Moniammatillisuus osana inkluusiota varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haarala, Eva-Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81895
_version_ 1828193051170832384
author Haarala, Eva-Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haarala, Eva-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haarala, Eva-Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haarala, Eva-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta. Tutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edistämisen ja inkluusioon liittyvän moniammatillisuuden työssään. Näin saadaan tietoa, jota voidaan hyödyntää inkluusion kehittämisessä lasten ja moniammatillisen yhteistyön näkökulmasta. Inkluusio varhaiskasvatuksessa merkitsee jokaisen lapsen tasa-arvoista oikeutta osallistua yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin laadullisesti sähköisen kyselylomakkeen avulla lähettämällä lomake Facebookissa varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen erityisopettajille. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä ja vastaajista ei kerätty henkilötietoja. Vastaajia oli yhteensä 32, joista 18 toimi varhaiskasvatuksen opettajana ja 14 varhaiskasvatuksen erityisopetajana. Tutkimus nojaa fenomenologiaan, sillä se keskittyy juuri ihmisten kokemuksiin. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat haluavat toimia inkluusion mukaan, mutta kokevat tarvitsevansa lisäkoulutusta ja resursseja, jotta se voi toteutua. Vastaajilla oli selvästi halua toimia inkluusiota edistäen, mutta siihen ei koettu olevan aina mahdollisuutta, kiireen, resurssin puutteen tai tiedon puutteen vuoksi. Opettajat kokivat moniammatillisuuden rikkautena, jota toivoivat voivansa hyödyntää enemmän. Tutkimuksen tulokset olivat melko samassa linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmasta tutkimuksesta poiketen inkluusion määrittely oli tähän kyselyyn vastanneilla yhtenäistä.
first_indexed 2022-06-20T20:05:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haarala, Eva-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T10:32:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T10:32:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81895", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien ja varhaiskasvatuksen\nerityisopettajien kokemuksia inkluusiosta ja moniammatillisuudesta.\nTutkimuksessa tarkastellaan miten he kokevat inkluusion, sen edist\u00e4misen\nja inkluusioon liittyv\u00e4n moniammatillisuuden ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. N\u00e4in saadaan tietoa,\njota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 inkluusion kehitt\u00e4misess\u00e4 lasten ja moniammatillisen\nyhteisty\u00f6n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Inkluusio varhaiskasvatuksessa merkitsee jokaisen\nlapsen tasa-arvoista oikeutta osallistua yhdenvertaiseen varhaiskasvatukseen.\nTutkimus toteutettiin laadullisesti s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4\nlomake Facebookissa varhaiskasvatuksen opettajille ja varhaiskasvatuksen\nerityisopettajille. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksi\u00e4 ja vastaajista\nei ker\u00e4tty henkil\u00f6tietoja. Vastaajia oli yhteens\u00e4 32, joista 18 toimi varhaiskasvatuksen\nopettajana ja 14 varhaiskasvatuksen erityisopetajana. Tutkimus nojaa\nfenomenologiaan, sill\u00e4 se keskittyy juuri ihmisten kokemuksiin. Tulokset analysoitiin\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat haluavat\ntoimia inkluusion mukaan, mutta kokevat tarvitsevansa lis\u00e4koulutusta ja resursseja,\njotta se voi toteutua. Vastaajilla oli selv\u00e4sti halua toimia inkluusiota edist\u00e4en,\nmutta siihen ei koettu olevan aina mahdollisuutta, kiireen, resurssin puutteen tai\ntiedon puutteen vuoksi. Opettajat kokivat moniammatillisuuden rikkautena, jota\ntoivoivat voivansa hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n. Tutkimuksen tulokset olivat melko samassa\nlinjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmasta tutkimuksesta\npoiketen inkluusion m\u00e4\u00e4rittely oli t\u00e4h\u00e4n kyselyyn vastanneilla yhten\u00e4ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T10:32:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T10:32:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisvarhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta ty\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203504", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81895
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6168d8b0-6b95-4c7c-b0e4-357de399468d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203504.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haarala, Eva-Maria Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä erityisvarhaiskasvatus Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio varhaiskasvatus moniammatillisuus
title Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
title_full Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
title_fullStr Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
title_full_unstemmed Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
title_short Moniammatillisuus osana inkluusiota
title_sort moniammatillisuus osana inkluusiota varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
title_txtP Moniammatillisuus osana inkluusiota : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia inkluusion toteutumisesta työssä
topic erityisvarhaiskasvatus Erityispedagogiikka Special Education 101 inkluusio varhaiskasvatus moniammatillisuus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityisvarhaiskasvatus inkluusio moniammatillisuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81895 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203504
work_keys_str_mv AT haaralaevamaria moniammatillisuusosanainkluusiotavarhaiskasvatuksenopettajienjaerityisopettajien