Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta

Monikielisyys koskettaa yhä useampaa opetusryhmää jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri äidinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä varhaimmin eri kieliin tutustuminen aloitetaan, sitä vaivattomampaa kielten omaksuminen on. Tässä tutkimuksessa tarkoi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nevala, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81467
_version_ 1826225720260558848
author Nevala, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nevala, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nevala, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nevala, Veera
datasource_str_mv jyx
description Monikielisyys koskettaa yhä useampaa opetusryhmää jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri äidinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä varhaimmin eri kieliin tutustuminen aloitetaan, sitä vaivattomampaa kielten omaksuminen on. Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, miten monikielisyys ilmenee esi- ja alkuopetuksessa ja miten sitä tuetaan. Lisäksi haluttiin tutkia, onko esi- ja alkuopetuksessa jotain eroja tai yhtäläisyyksiä kielen tukemiseen liittyvissä käytänteissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoitua haastattelua hyödyksi käyttäen, jossa haastateltiin sekä esiopetuksen että alkuopetuksen opettajia. Haastateltavia oli yhteensä kuusi ja haastattelut toteutettiin videopuhelun välityksellä. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitteet litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla, tarkemmin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla, jonka menetelmänä käytettiin luokittelua. Tulokset osoittivat, että monikielisyys ilmenee hyvin eri tavoin riippuen opetusryhmästä ja sen dynamiikasta, mutta jokaista haastateltavan opetusryhmää monikielisyys kosketti enemmän tai vähemmän. Eri kieliä näyttäytyi lasten keskuudessa eri äidinkielten kautta, mediasta nousseena tai puhtaasta mielenkiinnosta. Erityisesti englannin kielen asema oli haastattelujen mukaan vakiintunut sekä esi- että alkuopetuksessa. Opetuksessa voitiin käyttää kieliä mukana tavoitteellisesti, kielisuihkun tapaan tai vierasta kieltä opeteltiin yhdessä lasten kanssa. Keskeisimpänä tukimuotona oli kuvallinen tuki sekä opettajan malli. Eroja esi- ja alkuopetuksen välillä oli joissain osa-alueissa, mutta yhtäläisyyksiä oli haastattelujen mukaan enemmän
first_indexed 2022-06-03T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nevala, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T10:55:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T10:55:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81467", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monikielisyys koskettaa yh\u00e4 useampaa opetusryhm\u00e4\u00e4 jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri \u00e4idinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 mit\u00e4 varhaimmin eri kieliin tutustuminen aloitetaan, sit\u00e4 vaivattomampaa kielten omaksuminen on. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten monikielisyys ilmenee esi- ja alkuopetuksessa ja miten sit\u00e4 tuetaan.\nLis\u00e4ksi haluttiin tutkia, onko esi- ja alkuopetuksessa jotain eroja tai yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 kielen tukemiseen liittyviss\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoitua haastattelua hy\u00f6dyksi k\u00e4ytt\u00e4en, jossa haastateltiin sek\u00e4 esiopetuksen ett\u00e4 alkuopetuksen opettajia. Haastateltavia oli yhteens\u00e4 kuusi ja haastattelut toteutettiin videopuhelun v\u00e4lityksell\u00e4. Haastattelut nauhoitettiin ja nauhoitteet litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, tarkemmin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla, jonka menetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin luokittelua.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 monikielisyys ilmenee hyvin eri tavoin riippuen opetusryhm\u00e4st\u00e4 ja sen dynamiikasta, mutta jokaista haastateltavan opetusryhm\u00e4\u00e4 monikielisyys kosketti enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n. Eri kieli\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi lasten\nkeskuudessa eri \u00e4idinkielten kautta, mediasta nousseena tai puhtaasta mielenkiinnosta. Erityisesti englannin kielen asema oli haastattelujen mukaan vakiintunut sek\u00e4 esi- ett\u00e4 alkuopetuksessa. Opetuksessa voitiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kieli\u00e4 mukana tavoitteellisesti, kielisuihkun tapaan tai vierasta kielt\u00e4 opeteltiin yhdess\u00e4 lasten\nkanssa. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 tukimuotona oli kuvallinen tuki sek\u00e4 opettajan malli. Eroja esi- ja alkuopetuksen v\u00e4lill\u00e4 oli joissain osa-alueissa, mutta yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 oli haastattelujen mukaan enemm\u00e4n", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T10:55:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T10:55:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 monikielisyyden tukemisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033085", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81467
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/06d973c1-8bc1-44a4-bbac-4dd9af9544d6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033085.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nevala, Veera Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 alkuopetus monikielisyys kieli ja kielet varhaiskasvatus esiopetus kielellinen kehitys oppiminen äidinkieli esikoulu
title Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
title_full Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
title_fullStr Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
title_full_unstemmed Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
title_short Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa
title_sort monikielisyys esi ja alkuopetuksessa opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
title_sub opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
title_txtP Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 alkuopetus monikielisyys kieli ja kielet varhaiskasvatus esiopetus kielellinen kehitys oppiminen äidinkieli esikoulu
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esikoulu esiopetus kielellinen kehitys kieli ja kielet monikielisyys oppiminen varhaiskasvatus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81467 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033085
work_keys_str_mv AT nevalaveera monikielisyysesijaalkuopetuksessaopettajienkokemuksiajakäytänteitämonikielisyydentuk