Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Lisäksi tarkasteltiin luokanopettajien käsity...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Himanko, Nina, Honkanen, Jarmo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82014
_version_ 1826225711500754944
author Himanko, Nina Honkanen, Jarmo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Himanko, Nina Honkanen, Jarmo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Himanko, Nina Honkanen, Jarmo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Himanko, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Lisäksi tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä siitä, mikä merkitys kouluun kiinnittymisellä on oppilaan koulunkäyntiin. Tutkimuksen avulla kuvattiin myös sitä, millaisena oppilaan kouluun kiinnittyminen näyttäytyy koulun arjessa. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sitä määrittää fenomenografinen tutkimusote, jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset ja arkiajattelu. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina toukokuussa 2022. Kaikki haastateltavat opettajat työskentelevät alakouluissa luokanopettajina. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraista otantaa käyttäen ja perustuen vapaaehtoisuuteen. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti ja kuvauskategoriat muodostavat tutkimuksen päätulokset. Tutkimus osoitti, että luokanopettajien käsitykset kouluun kiinnittymisestä liittyvät turvallisuuden tunteeseen ja osallisuuden kokemukseen. Kouluun kiinnittynyt oppilas tulee kouluun mielellään ja on sitoutunut osallistumaan kaikkeen koulun toimintaan. Hänellä on koulussa ainakin yksi hyvä kaveri ja kodin asenne on koulunkäyntiä tukeva. Opettajan rooli turvallisen ilmapiirin rakentajana ja lämminhenkisenä, helposti lähestyttävänä, oppilasta kannustavana aikuisena tukee oppilaan kiinnittymistä kouluun. Myös jatkuvalla ryhmäytymisellä ja systemaattisella hyvinvointitaitojen opettamisella nähdään olevan kiinnittymistä tukevia vaikutuksia.
first_indexed 2024-09-11T08:52:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Himanko, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkanen, Jarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-23T10:13:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-23T10:13:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82014", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaan kouluun kiinnittymisest\u00e4 ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sit\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on oppilaan kouluun kiinnittymisest\u00e4 ja sen tukemisesta. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 siit\u00e4, mik\u00e4 merkitys kouluun kiinnittymisell\u00e4 on oppilaan koulunk\u00e4yntiin. Tutkimuksen avulla kuvattiin my\u00f6s sit\u00e4, millaisena oppilaan kouluun kiinnittyminen n\u00e4ytt\u00e4ytyy koulun arjessa.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja sit\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 fenomenografinen tutkimusote, jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten k\u00e4sitykset ja arkiajattelu. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta, jotka toteutettiin yksil\u00f6haastatteluina toukokuussa 2022. Kaikki haastateltavat opettajat ty\u00f6skentelev\u00e4t alakouluissa luokanopettajina. Haastateltavat valittiin harkinnanvaraista otantaa k\u00e4ytt\u00e4en ja perustuen vapaaehtoisuuteen. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti ja kuvauskategoriat muodostavat tutkimuksen p\u00e4\u00e4tulokset.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sitykset kouluun kiinnittymisest\u00e4 liittyv\u00e4t turvallisuuden tunteeseen ja osallisuuden kokemukseen. Kouluun kiinnittynyt oppilas tulee kouluun mielell\u00e4\u00e4n ja on sitoutunut osallistumaan kaikkeen koulun toimintaan. H\u00e4nell\u00e4 on koulussa ainakin yksi hyv\u00e4 kaveri ja kodin asenne on koulunk\u00e4ynti\u00e4 tukeva. Opettajan rooli turvallisen ilmapiirin rakentajana ja l\u00e4mminhenkisen\u00e4, helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4n\u00e4, oppilasta kannustavana aikuisena tukee oppilaan kiinnittymist\u00e4 kouluun. My\u00f6s jatkuvalla ryhm\u00e4ytymisell\u00e4 ja systemaattisella hyvinvointitaitojen opettamisella n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan kiinnittymist\u00e4 tukevia vaikutuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-23T10:13:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-23T10:13:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaan kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 oppilaan kouluun kiinnittymisest\u00e4 ja sen tukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206233618", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82014
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/21cda03d-c84f-4d9e-8c87-e85613ee73d2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206233618.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Himanko, Nina Honkanen, Jarmo Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta oppilaan kouluun kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset fenomenografia oppilaat luokanopettajat koulut opettajat opettaja-oppilassuhde opetus osallisuus motivaatio vuorovaikutus
title Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_full Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_short Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_sort luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
topic oppilaan kouluun kiinnittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset fenomenografia oppilaat luokanopettajat koulut opettajat opettaja-oppilassuhde opetus osallisuus motivaatio vuorovaikutus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia koulut käsitykset luokanopettajat motivaatio opettaja-oppilassuhde opettajat opetus oppilaan kouluun kiinnittyminen oppilaat osallisuus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82014 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206233618
work_keys_str_mv AT himankonina luokanopettajienkäsityksiäoppilaankouluunkiinnittymisestäjasentukemisesta