Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana

Opettajista ja koulumaailmasta on uutisoitu kasvavissa määrin viime vuosina. Erityisesti koronapandemian aikana etäopetukseen siirtyminen herätti laajasti ajatuksia ja tunteita, mikä puolestaan näyttäytyi lisääntyneenä opettaja-aiheisena uutisointina suomalaisessa mediassa. Media on merkittävä vaiku...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahlgren, Anna-Kaisa
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81756
_version_ 1826225761849180160
author Ahlgren, Anna-Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahlgren, Anna-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahlgren, Anna-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahlgren, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Opettajista ja koulumaailmasta on uutisoitu kasvavissa määrin viime vuosina. Erityisesti koronapandemian aikana etäopetukseen siirtyminen herätti laajasti ajatuksia ja tunteita, mikä puolestaan näyttäytyi lisääntyneenä opettaja-aiheisena uutisointina suomalaisessa mediassa. Media on merkittävä vaikuttaja suhteessa ihmisten mielipiteisiin, erityisesti vahvistamalla jo vallalla olevia käsityksiä. Tässä tutkielmassa tarkastelenkin, miten opettajista uutisoitiin Ylen ja Helsingin Sanomien uutisteksteissä koronapandemian alkutaipaleella, kun koulut siirtyivät etäopetukseen valtakunnallisen poikkeustilan myötä. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaista kuvaa opettajista luodaan mediassa ja kuinka koronapandemia ilmiönä näkyy opettajien representaatioissa ja suhteessa laajempiin yhteiskunnallisiin diskursseihin ja aiempaan tutkimukseen. Tutkimustavoitteeni saavuttaakseni olen päätynyt seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaisia representaatioita opettajista muodostetaan suomalaisessa mediassa koronapandemian aikana? 2. Millaisiin yhteiskunnallisiin diskursseihin opettajien representaatiot liittyvät? 3. Millaisin kielellisin keinoin opettajien representaatioita ja diskursseja ilmaistaan? Tutkimukseni keskiössä on Helsingin Sanomien ja Ylen verkkojulkaisuista koostettu media-aineisto, joka on laajuudeltaan 10 uutistekstiä. Valitsin kyseiset verkkojulkaisut niiden laajojen lukijakuntien ja vaikuttavuuden vuoksi. Aineisto on kerätty syksyllä 2021 sanomalehtien verkkosivuilta, mutta tekstit on julkaistu keväällä 2020 koronapandemian ensimmäisen aallon aikana. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä toimii diskurssintutkimus ja siihen liittyen erityisesti representaation ja diskurssin käsitteet. Hyödynnän kielikäsityksenä ja tutkimusmenetelmänä Hallidayn systeemis-funktionaalista kieliteoriaa eli SF-teoriaa ja tarkemmin sen ideationaaliseen metafunktioon kuuluvan transitiivisuus-systeemin prosessityyppejä. Jaottelemalla opettajista kertovat lauseet prosessityyppien mukaisesti, selvitän missä yhteyksissä opettajista puhutaan ja millaisia rooleja opettajat saavat näissä lauseissa. Aineistossa ilmeneviä representaatioita ovat: opettajat toimijoina, opettajat toiminnan kohteina, opettajat olijoina, opettajat kokijoina sekä taka-alalle jäävät opettajat. Representaatioita laajempia diskursseja taas aineistosta nousi seuraavia: politiikkadiskurssi, pandemiadiskurssi, ammattidiskurssi ja huolidiskurssi. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, millaisia arvostuksia ja asenteita media välittää seuraajakunnalleen opettajien ammattiryhmästä, sen toiminnasta ja tulevaisuudesta keskellä poikkeuksellista maailmantilannetta. Jatkotutkimusta vähän tutkitusta aiheesta kuitenkin kaivataan edelleen niin opettajien kuin muidenkin ammattiryhmien ja median näkökannalta.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lehtinen, Esa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahlgren, Anna-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T12:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T12:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajista ja koulumaailmasta on uutisoitu kasvavissa m\u00e4\u00e4rin viime vuosina. Erityisesti koronapandemian aikana et\u00e4opetukseen siirtyminen her\u00e4tti laajasti ajatuksia ja tunteita, mik\u00e4 puolestaan n\u00e4ytt\u00e4ytyi lis\u00e4\u00e4ntyneen\u00e4 opettaja-aiheisena uutisointina suomalaisessa mediassa. Media on merkitt\u00e4v\u00e4 vaikuttaja suhteessa ihmisten mielipiteisiin, erityisesti vahvistamalla jo vallalla olevia k\u00e4sityksi\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastelenkin, miten opettajista uutisoitiin Ylen ja Helsingin Sanomien uutisteksteiss\u00e4 koronapandemian alkutaipaleella, kun koulut siirtyiv\u00e4t et\u00e4opetukseen valtakunnallisen poikkeustilan my\u00f6t\u00e4.