Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta

Tieto- ja viestintätekniikan rooli suomalaisessa koulumaailmassa kasvaa vuosi vuodelta. Opettajien kyky vastata tähän opetussuunnitelmassakin kirjattuun tavoitteeseen haastaa työssä päivittäin. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään opettajien työhön vaikuttavia ja tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Almiala, Saara, Nisula, Tarmo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81542
_version_ 1828193049589579776
author Almiala, Saara Nisula, Tarmo
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Almiala, Saara Nisula, Tarmo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Almiala, Saara Nisula, Tarmo Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Almiala, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tieto- ja viestintätekniikan rooli suomalaisessa koulumaailmassa kasvaa vuosi vuodelta. Opettajien kyky vastata tähän opetussuunnitelmassakin kirjattuun tavoitteeseen haastaa työssä päivittäin. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään opettajien työhön vaikuttavia ja tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä ilmiöitä, jotka vaikeuttavat tai helpottavat jokapäiväistä opetustyötä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 111 opettajaa Espoon, Vantaan ja Helsingin alueelta. Vastauksia saatiin tasaisesti eri luokka-asteiden opettajilta. Ikäjakauman osalta tutkittava joukko oli verrattain tasan jakautunut pois lukien 30–39-vuotiaiden ryhmä, jonka edustus oli hieman muita suurempi. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja tuloksien analysointi toteutettiin mixed method -menetelmällä, painottaen fenomenologista tutkimustapaa. Laadullinen aineisto edusti tutkimuksen painopisteen osalta ensisijaista osa-aluetta. Tutkimus osoitti tieto- ja viestintätekniikan olevan moninainen opettamisen osa-alue, joka sisältää erilaisia syitä käyttää tai olla käyttämättä tieto-ja viestintätekniikkaa opetuksen työkaluna. Tutkimuksen suurimmat havainnot koskevat kouluissa vallitsevaa tieto- ja viestintäteknistä laitteisto- ja henkilöresurssipulaa sekä opettajien ajan ja saatavilla olevan tuen puutetta. Tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan todeta, että tutkimuksen tulokset vahvistavat suurelta osin aikaisempia aihealueesta tehtyjä tutkimuksia. Toteutus on siirrettävissä ja sovellettavissa tämän tutkimuksen ulkopuolelle jääneissä kunnissa ja kaupungeissa tarjoten verrattain vaivattoman ja luotettava tavan arvioida opettajien näkemyksiä kuntakohtaisesti tieto- ja viestintätekniikkaan käyttöön liittyen.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Almiala, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nisula, Tarmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T12:55:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T12:55:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4tekniikan rooli suomalaisessa koulumaailmassa kasvaa vuosi vuodelta. Opettajien kyky vastata t\u00e4h\u00e4n opetussuunnitelmassakin kirjattuun tavoitteeseen haastaa ty\u00f6ss\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n opettajien ty\u00f6h\u00f6n vaikuttavia ja tieto- ja viestint\u00e4tekniikkaan liittyvi\u00e4 ilmi\u00f6it\u00e4, jotka vaikeuttavat tai helpottavat jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 opetusty\u00f6t\u00e4. \nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 111 opettajaa Espoon, Vantaan ja Helsingin alueelta. Vastauksia saatiin tasaisesti eri luokka-asteiden opettajilta. Ik\u00e4jakauman osalta tutkittava joukko oli verrattain tasan jakautunut pois lukien 30\u201339-vuotiaiden ryhm\u00e4, jonka edustus oli hieman muita suurempi. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella ja tuloksien analysointi toteutettiin mixed method -menetelm\u00e4ll\u00e4, painottaen fenomenologista tutkimustapaa. Laadullinen aineisto edusti tutkimuksen painopisteen osalta ensisijaista osa-aluetta. \nTutkimus osoitti tieto- ja viestint\u00e4tekniikan olevan moninainen opettamisen osa-alue, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 erilaisia syit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tai olla k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tieto-ja viestint\u00e4tekniikkaa opetuksen ty\u00f6kaluna. Tutkimuksen suurimmat havainnot koskevat kouluissa vallitsevaa tieto- ja viestint\u00e4teknist\u00e4 laitteisto- ja henkil\u00f6resurssipulaa sek\u00e4 opettajien ajan ja saatavilla olevan tuen puutetta. Tehtyjen havaintojen pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 tutkimuksen tulokset vahvistavat suurelta osin aikaisempia aihealueesta tehtyj\u00e4 tutkimuksia. Toteutus on siirrett\u00e4viss\u00e4 ja sovellettavissa t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ulkopuolelle j\u00e4\u00e4neiss\u00e4 kunnissa ja kaupungeissa tarjoten verrattain vaivattoman ja luotettava tavan arvioida opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 kuntakohtaisesti tieto- ja viestint\u00e4tekniikkaan k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T12:55:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T12:55:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "93", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestint\u00e4tekniikasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073155", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81542
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:26Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6fe89fa-e9a3-4b44-810d-2b94ab6f8fbb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073155.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Almiala, Saara Nisula, Tarmo Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tieto- ja viestintätekniikka viestintätekniikka tietotekniikka opetus opetusteknologia opettajat luokanopettajat opetuskäyttö
title Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
title_full Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
title_short Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
title_sort luokanopettajien kokemuksia tieto ja viestintätekniikasta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikasta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 tieto- ja viestintätekniikka viestintätekniikka tietotekniikka opetus opetusteknologia opettajat luokanopettajat opetuskäyttö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajat opetus opetuskäyttö opetusteknologia tieto- ja viestintätekniikka tietotekniikka viestintätekniikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81542 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073155
work_keys_str_mv AT almialasaara luokanopettajienkokemuksiatietojaviestintätekniikasta