"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka on positiiviseen psykologiaan pohjautuva pedagoginen suuntaus, jonka keskiössä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Niemi, Ellinoora, Väisänen, Roosa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81715
_version_ 1826225780969963520
author Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Niemi, Ellinoora
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka on positiiviseen psykologiaan pohjautuva pedagoginen suuntaus, jonka keskiössä on edistää oppilaan akateemisten valmiuksien kehittymisen lisäksi myös oppilaan hyvinvointia ja kukoistamista koulussa. Keskityimme selvittämään 1) millaisia käsityksiä opettajilla on positiivisesta pedagogiikasta, 2) mitä positiivisen pedagogiikan menetelmiä opettajat käyttävät ruotsin kielen opetuksessaan ja 3) ovatko opettajat havainneet menetelmillä olevan vaikutusta oppilaiden suhtautumiseen ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan. Tämän monimenetelmäisen tutkimuksen aineisto koostui 37 opettajan lomakevastauksista. Kyselylomakkeella kerättiin sekä määrällisesti kartoittavaa aineistoa suljettujen kysymysten avulla että laadullisesti analysoitavaa aineistoa avokysymysten kautta. Kyselylomakkeen kysymykset muodostettiin hyödyntäen PERMA-hyvinvointiteoriaa. Aineisto analysoitiin käyttäen kvantitatiivista tilastointia ja kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että valtaosa kyselyyn vastanneista opettajista (86 %) tiesi, mitä käsite positiivinen pedagogiikka tarkoittaa. Vain vähemmistö opettajista (14 %) ei tuntenut käsitettä. Tulosten mukaan opettajien käsitykset positiivisen pedagogiikan käyttämisestä ruotsin kielen opetuksessa olivat pääosin myönteisiä. Opettajat yhdistivät positiivisen pedagogiikan vahvuuksiin, kannustamiseen, positiivisuuteen, kehumiseen, onnistumiseen, hyvän huomaamiseen ja vuorovaikutukseen. Opettajien vastausten perusteella vahvuudet ovat positiivisen pedagogiikan tunnusomaisin piirre. Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan sopivan ruotsin kielen opetukseen ja vaikuttavan myönteisesti oppilaiden suhtautumiseen ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan. Positiivisen pedagogiikan menetelmistä opettajat hyödynsivät eniten oppilaiden tukemista ongelmatilanteissa ruotsin kielen opetuksessa. Opettajat vastasivat oppilaiden olevan positiivisempia, motivoituneempia, aktiivisempia ja sinnikkäämpiä, kun heitä tuetaan ongelmatilanteissa. Sen sijaan opettajat käyttivät positiivisen pedagogiikan menetelmistä vähiten oppilaiden omien vahvuuksien hyödyntämistä opetuksessa. Tulosten perusteella positiivisen pedagogiikan käyttämisellä koetaan olevan vain vähän negatiivisia vaikutuksia, kuten esimerkiksi oppilaiden suhtautumisen muutos pessimistisemmäksi tai passiivisemmaksi ruotsin kieltä ja sen opetusta kohtaan. Useimmat opettajat toivoivat koulutusta positiivisen pedagogiikan käyttöön, jotta se yleistyisi ja muuttuisi entistä ammattitaitoisemmaksi tulevaisuuden ruotsin kielen opetuksessa. Tutkimuksemme tulokset ovat kaiken kaikkiaan linjassa aikaisempien, samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Tutkimus antaa myös aihetta jatkotutkimukselle positiivisen pedagogiikan käyttämisestä ruotsin kielen opetuksessa, sekä yleisesti opetuksessa ja kasvatustyössä. Oppilaiden asenteet ruotsin kieltä ja sen oppimista kohtaan ovat usein negatiivisessa valossa. Positiivisen pedagogiikan tutkiminen ruotsin kielen oppimisessa voi auttaa ymmärtämään, mitkä käytänteet edistävät oppimistulosten paranemisen lisäksi positiivisten tunteiden syntymistä ja hyvinvoinnin kasvamista ruotsin kielen opetuksessa ja oppimisessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niemi, Ellinoora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Roosa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-15T07:06:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-15T07:06:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81715", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielen\u00e4 opettavien opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka on positiiviseen psykologiaan pohjautuva pedagoginen suuntaus, jonka keski\u00f6ss\u00e4 on edist\u00e4\u00e4 oppilaan akateemisten valmiuksien kehittymisen lis\u00e4ksi my\u00f6s oppilaan hyvinvointia ja kukoistamista koulussa. Keskityimme selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n 1) millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajilla on positiivisesta pedagogiikasta, 2) mit\u00e4 positiivisen pedagogiikan menetelmi\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruotsin kielen opetuksessaan ja 3) ovatko opettajat havainneet menetelmill\u00e4 olevan vaikutusta oppilaiden suhtautumiseen ruotsin kielt\u00e4 ja sen oppimista kohtaan. T\u00e4m\u00e4n monimenetelm\u00e4isen tutkimuksen aineisto koostui 37 opettajan lomakevastauksista. Kyselylomakkeella ker\u00e4ttiin sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti kartoittavaa aineistoa suljettujen kysymysten avulla ett\u00e4 laadullisesti analysoitavaa aineistoa avokysymysten kautta. Kyselylomakkeen kysymykset muodostettiin hy\u00f6dynt\u00e4en PERMA-hyvinvointiteoriaa. