Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ruotsin pääaineopiskelijoilla kokemuksia esiintymisjännityksestä ruotsin luentojen puhetilanteissa, ja jos on, niin millaisia ja missä tilanteissa. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa oli kolme eri teema-aluetta: esiin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Harju, Siiri
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:swe
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81602
_version_ 1826225818057048064
author Harju, Siiri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju, Siiri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju, Siiri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko ruotsin pääaineopiskelijoilla kokemuksia esiintymisjännityksestä ruotsin luentojen puhetilanteissa, ja jos on, niin millaisia ja missä tilanteissa. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa oli kolme eri teema-aluetta: esiintymisjännityksen kokemukset ruotsin luennoilla, jännityksen hallintakeinot sekä esiintymisjännityksen suhde käytettyyn kieleen (eritoten ruotsi) ja opiskeluajan kestoon. Haastattelut koostuivat noin 16 kysymyksestä, ja haastattelujen kesto vaihteli 25–45 minuuttiin. Haastatteluja oli yhteensä neljä, ja ne toteutettiin tammikuussa 2022 yksilöhaastatteluina opiskelijoilta, jotka opiskelevat ruotsia pääaineenaan vähintään kolmatta vuotta. Haastattelut toteutettiin suomeksi ja etäyhteydellä Zoom-palvelussa. Haastattelumateriaali nauhoitettiin haastateltavien luvalla, ja ennen laadullisen sisällönanalyysin toteuttamista se litteroitiin. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Kokevatko opiskelijat esiintymisjännitystä? Missä tilanteissa? 2. Millaisia jännityksen hallintakeinoja opiskelijat käyttävät? 3. Onko puhutulla kielellä tai opiskelun kestolla vaikutusta esiintymisjännitykseen? Tutkimuksen tulokset osoittavat, että jokainen opiskelija kokee ja/tai on kokenut esiintymisjännitystä ruotsin luentojen erilaisissa puhetilanteissa. Eniten jännitystä koettiin opiskelujen alkuvaiheessa. Vähiten jännittäväksi, jos ollenkaan jännittäväksi, koettiin luennolla opettajan kysymyksiin vastaaminen, opettajalta kysyminen, rennot keskustelutehtävät kurssikavereiden kanssa tai omien mielipiteiden esittäminen. Kaikista jännittävämmäksi koettiin esitelmän pitäminen yksin ja seuraavaksi ryhmäesitelmän pitäminen. Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijat pyrkivät hallitsemaan jännitystään erityisesti ennen esitelmätilanteita valmistautumalla hyvin ja ajattelemalla kannustavasti ennen tilannetta. Opiskelijat kertoivat, että useimmiten esiintymisjännityksen hallintakeinoista on apua ja tukea. Kolme neljästä opiskelijasta koki, että ruotsin kielen käyttäminen vaikuttaa esiintymisjännitykseen sitä lisäävästi. Tutkimuksestani käy ilmi, miten yksilöllinen ja monisyinen ilmiö esiintymisjännitys on. Tulokset voivat parhaassa tapauksessa antaa vertaistukea opiskelijoille ja näyttää heille, etteivät ole yksin asian äärellä. Tuloksiani voi pitää samansuuntaisina aiemman tutkimuksen kanssa siinä mielessä, että esiintymisjännitys on monille tuttua ja tuntemukset voivat olla samantyyppisiä ihmisten välillä vaikka jännitystä aiheuttava tilanne olisikin eri. Tulokseni tarjoavat kuitenkin uudenlaisen kontekstin tutkimukseen ja tuovat esille esimerkiksi vieraan kielen mahdollista vaikutusta sekä yksilöiden kokemuksia ilmiöön liittyen.
