Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta

Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja kuluttajat seuraavat erilaisia vaikuttajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajien uskottavuus on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun tarkastellaan heidän merkitystään kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Lisäksi kuluttaj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kontinen, Essi
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81580
_version_ 1826225684019675136
author Kontinen, Essi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kontinen, Essi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kontinen, Essi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kontinen, Essi
datasource_str_mv jyx
description Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja kuluttajat seuraavat erilaisia vaikuttajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajien uskottavuus on kuitenkin tärkeässä roolissa, kun tarkastellaan heidän merkitystään kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Lisäksi kuluttajat muodostavat erilaisia sosiaalisia suhteita seuraamiensa vaikuttajien kanssa ja vaikuttajilla on valtaa vaikuttaa seuraajiensa mielipiteisiin sekä ostokäyttäytymiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mistä tekijöistä sosiaalisen median vaikuttajien uskottavuus muodostuu Instagramissa. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville, miten vaikuttajien uskottavuus ja heidän kanssaan muodostetut suhteet sosiaalisessa mediassa liittyvät kuluttajien ostoaikomukseen suositellusta tuotteesta. Tutkimus keskittyi pohjoismaalaisiin muoti- ja kauneusvaikuttajiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimukseen osallistui kymmenen naishenkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimuksien kanssa siitä, että vaikuttajan uskottavuus muodostuu luotettavuudesta, asiantuntijuudesta, fyysisestä viehättävyydestä ja samankaltaisuudesta. Uskottavuutta lisää se, että vaikuttajat luovat sisältöä myös omasta elämästään kaupallisen sisällön lisäksi. Tulosten mukaan vaikuttajan ja mainostetun tuotteen yhteensopivuuden nähtiin lisäävän vaikuttajan uskottavuutta. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vaikuttajien luomilla suosituksilla on merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Lisäksi vaikuttajien uskottavuudella sekä heidän kanssaan muodostetuilla suhteilla sosiaalisessa mediassa on merkitystä ostoaikomukseen suositellusta tuotteesta. Mitä uskottavampana vaikuttaja nähdään ja mitä vahvempi suhde häneen on muodostettu, sitä suurempi rooli hänen antamallaan suosittelulla on kuluttajan ostoaikomukseen.
first_indexed 2022-06-09T20:00:33Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kontinen, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-09T07:35:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-09T07:35:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikuttajamarkkinoinnin rooli on kasvanut viime vuosina huomattavasti ja kuluttajat seuraavat erilaisia vaikuttajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajien uskottavuus on kuitenkin ta\u0308rkea\u0308ssa\u0308 roolissa, kun tarkastellaan heida\u0308n merkitysta\u0308a\u0308n kuluttajien ostoka\u0308ytta\u0308ytymiseen. Lisa\u0308ksi kuluttajat muodostavat erilaisia sosiaalisia suhteita seuraamiensa vaikuttajien kanssa ja vaikuttajilla on valtaa vaikuttaa seuraajiensa mielipiteisiin seka\u0308 ostoka\u0308ytta\u0308ytymiseen.\nTa\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitta\u0308a\u0308, mista\u0308 tekijo\u0308ista\u0308 sosiaalisen median vaikuttajien uskottavuus muodostuu Instagramissa. Lisa\u0308ksi tarkoituksena oli saada selville, miten vaikuttajien uskottavuus ja heida\u0308n kanssaan muodostetut suhteet sosiaalisessa mediassa liittyva\u0308t kuluttajien ostoaikomukseen suositellusta tuotteesta. Tutkimus keskittyi pohjoismaalaisiin muoti- ja kauneusvaikuttajiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimukseen osallistui kymmenen naishenkilo\u0308a\u0308. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.\nTutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimuksien kanssa siita\u0308, etta\u0308 vaikuttajan uskottavuus muodostuu luotettavuudesta, asiantuntijuudesta, fyysisesta\u0308 vieha\u0308tta\u0308vyydesta\u0308 ja samankaltaisuudesta. Uskottavuutta lisa\u0308a\u0308 se, etta\u0308 vaikuttajat luovat sisa\u0308lto\u0308a\u0308 myo\u0308s omasta ela\u0308ma\u0308sta\u0308a\u0308n kaupallisen sisa\u0308llo\u0308n lisa\u0308ksi. Tulosten mukaan vaikuttajan ja mainostetun tuotteen yhteensopivuuden na\u0308htiin lisa\u0308a\u0308va\u0308n vaikuttajan uskottavuutta.\nTutkimuksen tuloksista ka\u0308vi ilmi, etta\u0308 vaikuttajien luomilla suosituksilla on merkitysta\u0308 kuluttajien ostoka\u0308ytta\u0308ytymiseen. Lisa\u0308ksi vaikuttajien uskottavuudella seka\u0308 heida\u0308n kanssaan muodostetuilla suhteilla sosiaalisessa mediassa on merkitysta\u0308 ostoaikomukseen suositellusta tuotteesta. Mita\u0308 uskottavampana vaikuttaja na\u0308hda\u0308a\u0308n ja mita\u0308 vahvempi suhde ha\u0308neen on muodostettu, sita\u0308 suurempi rooli ha\u0308nen antamallaan suosittelulla on kuluttajan ostoaikomukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-09T07:35:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-09T07:35:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalisen median vaikuttajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasosiaaliset suhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206093193", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskottavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81580
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kontinen, Essi Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta sosiaalisen median vaikuttajat parasosiaaliset suhteet Markkinointi Marketing 20423 uskottavuus Instagram vaikuttajamarkkinointi sosiaalinen media kuluttajat markkinointi vaikuttaminen
title Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
title_full Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
title_fullStr Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
title_full_unstemmed Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
title_short Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
title_sort instagram vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
title_txtP Instagram-vaikuttajan uskottavuus ja parasosiaalisten suhteiden merkitys kuluttajan näkökulmasta
topic sosiaalisen median vaikuttajat parasosiaaliset suhteet Markkinointi Marketing 20423 uskottavuus Instagram vaikuttajamarkkinointi sosiaalinen media kuluttajat markkinointi vaikuttaminen
topic_facet 20423 Instagram Marketing Markkinointi kuluttajat markkinointi parasosiaaliset suhteet sosiaalinen media sosiaalisen median vaikuttajat uskottavuus vaikuttajamarkkinointi vaikuttaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093193
work_keys_str_mv AT kontinenessi instagramvaikuttajanuskottavuusjaparasosiaalistensuhteidenmerkityskuluttajannäkökul