Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla

Opettajan työnkuva ja vaadittava osaaminen on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana. Varsinkin koronaviruspandemia vauhditti osaamisen kehittämisen tarvetta ja pedagogiikan edistämistä eri oppilaitoksissa. Opetuskontekstista riippumatta opettajan osaamisen tulisi olla kokonaisvaltaista, tasala...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Marjoriitta
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81865
_version_ 1826225754945355776
author Kauppinen, Marjoriitta
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Marjoriitta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Marjoriitta Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Marjoriitta
datasource_str_mv jyx
description Opettajan työnkuva ja vaadittava osaaminen on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana. Varsinkin koronaviruspandemia vauhditti osaamisen kehittämisen tarvetta ja pedagogiikan edistämistä eri oppilaitoksissa. Opetuskontekstista riippumatta opettajan osaamisen tulisi olla kokonaisvaltaista, tasalaatuista, oppimista edistävää ja ajantasaista. Opetushenkilöstön resilienssiä koetellaan jatkuvasti pedagogiikan karusellissa ja näin ollen omien vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen, mutta myös uuden opettelu on opettajien velvollisuus. Opettajan rooli ei ole enää pelkästään opettaa oppilaita vaan myös oppia oppilailta. Yhteiskehittäminen ja oppimismuotoilu ovat hyvä ratkaisu tähän haasteeseen. Tässä tutkielmassa käsitellään sotilasopetuslaitoksen opettajien eri osaamisalueita TPACK-viitekehyksen kautta ja selvitetään, kuinka sotilaspedagogiikka istuu siihen. Lisäksi tehdään yhteistyötä oppilaiden kanssa ja pyritään löytämään opiskelijaystävällisempiä näkökulmia oppimisprosessiin, jotta voitaisiin tulevaisuudessa siirtyä opettajalähtöisyydestä oppijakeskeisempään, modernimpaan sotilaspedagogiikkaan. Tuloksista selviää merkityksellisimmät kehityskohteet ja sen perusteella rakennettiin mallinnus, jota voidaan hyödyntää lisäksi muissa kohdeorganisaation aselajikouluissa. The teacher's job description and required skills have developed a lot in recent years. The coronavirus pandemic in particular accelerated the need for developing competences and improving pedagogy in various educational institutions. The teacher's competence should be holistic, uniform, conducive to learning and up-to-date in every teaching context. The resilience of teaching staff is being tested by the ongoing carousel of pedagogy and thus it is the duty of teachers to recognize and support their own strengths as well as learn new skills. The role of the teacher is no longer to teach students but also to learn from. Co-development and learning design are good solutions to this challenge. In this thesis the different areas of expertise are explored through the TPACK framework and it is studied how it is compatible with the military. In addition there will be co-operation with the students and the aim is to find more student- friendly perspectives concerning the learning process in order to change from a teacher centered approach into a more student centered and modern military pedagogy in the future. The results reveal the most significant development targets based on which the modeling was built. The modeling can be used in the other units of the target organization.
first_indexed 2022-06-20T20:05:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hiltunen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Marjoriitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-20T05:20:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-20T05:20:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81865", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan ty\u00f6nkuva ja vaadittava osaaminen on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana. Varsinkin koronaviruspandemia vauhditti osaamisen kehitt\u00e4misen tarvetta ja pedagogiikan edist\u00e4mist\u00e4 eri oppilaitoksissa. Opetuskontekstista riippumatta opettajan osaamisen tulisi olla kokonaisvaltaista, tasalaatuista, oppimista edist\u00e4v\u00e4\u00e4 ja ajantasaista. Opetushenkil\u00f6st\u00f6n resilienssi\u00e4 koetellaan jatkuvasti pedagogiikan karusellissa ja n\u00e4in ollen omien vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen, mutta my\u00f6s uuden opettelu on opettajien velvollisuus. Opettajan rooli ei ole en\u00e4\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n opettaa oppilaita vaan my\u00f6s oppia oppilailta. Yhteiskehitt\u00e4minen ja oppimismuotoilu ovat hyv\u00e4 ratkaisu t\u00e4h\u00e4n haasteeseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sotilasopetuslaitoksen opettajien eri osaamisalueita TPACK-viitekehyksen kautta ja selvitet\u00e4\u00e4n, kuinka sotilaspedagogiikka istuu siihen. Lis\u00e4ksi tehd\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6t\u00e4 oppilaiden kanssa ja pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n opiskelijayst\u00e4v\u00e4llisempi\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmia oppimisprosessiin, jotta voitaisiin tulevaisuudessa siirty\u00e4 opettajal\u00e4ht\u00f6isyydest\u00e4 oppijakeskeisemp\u00e4\u00e4n, modernimpaan sotilaspedagogiikkaan. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4 merkityksellisimm\u00e4t kehityskohteet ja sen perusteella rakennettiin mallinnus, jota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lis\u00e4ksi muissa kohdeorganisaation aselajikouluissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The teacher's job description and required skills have developed a lot in recent years. The coronavirus pandemic in particular accelerated the need for developing competences and improving pedagogy in various educational institutions. The teacher's competence should be holistic, uniform, conducive to learning and up-to-date in every teaching context. The resilience of teaching staff is being tested by the ongoing carousel of pedagogy and thus it is the duty of teachers to recognize and support their own strengths as well as learn new skills. The role of the teacher is no longer to teach students but also to learn from. Co-development and learning design are good solutions to this challenge. In this thesis the different areas of expertise are explored through the TPACK framework and it is studied how it is compatible with the military. In addition there will be co-operation with the students and the aim is to find more student- friendly perspectives concerning the learning process in order to change from a teacher centered approach into a more student centered and modern military pedagogy in the future. The results reveal the most significant development targets based on which the modeling was built. The modeling can be used in the other units of the target organization.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-20T05:20:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-20T05:20:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "128", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimismuotoilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetuksen suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TPACK-malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehitt\u00e4minen oppimismuotoilun avulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206203474", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sotilaspedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisprosessi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81865
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:16Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92be39d2-a8dc-4398-a25b-7e0db003e464\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206203474.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Marjoriitta Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla oppimismuotoilu opetuksen suunnittelu TPACK-malli Koulutusteknologia 601 yhteisöllinen oppiminen sotilaspedagogiikka suunnittelu oppiminen opetus opettajat pedagogiikka kehittämistutkimus oppimisprosessi
title Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
title_full Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
title_fullStr Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
title_full_unstemmed Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
title_short Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
title_sort pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
title_txtP Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
topic oppimismuotoilu opetuksen suunnittelu TPACK-malli Koulutusteknologia 601 yhteisöllinen oppiminen sotilaspedagogiikka suunnittelu oppiminen opetus opettajat pedagogiikka kehittämistutkimus oppimisprosessi
topic_facet 601 Koulutusteknologia TPACK-malli kehittämistutkimus opettajat opetuksen suunnittelu opetus oppiminen oppimismuotoilu oppimisprosessi pedagogiikka sotilaspedagogiikka suunnittelu yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81865 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206203474
work_keys_str_mv AT kauppinenmarjoriitta pioneerikoulunopettajienosaamisenkehittäminenoppimismuotoilunavulla