first_indexed 2022-06-10T20:00:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju, Siiri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-10T06:08:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-10T06:08:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, onko ruotsin p\u00e4\u00e4aineopiskelijoilla kokemuksia esiintymisj\u00e4nnityksest\u00e4 ruotsin luentojen puhetilanteissa, ja jos on, niin millaisia ja miss\u00e4 tilanteissa.\n\nAineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa oli kolme eri teema-aluetta: esiintymisj\u00e4nnityksen kokemukset ruotsin luennoilla, j\u00e4nnityksen hallintakeinot sek\u00e4 esiintymisj\u00e4nnityksen suhde k\u00e4ytettyyn kieleen (eritoten ruotsi) ja opiskeluajan kestoon. Haastattelut koostuivat noin 16 kysymyksest\u00e4, ja haastattelujen kesto vaihteli 25\u201345 minuuttiin. Haastatteluja oli yhteens\u00e4 nelj\u00e4, ja ne toteutettiin tammikuussa 2022 yksil\u00f6haastatteluina opiskelijoilta, jotka opiskelevat ruotsia p\u00e4\u00e4aineenaan v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolmatta vuotta. Haastattelut toteutettiin suomeksi ja et\u00e4yhteydell\u00e4 Zoom-palvelussa. Haastattelumateriaali nauhoitettiin haastateltavien luvalla, ja ennen laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin toteuttamista se litteroitiin. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:\n1. Kokevatko opiskelijat esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4? Miss\u00e4 tilanteissa?\n2. Millaisia j\u00e4nnityksen hallintakeinoja opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t?\n3. Onko puhutulla kielell\u00e4 tai opiskelun kestolla vaikutusta esiintymisj\u00e4nnitykseen?\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 jokainen opiskelija kokee ja/tai on kokenut esiintymisj\u00e4nnityst\u00e4 ruotsin luentojen erilaisissa puhetilanteissa. Eniten j\u00e4nnityst\u00e4 koettiin opiskelujen alkuvaiheessa. V\u00e4hiten j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ksi, jos ollenkaan j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ksi, koettiin luennolla opettajan kysymyksiin vastaaminen, opettajalta kysyminen, rennot keskusteluteht\u00e4v\u00e4t kurssikavereiden kanssa tai omien mielipiteiden esitt\u00e4minen. Kaikista j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi koettiin esitelm\u00e4n pit\u00e4minen yksin ja seuraavaksi ryhm\u00e4esitelm\u00e4n pit\u00e4minen. \n\nTutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opiskelijat pyrkiv\u00e4t hallitsemaan j\u00e4nnityst\u00e4\u00e4n erityisesti ennen esitelm\u00e4tilanteita valmistautumalla hyvin ja ajattelemalla kannustavasti ennen tilannetta. Opiskelijat kertoivat, ett\u00e4 useimmiten esiintymisj\u00e4nnityksen hallintakeinoista on apua ja tukea. Kolme nelj\u00e4st\u00e4 opiskelijasta koki, ett\u00e4 ruotsin kielen k\u00e4ytt\u00e4minen vaikuttaa esiintymisj\u00e4nnitykseen sit\u00e4 lis\u00e4\u00e4v\u00e4sti. Tutkimuksestani k\u00e4y ilmi, miten yksil\u00f6llinen ja monisyinen ilmi\u00f6 esiintymisj\u00e4nnitys on. Tulokset voivat parhaassa tapauksessa antaa vertaistukea opiskelijoille ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 heille, etteiv\u00e4t ole yksin asian \u00e4\u00e4rell\u00e4. Tuloksiani voi pit\u00e4\u00e4 samansuuntaisina aiemman tutkimuksen kanssa siin\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 esiintymisj\u00e4nnitys on monille tuttua ja tuntemukset voivat olla samantyyppisi\u00e4 ihmisten v\u00e4lill\u00e4 vaikka j\u00e4nnityst\u00e4 aiheuttava tilanne olisikin eri. Tulokseni tarjoavat kuitenkin uudenlaisen kontekstin tutkimukseen ja tuovat esille esimerkiksi vieraan kielen mahdollista vaikutusta sek\u00e4 yksil\u00f6iden kokemuksia ilmi\u00f6\u00f6n liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-10T06:08:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-10T06:08:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiintymisj\u00e4nnitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puhetilanteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206103210", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4nnitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiintyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81602
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:50Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12007104-c00b-40d9-b746-97a337a35d35\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206103210.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju, Siiri Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner esiintymisjännitys puhetilanteet Ruotsin kieli Swedish 306 jännittäminen esiintyminen ruotsin kieli opiskelijat
title Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
title_full Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
title_fullStr Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
title_full_unstemmed Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
title_short Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
title_sort svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
title_txtP Svenskstuderandes upplevelser av rampfeber under svensklektioner
topic esiintymisjännitys puhetilanteet Ruotsin kieli Swedish 306 jännittäminen esiintyminen ruotsin kieli opiskelijat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish esiintyminen esiintymisjännitys jännittäminen opiskelijat puhetilanteet ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81602 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206103210
work_keys_str_mv AT harjusiiri svenskstuderandesupplevelseravrampfeberundersvensklektioner