\nTutkimukseni tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista kuvaa opettajista luodaan mediassa ja kuinka koronapandemia ilmi\u00f6n\u00e4 n\u00e4kyy opettajien representaatioissa ja suhteessa laajempiin yhteiskunnallisiin diskursseihin ja aiempaan tutkimukseen. Tutkimustavoitteeni saavuttaakseni olen p\u00e4\u00e4tynyt seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millaisia representaatioita opettajista muodostetaan suomalaisessa mediassa koronapandemian aikana? 2. Millaisiin yhteiskunnallisiin diskursseihin opettajien representaatiot liittyv\u00e4t? 3. Millaisin kielellisin keinoin opettajien representaatioita ja diskursseja ilmaistaan?\nTutkimukseni keski\u00f6ss\u00e4 on Helsingin Sanomien ja Ylen verkkojulkaisuista koostettu media-aineisto, joka on laajuudeltaan 10 uutisteksti\u00e4. Valitsin kyseiset verkkojulkaisut niiden laajojen lukijakuntien ja vaikuttavuuden vuoksi. Aineisto on ker\u00e4tty syksyll\u00e4 2021 sanomalehtien verkkosivuilta, mutta tekstit on julkaistu kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 koronapandemian ensimm\u00e4isen aallon aikana. Tutkimukseni teoreettisena viitekehyksen\u00e4 toimii diskurssintutkimus ja siihen liittyen erityisesti representaation ja diskurssin k\u00e4sitteet. \nHy\u00f6dynn\u00e4n kielik\u00e4sityksen\u00e4 ja tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 Hallidayn systeemis-funktionaalista kieliteoriaa eli SF-teoriaa ja tarkemmin sen ideationaaliseen metafunktioon kuuluvan transitiivisuus-systeemin prosessityyppej\u00e4. Jaottelemalla opettajista kertovat lauseet prosessityyppien mukaisesti, selvit\u00e4n miss\u00e4 yhteyksiss\u00e4 opettajista puhutaan ja millaisia rooleja opettajat saavat n\u00e4iss\u00e4 lauseissa. Aineistossa ilmenevi\u00e4 representaatioita ovat: opettajat toimijoina, opettajat toiminnan kohteina, opettajat olijoina, opettajat kokijoina sek\u00e4 taka-alalle j\u00e4\u00e4v\u00e4t opettajat. Representaatioita laajempia diskursseja taas aineistosta nousi seuraavia: politiikkadiskurssi, pandemiadiskurssi, ammattidiskurssi ja huolidiskurssi.\nTutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siit\u00e4, millaisia arvostuksia ja asenteita media v\u00e4litt\u00e4\u00e4 seuraajakunnalleen opettajien ammattiryhm\u00e4st\u00e4, sen toiminnasta ja tulevaisuudesta keskell\u00e4 poikkeuksellista maailmantilannetta. Jatkotutkimusta v\u00e4h\u00e4n tutkitusta aiheesta kuitenkin kaivataan edelleen niin opettajien kuin muidenkin ammattiryhmien ja median n\u00e4k\u00f6kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T12:07:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T12:07:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korona", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteiss\u00e4 koronapandemian aikana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153365", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81756
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:10Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/266e5615-c773-42d0-881f-118e6dbbfd64\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153365.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahlgren, Anna-Kaisa Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana korona Suomen kieli Finnish 309 uutiset COVID-19 diskurssi opettajat representaatio media opettajuus etäopetus
title Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
title_full Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
title_fullStr Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
title_full_unstemmed Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
title_short Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
title_sort opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
title_txtP Opettajien representaatiot ja diskurssit suomalaisissa uutisteksteissä koronapandemian aikana
topic korona Suomen kieli Finnish 309 uutiset COVID-19 diskurssi opettajat representaatio media opettajuus etäopetus
topic_facet 309 COVID-19 Finnish Suomen kieli diskurssi etäopetus korona media opettajat opettajuus representaatio uutiset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153365
work_keys_str_mv AT ahlgrenannakaisa opettajienrepresentaatiotjadiskurssitsuomalaisissauutisteksteissäkoronapandemia