskusympäristössä. Näistä museoista Mikkelin taidemuseo, Hyvinkään kaupunginmuseo ja Helinä Rautavaaran museo toimivat eri paikassa ennen siirtymistään kauppakeskukseen. Musiikkimuseo Fame aloitti toimintansa suor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pesari, Riina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82301
Description
Summary:Vuosien 2019‒2020 aikana Suomessa yhteensä viisi museota aloitti toimintansa kauppakeskusympäristössä. Näistä museoista Mikkelin taidemuseo, Hyvinkään kaupunginmuseo ja Helinä Rautavaaran museo toimivat eri paikassa ennen siirtymistään kauppakeskukseen. Musiikkimuseo Fame aloitti toimintansa suoraan kauppakeskuksesta ja Suomen valokuvataiteen museo laajensi toimintaansa kauppakeskukseen uudella toimipisteellä. Tutkielma analysoi kolmen tapausesimerkin kautta kauppakeskuksiin, jo olemassa olevasta museoympäristöstä, muuttaneita museoita. Museoiden sijaitseminen kauppakeskuksessa on uusi ja tutkimaton asia Suomessa, kuten pääosin myös muualla maailmallakin. Tutkimus selvittää tämän ilmiön taustalla vaikuttavia asioita, ja kuvaa ilmiöstä mediassa esiin tulleita asenteita ja käsityksiä. Museotoiminta kauppakeskuksessa asettaa vaatimuksia sekä museolle, että kauppakeskukselle. Se antaa mahdollisuuden tarkastella toimintaa aivan eri näkökulmasta kuin aiemmin. Taustalla on mielenkiinto selvittää onko ajatus museosta pysyvänä, voittoa tuottamattomana instituutiona niin syvälle juurtunut, ettei kauppakeskusta ja museota voida mitenkään yhdistää toisiinsa. Vai onko sijainti kauppakeskuksessa ainoastaan hyvä asia, joka on huomattavissa etenkin museoiden kävijämäärien nousuna ja kävijöiden kirjon monipuolistumisena.