Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa mainoksessa esitetty Applen tuote sekä haluun sitoutua käyttämään kyseistä tuotteita...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonkari, Lasse
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81739
_version_ 1828193050353991680
author Salonkari, Lasse
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonkari, Lasse Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonkari, Lasse Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonkari, Lasse
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa mainoksessa esitetty Applen tuote sekä haluun sitoutua käyttämään kyseistä tuotteita. Digitaalisen markkinoinnin yleistyessä laajasti ovat markkinoijat alkaneet huomioida myös ihmisen aisteja ja niihin vaikuttamista markkinointisisältöä tuottaessaan. Tutkimusta digitaalisesta markkinoinnista ja sen kautta ihmisen aisteihin vaikuttamisesta on tehty kuitenkin vielä hyvin rajallisesti, joten aihepiirin tutkiminen on hyvin mielenkiintoista sekä ajankohtaista. Tämän tutkimuksen kautta saatua tietoa voidaan hyödyntää niin yritys- kuin kuluttajatasolla. Tutkielman rakenne koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka toimii tämän tutkielman teoriapohjana. Kirjallisuuskatsauksen jälkeen esitellään tutkielmaa varten toteutettu empiirinen tutkimus. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui yksitoista (11) kuluttajaa. Vastaajiksi valittiin ennakkotietojen perusteella henkilöitä, jotka ovat nykyisiä Applen tuotteiden käyttäjiä sekä henkilöitä, jotka eivät käytä Applen tuotteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että mainosvideon aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset tekijät ovat tärkeässä osassa siinä, miten kuluttajalle saadaan luotua ostohalukkuutta sekä halua sitoutua käyttämään mainoksessa esitettyä tuotetta. Mielenkiintoisena tekijänä tuloksista voidaan huomata mainosvideon opettavaisten tekijöiden suuri merkitys. Tuloksista esiin nousi selkeänä tekijänä se, että mainoksen opettavaisuuden puuttuessa, ei aistillisilla ja taiteellisilla kokemuksilla pystytä tarpeeksi nostamaan kohteena olevan kuluttajan osto- sekä sitoutumis-halukkuutta. The purpose of this master's thesis is to find out how the sensory, artistic, and educational experiences of marketing videos of Apple products affect the target consumer's desire to purchase the Apple product featured in the ad and their commitment to use that product. As a digital marketing becomes more widespread marketers have begun to pay attention to the human senses and the marketing content that influences them. However, research on digital marketing and its impact on the human senses is still very limited, so the topic is very interesting and timely. The information obtained through this study can be utilized at both the business and consumer levels. The structure of the thesis consists of a literature review, which serves as the theoretical basis for this thesis. After the literature review, an empirical study which is conducted for the thesis is presented. The empirical study was conducted with a survey of eleven (11) consumers. Based on preliminary data, individuals who are current users of Apple products as well as individuals who do not use Apple products were selected as respondents. The results of the study show that the sensory, artistic and educational factors of the promotional video play an important role in making the consumer want to buy and commit to using the product featured in the advertisement. An interesting factor in the results is the great importance of the educational factors in the promotional video. A clear factor in the results was that in the absence of the educational factors of the advertisement, sensory and artistic experiences cannot sufficiently increase the target consumer’s willingness to buy and commit.
