| Summary: | Vuosien 2019‒2020 aikana Suomessa yhteensä viisi museota aloitti toimintansa 
kauppakeskusympäristössä. Näistä museoista Mikkelin taidemuseo, Hyvinkään 
kaupunginmuseo ja Helinä Rautavaaran museo toimivat eri paikassa ennen 
siirtymistään kauppakeskukseen. Musiikkimuseo Fame aloitti toimintansa suoraan 
kauppakeskuksesta ja Suomen valokuvataiteen museo laajensi toimintaansa 
kauppakeskukseen uudella toimipisteellä. Tutkielma analysoi kolmen tapausesimerkin 
kautta kauppakeskuksiin, jo olemassa olevasta museoympäristöstä, muuttaneita
museoita. Museoiden sijaitseminen kauppakeskuksessa on uusi ja tutkimaton asia 
Suomessa, kuten pääosin myös muualla maailmallakin. Tutkimus selvittää tämän 
ilmiön taustalla vaikuttavia asioita, ja kuvaa ilmiöstä mediassa esiin tulleita asenteita ja 
käsityksiä. Museotoiminta kauppakeskuksessa asettaa vaatimuksia sekä museolle, että 
kauppakeskukselle. Se antaa mahdollisuuden tarkastella toimintaa aivan eri 
näkökulmasta kuin aiemmin. Taustalla on mielenkiinto selvittää onko ajatus museosta 
pysyvänä, voittoa tuottamattomana instituutiona niin syvälle juurtunut, ettei 
kauppakeskusta ja museota voida mitenkään yhdistää toisiinsa. Vai onko sijainti 
kauppakeskuksessa ainoastaan hyvä asia, joka on huomattavissa etenkin museoiden 
kävijämäärien nousuna ja kävijöiden kirjon monipuolistumisena. 
 | 
|---|