Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, muuntaako sosioekonominen asema psykologisen jo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kukkola, Aliisa, Mäyry, Annukka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81898
_version_ 1828193051175026688
author Kukkola, Aliisa Mäyry, Annukka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukkola, Aliisa Mäyry, Annukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukkola, Aliisa Mäyry, Annukka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukkola, Aliisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydessä nuorten identiteetin kehitykseen heidän siirtyessään yläkoulusta toisen asteen opintoihin. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, muuntaako sosioekonominen asema psykologisen joustavuuden ja identiteetin kehityksen välisiä yhteyksiä. Psykologista joustavuutta mitattiin AFQ-8 (Avoidance and Fusion Questionnaire) -itsearviointimenetelmällä (Greco, Lambert, & Baer, 2008). Identiteetin ulottuvuuksia (etsiminen, sitoutuminen, samaistuminen, uudelleenharkinta ja murehtiva etsiminen) tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale –mittarin (Luyckx, Goossens, Soener, & Beyers, 2008) suomennetulla versiolla. Aineisto koostui TIKAPUU 2 – Yläkoulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 885) kyselyvastauksista 9. luokan syksyllä, toisen asteen 1. vuoden keväällä ja toisen asteen 3. vuoden syksyllä. Sosioekonomista asemaa tarkasteltiin korkeimmin koulutetun vanhemman koulutustason avulla. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuorilla oli psykologista joustavuutta, sitä enemmän heillä oli identiteetin etsimistä sekä siihen sitoutumista ja samaistumista, ja sitä vähemmän identiteetin uudelleenharkintaa ja murehtivaa etsimistä. Lisäksi, mitä korkeammasta sosioekonomisesta asemasta nuori oli, sitä enemmän hänellä oli identiteetin etsimistä ja uudelleenharkintaa. Joustavuuden ja identiteettiin sitoutumisen ja joustavuuden ja identiteettiin samaistumisen välinen yhteys oli lisäksi voimakkaampi nuorilla, jotka olivat korkeasta sosioekonomisesta asemasta, verrattuna nuoriin, jotka olivat matalasta sosioekonomisesta asemasta. Tutkimus osoitti, että psykologinen joustavuus ja identiteetin kehitys linkittyvät kiinteästi yhteen. Identiteetin myönteisen kehityksen mahdollistamiseksi nuorten psykologista joustavuutta on tärkeää tukea, esimerkiksi kriittisten koulusiirtymien yhteydessä. Tutkimus osoitti myös tarpeen kohdistaa matalasta sosioekonomisesta asemasta tuleville nuorille erilaisia yhteiskunnan tukitoimia, kuten kouluttautumisen ja harrastamisen taloudellista tukemista sekä ohjauksen ja keskusteluavun lisäämistä. Tukitoimet voivat auttaa nuoria tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja arvioimaan tekemiään valintojaan uudelleen ja siten edistää identiteetin myönteistä kehitystä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tunkkari, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukkola, Aliisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4yry, Annukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T11:19:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T11:19:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81898", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin psykologinen joustavuus ja sosioekonominen asema ovat yhteydess\u00e4 nuorten identiteetin kehitykseen heid\u00e4n siirtyess\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulusta toisen asteen opintoihin. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, muuntaako sosioekonominen asema psykologisen joustavuuden ja identiteetin kehityksen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Psykologista joustavuutta mitattiin AFQ-8 (Avoidance and Fusion Questionnaire) -itsearviointimenetelm\u00e4ll\u00e4 (Greco, Lambert, & Baer, 2008). Identiteetin ulottuvuuksia (etsiminen, sitoutuminen, samaistuminen, uudelleenharkinta ja murehtiva etsiminen) tutkittiin Dimensions of Identity Development Scale \u2013mittarin (Luyckx, Goossens, Soener, & Beyers, 2008) suomennetulla versiolla. Aineisto koostui TIKAPUU 2 \u2013 Yl\u00e4koulusta toisen asteen opintoihin -tutkimushankkeeseen osallistuneiden nuorten (N = 885) kyselyvastauksista 9. luokan syksyll\u00e4, toisen asteen 1. vuoden kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja toisen asteen 3. vuoden syksyll\u00e4. Sosioekonomista asemaa tarkasteltiin korkeimmin koulutetun vanhemman koulutustason avulla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n nuorilla oli psykologista joustavuutta, sit\u00e4 enemm\u00e4n heill\u00e4 oli identiteetin etsimist\u00e4 sek\u00e4 siihen sitoutumista ja samaistumista, ja sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n identiteetin uudelleenharkintaa ja murehtivaa etsimist\u00e4. Lis\u00e4ksi, mit\u00e4 korkeammasta sosioekonomisesta asemasta nuori oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n h\u00e4nell\u00e4 oli identiteetin etsimist\u00e4 ja uudelleenharkintaa. Joustavuuden ja identiteettiin sitoutumisen ja joustavuuden ja identiteettiin samaistumisen v\u00e4linen yhteys oli lis\u00e4ksi voimakkaampi nuorilla, jotka olivat korkeasta sosioekonomisesta asemasta, verrattuna nuoriin, jotka olivat matalasta sosioekonomisesta asemasta. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 psykologinen joustavuus ja identiteetin kehitys linkittyv\u00e4t kiinte\u00e4sti yhteen. Identiteetin my\u00f6nteisen kehityksen mahdollistamiseksi nuorten psykologista joustavuutta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea, esimerkiksi kriittisten koulusiirtymien yhteydess\u00e4. Tutkimus osoitti my\u00f6s tarpeen kohdistaa matalasta sosioekonomisesta asemasta tuleville nuorille erilaisia yhteiskunnan tukitoimia, kuten kouluttautumisen ja harrastamisen taloudellista tukemista sek\u00e4 ohjauksen ja keskusteluavun lis\u00e4\u00e4mist\u00e4. Tukitoimet voivat auttaa nuoria tutkimaan erilaisia vaihtoehtoja ja arvioimaan tekemi\u00e4\u00e4n valintojaan uudelleen ja siten edist\u00e4\u00e4 identiteetin my\u00f6nteist\u00e4 kehityst\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T11:19:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T11:19:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetin kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yl\u00e4koulusta toiselle asteelle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203506", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioekonominen asema", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioekonomiset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81898
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:30Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aece5eff-4537-4ce0-ab06-d3dc8e7409b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203506.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukkola, Aliisa Mäyry, Annukka Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle identiteetin kehitys psykologinen joustavuus koulusiirtymä Psykologia Psychology 202 identiteetti nuoret sosioekonominen asema yläkoulu sosioekonomiset tekijät sosiaalinen tausta nuoruus kehitys psykologia
title Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
title_full Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
title_fullStr Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
title_full_unstemmed Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
title_short Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
title_sort psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
title_txtP Psykologisen joustavuuden yhteys identiteetin kehitykseen yläkoulusta toiselle asteelle
topic identiteetin kehitys psykologinen joustavuus koulusiirtymä Psykologia Psychology 202 identiteetti nuoret sosioekonominen asema yläkoulu sosioekonomiset tekijät sosiaalinen tausta nuoruus kehitys psykologia
topic_facet 202 Psychology Psykologia identiteetin kehitys identiteetti kehitys koulusiirtymä nuoret nuoruus psykologia psykologinen joustavuus sosiaalinen tausta sosioekonominen asema sosioekonomiset tekijät yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81898 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203506
work_keys_str_mv AT kukkolaaliisa psykologisenjoustavuudenyhteysidentiteetinkehitykseenyläkoulustatoiselleasteelle