Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school

Autonomiaa ja oppimista on tutkittu vuosikymmenien ajan. Autonomian katsotaan edistävän elinikäistä oppimista, parantavan oppimisen laatua ja mahdollistavan oppimista yli luokkahuonerajojen. Autonomiaa on aiemmin määritelty yksilön ominaisuutena ja kapasiteettina ottaa vastuuta omasta oppimisestaan,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Knuutila, Linda
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81573
_version_ 1826225767015514112
author Knuutila, Linda
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Knuutila, Linda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Knuutila, Linda Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Knuutila, Linda
datasource_str_mv jyx
description Autonomiaa ja oppimista on tutkittu vuosikymmenien ajan. Autonomian katsotaan edistävän elinikäistä oppimista, parantavan oppimisen laatua ja mahdollistavan oppimista yli luokkahuonerajojen. Autonomiaa on aiemmin määritelty yksilön ominaisuutena ja kapasiteettina ottaa vastuuta omasta oppimisestaan, mutta nykyään autonomian voidaan määritellä olevan vuorovaikutteista ja dynaamista oppijan ja oppimisympäristön suhteessa toisiinsa. Tässä tutkimuksessa autonomia ymmärretään kokonaisuutena, johon vaikuttavat sekä yksilölliset että vuorovaikutukselliset piirteet. Opettajan roolin tiedetään olevan merkittävä oppilaan autonomian tukemisessa, sillä opettajan omat käsitykset vaikuttavat siihen, miten autonomia ymmärretään ja miten sitä edistetään luokassa. Autonomia ja informaali oppiminen ovat lähekkäisiä aiheita, sillä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) todetaan, että oppilaat oppivat englantia enenevissä määrin vapaa-ajallaan ja tämä itsenäinen oppiminen tulisi ottaa huomioon opetuksessa. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää yläkouluikäisten, eli teini-ikäisten, kokemuksia, sillä teini-ikäisistä ei ole tehty paljon tutkimusta kieltenoppijoina. Suomen kontekstissa autonomiaa ei ole juurikaan tutkittu suhteessa englannin oppimisen kokemuksiin. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää yläkouluikäisten kokemuksia autonomiasta englannin opiskelussa ja millaista tukea he saavat autonomiseen oppimiseensa koulussa ja vapaa-ajalla. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen vastasi 85 oppilasta kahdesta suomalaisesta koulusta. Kyselyyn vastasi yksi seitsemäs luokka, kaksi kahdeksasluokkaa ja kaksi yhdeksäsluokkaa. Kyselyssä oli suljettuja väittämiä ja avoimia kysymyksiä liittyen oppilaiden kokemuksiin autonomiasta ja englannin opiskelusta, englannin tunteihin, opettajan tukeen sekä informaaliin oppimiseen. Kysely toteutettiin tammikuussa ja helmikuussa 2022. Tuloksista selvisi, että oppilaat ovat yleisesti ottaen todella autonomisia englannin oppijoita suhteessa tavoitteellisuuteen, oman oppimisen vaikuttamiseen, metakognitiivisiin kykyihin sekä vapaa-ajan aktiivisuuteen. Pääosin opettajan tuki oli koettu positiiviseksi. Kuitenkin oppilaat kokivat, että opettajan tuki vapaa-ajan oppimiseen oli vähäisempää, kuin kouluun ja opintoihin liittyvään tukeen. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lisäämällä tietoisuutta informaalista oppimisesta ja sen tukemisesta, sillä tulosten perusteella oppilaat hyödyntävät aktiivisesti vapaa-ajan resursseja kielen oppimiseen. Lisäksi tulokset antavat käytännön tietoa siitä, miten autonomia näkyy teini-ikäisten englannin oppimisen kokemuksissa.