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en kvantitatiivista tilastointia ja kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 valtaosa kyselyyn vastanneista opettajista (86 %) tiesi, mit\u00e4 k\u00e4site positiivinen pedagogiikka tarkoittaa. Vain v\u00e4hemmist\u00f6 opettajista (14 %) ei tuntenut k\u00e4sitett\u00e4. Tulosten mukaan opettajien k\u00e4sitykset positiivisen pedagogiikan k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 ruotsin kielen opetuksessa olivat p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4. Opettajat yhdistiv\u00e4t positiivisen pedagogiikan vahvuuksiin, kannustamiseen, positiivisuuteen, kehumiseen, onnistumiseen, hyv\u00e4n huomaamiseen ja vuorovaikutukseen. Opettajien vastausten perusteella vahvuudet ovat positiivisen pedagogiikan tunnusomaisin piirre. Opettajat kokivat positiivisen pedagogiikan sopivan ruotsin kielen opetukseen ja vaikuttavan my\u00f6nteisesti oppilaiden suhtautumiseen ruotsin kielt\u00e4 ja sen oppimista kohtaan. Positiivisen pedagogiikan menetelmist\u00e4 opettajat hy\u00f6dynsiv\u00e4t eniten oppilaiden tukemista ongelmatilanteissa ruotsin kielen opetuksessa. Opettajat vastasivat oppilaiden olevan positiivisempia, motivoituneempia, aktiivisempia ja sinnikk\u00e4\u00e4mpi\u00e4, kun heit\u00e4 tuetaan ongelmatilanteissa. Sen sijaan opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t positiivisen pedagogiikan menetelmist\u00e4 v\u00e4hiten oppilaiden omien vahvuuksien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 opetuksessa. Tulosten perusteella positiivisen pedagogiikan k\u00e4ytt\u00e4misell\u00e4 koetaan olevan vain v\u00e4h\u00e4n negatiivisia vaikutuksia, kuten esimerkiksi oppilaiden suhtautumisen muutos pessimistisemm\u00e4ksi tai passiivisemmaksi ruotsin kielt\u00e4 ja sen opetusta kohtaan. Useimmat opettajat toivoivat koulutusta positiivisen pedagogiikan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, jotta se yleistyisi ja muuttuisi entist\u00e4 ammattitaitoisemmaksi tulevaisuuden ruotsin kielen opetuksessa. Tutkimuksemme tulokset ovat kaiken kaikkiaan linjassa aikaisempien, samasta aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. \nTutkimus antaa my\u00f6s aihetta jatkotutkimukselle positiivisen pedagogiikan k\u00e4ytt\u00e4misest\u00e4 ruotsin kielen opetuksessa, sek\u00e4 yleisesti opetuksessa ja kasvatusty\u00f6ss\u00e4. Oppilaiden asenteet ruotsin kielt\u00e4 ja sen oppimista kohtaan ovat usein negatiivisessa valossa. Positiivisen pedagogiikan tutkiminen ruotsin kielen oppimisessa voi auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteet edist\u00e4v\u00e4t oppimistulosten paranemisen lis\u00e4ksi positiivisten tunteiden syntymist\u00e4 ja hyvinvoinnin kasvamista ruotsin kielen opetuksessa ja oppimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-15T07:06:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-15T07:06:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiv pedagogik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PERMA-teori", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiv psykologi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4lbefinnande", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Var och en beh\u00f6ver hj\u00e4lp och st\u00f6d i inl\u00e4rningsprocessen f\u00f6r att hen kan uppleva framg\u00e5ng\" : en kartl\u00e4ggning av svenskl\u00e4rarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206153325", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81715
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d1e515fd-bd00-4213-8768-41a816ea385c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206153325.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niemi, Ellinoora Väisänen, Roosa "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket positiv pedagogik PERMA-teori positiv psykologi välbefinnande Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus pedagogiikka kielen oppiminen kieltenopettajat oppilaat
title "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
title_full "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
title_fullStr "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
title_full_unstemmed "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
title_short "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång"
title_sort var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
title_sub en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
title_txtP "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
topic positiv pedagogik PERMA-teori positiv psykologi välbefinnande Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opetus pedagogiikka kielen oppiminen kieltenopettajat oppilaat
topic_facet 306 PERMA-teori Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen kieltenopettajat opetus oppilaat pedagogiikka positiv pedagogik positiv psykologi ruotsin kieli välbefinnande
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81715 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206153325
work_keys_str_mv AT niemiellinoora varochenbehöverhjälpochstödiinlärningsprocessenföratthenkanupplevaframgångenkartl