Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin

Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan koronapandemia-aikaisessa työskentelyssä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Salminen, Inka, Ikonen, Valentin
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81540
_version_ 1828193049585385472
author Salminen, Inka Ikonen, Valentin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salminen, Inka Ikonen, Valentin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salminen, Inka Ikonen, Valentin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salminen, Inka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan koronapandemia-aikaisessa työskentelyssä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, lähestyen aineistoa deskriptiivisellä analyysiotteella. Tutkimusaineisto koostuu viidestäkymmenestä suomalaista koulua johtavasta rehtorista, koulunjohtajasta, apulaisrehtorista tai apulaisjohtajasta. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella keväällä 2021 EduRESCUE -tutkimushankkeen toimesta. Hyödynsimme tässä tutkimuksessa kyselylomakkeen viittä avokysymystä. Tutkimuksessa ilmeni, että rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen sekä heidän omaan että koulun muun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Sekä rehtoreiden että koulun muun henkilöstön työmäärä on kasvanut, sillä työhön on tullut lisää työtehtäviä, kuten esimerkiksi koronakäytänteistä huolehtimista. Rehtorit kertovat kantavansa huolta koulun henkilöstön jaksamisesta ja kuvaavat koulun henkilöstön olevan väsyneitä koronapandemia-aikaiseen työskentelyyn. Rehtorit kertovat merkittävän muutoksen olevan sosiaalisen kanssakäymisen vähentyminen työkavereiden kesken. Koronapandemia-aikaisen työskentelyn jaksamisen kannalta rehtorit kertoivat saavansa tukea työyhteisön sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä. Työyhteisön sisältä rehtorit saavat tukea kollegoiden kanssa keskustelemalla, ja työyhteisön ulkopuolelta perheen ja vapaa-ajan avulla. Rehtoreita auttaa jaksamaan myös oman työn hallinta muun muassa jaetun johtajuuden avulla.
first_indexed 2022-06-07T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salminen, Inka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen, Valentin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T12:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T12:38:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heid\u00e4n omaan ja johtamansa koulun henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6h\u00f6n ja ty\u00f6hyvinvointiin. Selvitimme lis\u00e4ksi, mik\u00e4 rehtoreita auttaa jaksamaan koronapandemia-aikaisessa ty\u00f6skentelyss\u00e4. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelm\u00e4ll\u00e4, l\u00e4hestyen aineistoa deskriptiivisell\u00e4 analyysiotteella. Tutkimusaineisto koostuu viidest\u00e4kymmenest\u00e4 suomalaista koulua johtavasta rehtorista, koulunjohtajasta, apulaisrehtorista tai apulaisjohtajasta. Aineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021 EduRESCUE -tutkimushankkeen toimesta. Hy\u00f6dynsimme t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kyselylomakkeen viitt\u00e4 avokysymyst\u00e4. Tutkimuksessa ilmeni, ett\u00e4 rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen sek\u00e4 heid\u00e4n omaan ett\u00e4 koulun muun henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6h\u00f6n ja ty\u00f6hyvinvointiin. Sek\u00e4 rehtoreiden ett\u00e4 koulun muun henkil\u00f6st\u00f6n ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut, sill\u00e4 ty\u00f6h\u00f6n on tullut lis\u00e4\u00e4 ty\u00f6teht\u00e4vi\u00e4, kuten esimerkiksi koronak\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 huolehtimista. Rehtorit kertovat kantavansa huolta koulun henkil\u00f6st\u00f6n jaksamisesta ja kuvaavat koulun henkil\u00f6st\u00f6n olevan v\u00e4syneit\u00e4 koronapandemia-aikaiseen ty\u00f6skentelyyn. Rehtorit kertovat merkitt\u00e4v\u00e4n muutoksen olevan sosiaalisen kanssak\u00e4ymisen v\u00e4hentyminen ty\u00f6kavereiden kesken. Koronapandemia-aikaisen ty\u00f6skentelyn jaksamisen kannalta rehtorit kertoivat saavansa tukea ty\u00f6yhteis\u00f6n sis\u00e4isist\u00e4 ja ulkoisista tekij\u00f6ist\u00e4. Ty\u00f6yhteis\u00f6n sis\u00e4lt\u00e4 rehtorit saavat tukea kollegoiden kanssa keskustelemalla, ja ty\u00f6yhteis\u00f6n ulkopuolelta perheen ja vapaa-ajan avulla. Rehtoreita auttaa jaksamaan my\u00f6s oman ty\u00f6n hallinta muun muassa jaetun johtajuuden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T12:38:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T12:38:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronapandemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulun henkil\u00f6st\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtoreiden n\u00e4kemyksi\u00e4 koronapandemian vaikutuksista ty\u00f6h\u00f6n ja ty\u00f6hyvinvointiin", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073153", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81540
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:23Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7eb0e74d-b801-480f-aaa8-ce9940916881\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073153.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salminen, Inka Ikonen, Valentin Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin koronapandemia koulun henkilöstö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ rehtorit työhyvinvointi johtaminen johtajuus työyhteisöt jaksaminen henkilöstö COVID-19 hyvinvointi
title Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
title_full Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
title_fullStr Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
title_short Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
title_sort rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
title_txtP Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
topic koronapandemia koulun henkilöstö Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 työ rehtorit työhyvinvointi johtaminen johtajuus työyhteisöt jaksaminen henkilöstö COVID-19 hyvinvointi
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education henkilöstö hyvinvointi jaksaminen johtajuus johtaminen koronapandemia koulun henkilöstö rehtorit työ työhyvinvointi työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81540 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073153
work_keys_str_mv AT salmineninka rehtoreidennäkemyksiäkoronapandemianvaikutuksistatyöhönjatyöhyvinvointiin