first_indexed 2022-06-09T20:00:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Knuutila, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-09T06:57:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-09T06:57:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Autonomiaa ja oppimista on tutkittu vuosikymmenien ajan. Autonomian katsotaan edist\u00e4v\u00e4n elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista, parantavan oppimisen laatua ja mahdollistavan oppimista yli luokkahuonerajojen. Autonomiaa on aiemmin m\u00e4\u00e4ritelty yksil\u00f6n ominaisuutena ja kapasiteettina ottaa vastuuta omasta oppimisestaan, mutta nyky\u00e4\u00e4n autonomian voidaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 olevan vuorovaikutteista ja dynaamista oppijan ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6n suhteessa toisiinsa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa autonomia ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n kokonaisuutena, johon vaikuttavat sek\u00e4 yksil\u00f6lliset ett\u00e4 vuorovaikutukselliset piirteet. Opettajan roolin tiedet\u00e4\u00e4n olevan merkitt\u00e4v\u00e4 oppilaan autonomian tukemisessa, sill\u00e4 opettajan omat k\u00e4sitykset vaikuttavat siihen, miten autonomia ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n ja miten sit\u00e4 edistet\u00e4\u00e4n luokassa. Autonomia ja informaali oppiminen ovat l\u00e4hekk\u00e4isi\u00e4 aiheita, sill\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) todetaan, ett\u00e4 oppilaat oppivat englantia eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin vapaa-ajallaan ja t\u00e4m\u00e4 itsen\u00e4inen oppiminen tulisi ottaa huomioon opetuksessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten, eli teini-ik\u00e4isten, kokemuksia, sill\u00e4 teini-ik\u00e4isist\u00e4 ei ole tehty paljon tutkimusta kieltenoppijoina. Suomen kontekstissa autonomiaa ei ole juurikaan tutkittu suhteessa englannin oppimisen kokemuksiin. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 yl\u00e4kouluik\u00e4isten kokemuksia autonomiasta englannin opiskelussa ja millaista tukea he saavat autonomiseen oppimiseensa koulussa ja vapaa-ajalla. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen vastasi 85 oppilasta kahdesta suomalaisesta koulusta. Kyselyyn vastasi yksi seitsem\u00e4s luokka, kaksi kahdeksasluokkaa ja kaksi yhdeks\u00e4sluokkaa. Kyselyss\u00e4 oli suljettuja v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 ja avoimia kysymyksi\u00e4 liittyen oppilaiden kokemuksiin autonomiasta ja englannin opiskelusta, englannin tunteihin, opettajan tukeen sek\u00e4 informaaliin oppimiseen. Kysely toteutettiin tammikuussa ja helmikuussa 2022. Tuloksista selvisi, ett\u00e4 oppilaat ovat yleisesti ottaen todella autonomisia englannin oppijoita suhteessa tavoitteellisuuteen, oman oppimisen vaikuttamiseen, metakognitiivisiin kykyihin sek\u00e4 vapaa-ajan aktiivisuuteen. P\u00e4\u00e4osin opettajan tuki oli koettu positiiviseksi. Kuitenkin oppilaat kokivat, ett\u00e4 opettajan tuki vapaa-ajan oppimiseen oli v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4, kuin kouluun ja opintoihin liittyv\u00e4\u00e4n tukeen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tietoisuutta informaalista oppimisesta ja sen tukemisesta, sill\u00e4 tulosten perusteella oppilaat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t aktiivisesti vapaa-ajan resursseja kielen oppimiseen. Lis\u00e4ksi tulokset antavat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tietoa siit\u00e4, miten autonomia n\u00e4kyy teini-ik\u00e4isten englannin oppimisen kokemuksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-09T06:57:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-09T06:57:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autonomy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autonomous learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student experiences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teenage learners", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teacher role", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informal learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL learn-ing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206093186", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81573
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:19Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3731f42-761b-47ce-a6dc-dcc52e087884\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206093186.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Knuutila, Linda Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school autonomy autonomous learning student experiences teenage learners teacher role informal learning EFL learn-ing EFL teaching Englannin kieli English 301 englannin kieli kielen oppiminen opetus opettajat oppiminen English language language learning teaching and instruction teachers learning
title Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school
title_full Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school
title_fullStr Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school
title_full_unstemmed Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school
title_short Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school
title_sort finnish middle school students experiences on autonomy and the role of informal learning in efl lessons and outside school
title_txtP Finnish middle school students' experiences on autonomy and the role of informal learning in EFL lessons and outside school
topic autonomy autonomous learning student experiences teenage learners teacher role informal learning EFL learn-ing EFL teaching Englannin kieli English 301 englannin kieli kielen oppiminen opetus opettajat oppiminen English language language learning teaching and instruction teachers learning
topic_facet 301 EFL learn-ing EFL teaching Englannin kieli English English language autonomous learning autonomy englannin kieli informal learning kielen oppiminen language learning learning opettajat opetus oppiminen student experiences teacher role teachers teaching and instruction teenage learners
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81573 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093186
work_keys_str_mv AT knuutilalinda finnishmiddleschoolstudentsexperiencesonautonomyandtheroleofinformallearninginefll