Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta

Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden näkökulmasta. Kyseisessä analyysissä käsiteltiin suoria mainintoja virtuaalilaborat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautanen, Pekka
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81532
_version_ 1826225728123830272
author Rautanen, Pekka
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rautanen, Pekka Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rautanen, Pekka Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rautanen, Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden näkökulmasta. Kyseisessä analyysissä käsiteltiin suoria mainintoja virtuaalilaboratorioiden käytöstä sekä tavoitteita ja sisältöjä, jotka liittyvät virtuaalilaboratorioihin ja niiden ominaisuuksiin. Lisäksi kirjallisessa osassa esiteltiin virtuaalilaboratorio-käsitteelle määritelmä ja tapoja luokitella erilaisia virtuaalilaboratorio-ohjelmia. Kirjallisessa osassa tarkasteltiin myös eri luokkiin kuuluvien virtuaalilaboratorio-ohjelmien mekaanisia, taloudellisia, logistisia ja muita käytännön ominaisuuksia sekä pedagogisia ominaisuuksia. Erityisesti virtuaalilaboratorioiden etäopetuskäyttöä käsiteltiin kirjallisessa osassa. Lopuksi esiteltiin opettajien ja opiskelijoiden asenteita virtuaalilaboratorioiden käyttöön liittyen. Aiemman tutkimustiedon mukaan useat klassisiin simulaatioihin perustuvat virtuaalilaboratoriot soveltuvat hyvin kehittämään oppilaiden ymmärrystä kemiallisen tiedon moniulotteisuudesta. Toisaalta osa virtuaalilaboratorio-ohjelmista on suunniteltu siten, että käyttäjän on tehtävä jokainen kokeen työvaihe itse. Tällaiset monivaiheiset virtuaalilaboratorio-ohjelmat toimivat hyvin ongelmanratkaisutehtävien järjestämiseen ja oppilaiden korkeampien ajattelutaitojen kehittämisessä. Kirjallisessa osassa havaittiin myös, että opettajien ja opiskelijoiden mielestä eräs yleisimmistä virtuaalilaboratorioiden haasteista on niiden autenttisuuden puute. Opettajat arvostivat virtuaalilaboratorioiden mahdollistamaa paikasta riippumatonta kokeellista työskentelyä ja visualisointimahdollisuuksia. Kokeellisessa osassa selvitettiin opettajien käyttötottumuksia virtuaalilaboratorioihin liittyen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opettajien kohtaamia hyötyjä ja haasteita virtuaalilaboratorioiden opetuskäytössä. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien näkemyksiä virtuaalilaboratorioista opetusmenetelmänä. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, johon vastasi 15 opettajaa. Kokeellisessa osassa havaittiin, että opettajat arvostivat mahdollisuutta visualisoida mikrotason kemiaa virtuaalisen kokeellisen työn yhteydessä. Lisäksi opettajien mukaan virtuaalilaboratorioiden soveltaminen etäopetuksessa oli erityisen hyödyllistä. Merkittävimpiä opettajien kohtaamia haasteita olivat virtuaalilaboratorioiden autenttisuuden puute sekä virtuaalilaboratorioiden yhteensopivuusongelmat oppilaiden laitteilla.
first_indexed 2024-09-11T08:53:11Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautanen, Pekka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-07T10:46:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-07T10:46:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kirjallisessa osassa k\u00e4siteltiin kemian opetuksen ominaispiirteit\u00e4 ja niiden yhteyksi\u00e4 virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kyseisess\u00e4 analyysiss\u00e4 k\u00e4siteltiin suoria mainintoja virtuaalilaboratorioiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4, jotka liittyv\u00e4t virtuaalilaboratorioihin ja niiden ominaisuuksiin. Lis\u00e4ksi kirjallisessa osassa esiteltiin virtuaalilaboratorio-k\u00e4sitteelle m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 ja tapoja luokitella erilaisia virtuaalilaboratorio-ohjelmia. Kirjallisessa osassa tarkasteltiin my\u00f6s eri luokkiin kuuluvien virtuaalilaboratorio-ohjelmien mekaanisia, taloudellisia, logistisia ja muita k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ominaisuuksia sek\u00e4 pedagogisia ominaisuuksia. Erityisesti virtuaalilaboratorioiden et\u00e4opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 k\u00e4siteltiin kirjallisessa osassa. Lopuksi esiteltiin opettajien ja opiskelijoiden asenteita virtuaalilaboratorioiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen.\n\nAiemman tutkimustiedon mukaan useat klassisiin simulaatioihin perustuvat virtuaalilaboratoriot soveltuvat hyvin kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaiden ymm\u00e4rryst\u00e4 kemiallisen tiedon moniulotteisuudesta. Toisaalta osa virtuaalilaboratorio-ohjelmista on suunniteltu siten, ett\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n on teht\u00e4v\u00e4 jokainen kokeen ty\u00f6vaihe itse. T\u00e4llaiset monivaiheiset virtuaalilaboratorio-ohjelmat toimivat hyvin ongelmanratkaisuteht\u00e4vien j\u00e4rjest\u00e4miseen ja oppilaiden korkeampien ajattelutaitojen kehitt\u00e4misess\u00e4. Kirjallisessa osassa havaittiin my\u00f6s, ett\u00e4 opettajien ja opiskelijoiden mielest\u00e4 er\u00e4s yleisimmist\u00e4 virtuaalilaboratorioiden haasteista on niiden autenttisuuden puute. Opettajat arvostivat virtuaalilaboratorioiden mahdollistamaa paikasta riippumatonta kokeellista ty\u00f6skentely\u00e4 ja visualisointimahdollisuuksia.\n\nKokeellisessa osassa selvitettiin opettajien k\u00e4ytt\u00f6tottumuksia virtuaalilaboratorioihin liittyen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa selvitettiin opettajien kohtaamia hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita virtuaalilaboratorioiden opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 virtuaalilaboratorioista opetusmenetelm\u00e4n\u00e4. Tutkimus toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 kyselytutkimuksena, johon vastasi 15 opettajaa. \n\nKokeellisessa osassa havaittiin, ett\u00e4 opettajat arvostivat mahdollisuutta visualisoida mikrotason kemiaa virtuaalisen kokeellisen ty\u00f6n yhteydess\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajien mukaan virtuaalilaboratorioiden soveltaminen et\u00e4opetuksessa oli erityisen hy\u00f6dyllist\u00e4. Merkitt\u00e4vimpi\u00e4 opettajien kohtaamia haasteita olivat virtuaalilaboratorioiden autenttisuuden puute sek\u00e4 virtuaalilaboratorioiden yhteensopivuusongelmat oppilaiden laitteilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-07T10:46:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-07T10:46:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Virtuaalilaboratorioiden k\u00e4ytt\u00f6 kemian opetuksessa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206073147", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "simulointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81532
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1447f997-1b3b-4061-a943-215e423315ff\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206073147.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautanen, Pekka Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia simulointi opettajat opetusmenetelmät etäopetus
title Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
title_full Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
title_fullStr Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
title_full_unstemmed Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
title_short Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
title_sort virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
title_txtP Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 opetus kemia simulointi opettajat opetusmenetelmät etäopetus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry etäopetus kemia opettajat opetus opetusmenetelmät simulointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81532 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206073147
work_keys_str_mv AT rautanenpekka virtuaalilaboratorioidenkäyttökemianopetuksessaopettajiennäkökulmasta