first_indexed 2022-06-15T20:04:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Riekkinen, Janne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonkari, Lasse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T09:05:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T09:05:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sek\u00e4 opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa mainoksessa esitetty Applen tuote sek\u00e4 haluun sitoutua k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kyseist\u00e4 tuotteita. Digitaalisen markkinoinnin yleistyess\u00e4 laajasti ovat markkinoijat alkaneet huomioida my\u00f6s ihmisen aisteja ja niihin vaikuttamista markkinointisis\u00e4lt\u00f6\u00e4 tuottaessaan. Tutkimusta digitaalisesta markkinoinnista ja sen kautta ihmisen aisteihin vaikuttamisesta on tehty kuitenkin viel\u00e4 hyvin rajallisesti, joten aihepiirin tutkiminen on hyvin mielenkiintoista sek\u00e4 ajankohtaista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kautta saatua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niin yritys- kuin kuluttajatasolla. Tutkielman rakenne koostuu kirjallisuuskatsauksesta, joka toimii t\u00e4m\u00e4n tutkielman teoriapohjana. Kirjallisuuskatsauksen j\u00e4lkeen esitell\u00e4\u00e4n tutkielmaa varten toteutettu empiirinen tutkimus. Empiirinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksella, johon osallistui yksitoista (11) kuluttajaa. Vastaajiksi valittiin ennakkotietojen perusteella henkil\u00f6it\u00e4, jotka ovat nykyisi\u00e4 Applen tuotteiden k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6it\u00e4, jotka eiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4 Applen tuotteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, ett\u00e4 mainosvideon aistilliset, taiteelliset sek\u00e4 opettavaiset tekij\u00e4t ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 osassa siin\u00e4, miten kuluttajalle saadaan luotua ostohalukkuutta sek\u00e4 halua sitoutua k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n mainoksessa esitetty\u00e4 tuotetta. Mielenkiintoisena tekij\u00e4n\u00e4 tuloksista voidaan huomata mainosvideon opettavaisten tekij\u00f6iden suuri merkitys. Tuloksista esiin nousi selke\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 se, ett\u00e4 mainoksen opettavaisuuden puuttuessa, ei aistillisilla ja taiteellisilla kokemuksilla pystyt\u00e4 tarpeeksi nostamaan kohteena olevan kuluttajan osto- sek\u00e4 sitoutumis-halukkuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this master's thesis is to find out how the sensory, artistic, and educational experiences of marketing videos of Apple products affect the target consumer's desire to purchase the Apple product featured in the ad and their commitment to use that product. As a digital marketing becomes more widespread marketers have begun to pay attention to the human senses and the marketing content that influences them. However, research on digital marketing and its impact on the human senses is still very limited, so the topic is very interesting and timely. The information obtained through this study can be utilized at both the business and consumer levels. The structure of the thesis consists of a literature review, which serves as the theoretical basis for this thesis. After the literature review, an empirical study which is conducted for the thesis is presented. The empirical study was conducted with a survey of eleven (11) consumers. Based on preliminary data, individuals who are current users of Apple products as well as individuals who do not use Apple products were selected as respondents. The results of the study show that the sensory, artistic and educational factors of the promotional video play an important role in making the consumer want to buy and commit to using the product featured in the advertisement. An interesting factor in the results is the great importance of the educational factors in the promotional video. A clear factor in the results was that in the absence of the educational factors of the advertisement, sensory and artistic experiences cannot sufficiently increase the target consumer\u2019s willingness to buy and commit.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T09:05:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T09:05:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aistillisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taiteellisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Applen tuotteiden markkinointiviestinn\u00e4n vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153349", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81739
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ef843ef2-1547-4943-a15f-30d3dbbd9350\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153349.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonkari, Lasse Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla aistillisuus taiteellisuus opettavaisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 vaikuttaminen aistit markkinointi mainonta kuluttajat mainokset digitaalinen markkinointi markkinointiviestintä video
title Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
title_full Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
title_fullStr Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
title_full_unstemmed Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
title_short Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
title_sort applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
title_txtP Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla
topic aistillisuus taiteellisuus opettavaisuus Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 vaikuttaminen aistit markkinointi mainonta kuluttajat mainokset digitaalinen markkinointi markkinointiviestintä video
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede aistillisuus aistit digitaalinen markkinointi kuluttajat mainokset mainonta markkinointi markkinointiviestintä opettavaisuus taiteellisuus vaikuttaminen video
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81739 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153349
work_keys_str_mv AT salonkarilasse applentuotteidenmarkkinointiviestinnänvaikutuksetdigitaalisestiluotavillaaistilli