Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen

Teknologisen kehityksen myötä yritykset ovat tuoneet useita erilaisia kanavia, joiden kautta kuluttajat voivat olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Kanavien lisääntyessä kanavien välinen yhteistoiminta ei ole kuitenkaan kehittynyt samaa tahtia, joten asiakaskokemus on voinut jopa heikentyä yr...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kitinoja, Joni
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81541
_version_ 1828193049587482624
author Kitinoja, Joni
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kitinoja, Joni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kitinoja, Joni Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kitinoja, Joni
datasource_str_mv jyx
description Teknologisen kehityksen myötä yritykset ovat tuoneet useita erilaisia kanavia, joiden kautta kuluttajat voivat olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Kanavien lisääntyessä kanavien välinen yhteistoiminta ei ole kuitenkaan kehittynyt samaa tahtia, joten asiakaskokemus on voinut jopa heikentyä yrityksen tarjoamien kanavien lisääntyessä. Op timaalisen asiakaskokemuksen rakentamiseksi usean eri kanavan välillä tarvitaan tietämystä kanavien välisen toiminnan integraatiosta, josta on toistaiseksi hyvin rajatusti tieteellistä tutkimusta saatavilla. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on tutkia, miten kanavaintegraation laatu vaikuttaa asiakaskokemuksen kognitiiviseen ja affektiiviseen ulottuvuuteen B2C kontekstissa, ja miten tätä kautta syntynyt asiakaskokemus vaikuttaa kuluttajan aikomukseen käyttää kaikkikanavaisen yrityksen palvelua. Lisäksi tavoitteena on selvittää vaikuttaako kanavaintegraation laatu vahvemmin asiakaskokemuksen affektiiviseen vai kognitiiviseen ulottuvuuteen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin analysoimalla kyselylomakkeen avul la kerätty numeerinen aineisto. Tutkimuksen aineisto kerättiin lähettämällä elektroninen kyselylomake Power Finland Oy:n asiakkaille viikoittaisen uutiskirjeen mukana. Kyse lyyn saatiin 156 hyväksyttyä vastausta, ja vastaukset analysoitiin käyttämällä SPSS- ja SmartPLS 3.0 ohjelmistoa. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että kanavaintegraation laatu muodostuu useasta alemman luokan ulottuvuudesta, ja kanavaintegraation laatu vaikuttaa positiivisesti asiakaskokemuksen kognitiiviseen ja affektiiviseen ulottuvuuteen. Kanavaintegraation laadulla oli hieman vahvempi vaikutus asiakaskokemuksen kognitiiviseen ulottuvuuteen kuin affektiiviseen ulottuvuuteen. Lisäksi tutkimuksen tulokset vahvistivat, että kanavaintegraation laadun kautta syntyneellä asiakaskokemuksella on positiivinen vaikutus kuluttajan aikomukseen käyttää kaikkikanavaisen yrityksen palveluja uudelleen.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kitinoja, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T12:41:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T12:41:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81541", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologisen kehityksen my\u00f6t\u00e4 yritykset ovat tuoneet useita erilaisia kanavia, joiden \nkautta kuluttajat voivat olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Kanavien lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4 \nkanavien v\u00e4linen yhteistoiminta ei ole kuitenkaan kehittynyt samaa tahtia, joten asiakaskokemus on voinut jopa heikenty\u00e4 yrityksen tarjoamien kanavien lis\u00e4\u00e4ntyess\u00e4. Op timaalisen asiakaskokemuksen rakentamiseksi usean eri kanavan v\u00e4lill\u00e4 tarvitaan tiet\u00e4myst\u00e4 kanavien v\u00e4lisen toiminnan integraatiosta, josta on toistaiseksi hyvin rajatusti tieteellist\u00e4 tutkimusta saatavilla.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tavoitteena on tutkia, miten kanavaintegraation laatu vaikuttaa\nasiakaskokemuksen kognitiiviseen ja affektiiviseen ulottuvuuteen B2C kontekstissa, ja \nmiten t\u00e4t\u00e4 kautta syntynyt asiakaskokemus vaikuttaa kuluttajan aikomukseen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 \nkaikkikanavaisen yrityksen palvelua. Lis\u00e4ksi tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 vaikuttaako kanavaintegraation laatu vahvemmin asiakaskokemuksen affektiiviseen vai kognitiiviseen \nulottuvuuteen.\nTutkimus toteutettiin kvantitatiivisin menetelmin analysoimalla kyselylomakkeen avul la ker\u00e4tty numeerinen aineisto. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin l\u00e4hett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 elektroninen \nkyselylomake Power Finland Oy:n asiakkaille viikoittaisen uutiskirjeen mukana. Kyse lyyn saatiin 156 hyv\u00e4ksytty\u00e4 vastausta, ja vastaukset analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 SPSS- ja \nSmartPLS 3.0 ohjelmistoa.\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 kanavaintegraation laatu muodostuu useasta \nalemman luokan ulottuvuudesta, ja kanavaintegraation laatu vaikuttaa positiivisesti \nasiakaskokemuksen kognitiiviseen ja affektiiviseen ulottuvuuteen. Kanavaintegraation \nlaadulla oli hieman vahvempi vaikutus asiakaskokemuksen kognitiiviseen ulottuvuuteen kuin affektiiviseen ulottuvuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tulokset vahvistivat, ett\u00e4 \nkanavaintegraation laadun kautta syntyneell\u00e4 asiakaskokemuksella on positiivinen vaikutus kuluttajan aikomukseen k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikkikanavaisen yrityksen palveluja uudelleen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T12:41:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T12:41:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kanavaintegraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaikkikanavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikanavaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00f6aikomus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen k\u00e4ytt\u00f6aikomukseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073154", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakaskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81541
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5de2dbcd-2198-4938-a187-3b30100e8f1a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073154.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kitinoja, Joni Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen kanavaintegraatio kaikkikanavaisuus monikanavaisuus käyttöaikomus Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus asiakkaat digitalisaatio markkinointi
title Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
title_full Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
title_fullStr Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
title_full_unstemmed Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
title_short Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
title_sort kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
title_txtP Kanavaintegraation laadun vaikutus asiakaskokemukseen ja kaikkikanavaiseen käyttöaikomukseen
topic kanavaintegraatio kaikkikanavaisuus monikanavaisuus käyttöaikomus Markkinointi Marketing 20423 asiakaskokemus asiakkaat digitalisaatio markkinointi
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakaskokemus asiakkaat digitalisaatio kaikkikanavaisuus kanavaintegraatio käyttöaikomus markkinointi monikanavaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81541 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073154
work_keys_str_mv AT kitinojajoni kanavaintegraationlaadunvaikutusasiakaskokemukseenjakaikkikanavaiseenkäyttöaikomuks