Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta

A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat var...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kostiainen, Emilia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81466
_version_ 1828193049489965056
author Kostiainen, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kostiainen, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kostiainen, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kostiainen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimmäiseltä vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeistään tammikuusta 2020 alkaen englannin kieltä on voinut opiskella jo peruskoulun ensimmäisellä vuosiluokalla. Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat varhennetun englannin opetuksen. Lisäksi on haluttu selvittää heidän hyödyntämiään opetusmenetelmiä varhennetun englannin osalta. Tutkielma noudattaa laadullista tutkimusotetta ja sen aineisto on kerätty kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Lomakkeeseen ovat vastanneet 20 luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet varhennettua englantia alkuopetuksen oppilaille. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Opettajien hyödyntämät opetusmenetelmät voidaan jakaa oppimisympäristöön liittyviin, ikätasoisiin sekä oppilaslähtöisiin opetusmenetelmiin. Kaiken toiminnan ja suunnittelun keskiössä ovat oppilaat, joiden yksilölliset piirteet otetaan huomioon toiminnassa. Suullisten sekä toiminnallisten työtapojen rooli korostui. Tämä tukee myös aiempia tutkimustuloksia. Motivaation rooli nähtiin keskeisenä opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta niin opetusmenetelmien kuin opettajien kokemustenkin kohdalla. Opettajien kokemukset voitiin jakaa haastaviin sekä myönteisiin. Haasteet jakautuivat pedagogisiin sekä käytännön haasteisiin. Ammattitaito, ikätasoinen pedagogiikka, motivaatio sekä yhteistyö puolestaan kuvasivat opettajien myönteisiä kokemuksia. Pedagogiikan kehittäminen kirjattoman suunnittelun ja jokaista oppilasta tukevan sekä motivoivan toiminnan kannalta koettiin tärkeänä.
first_indexed 2022-06-03T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kostiainen, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T10:54:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T10:54:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81466", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "A1-kielen opetus on varhennettu alkamaan jo ensimm\u00e4iselt\u00e4 vuosiluokalta aiemman kolmannen luokan sijaan. Viimeist\u00e4\u00e4n tammikuusta 2020 alkaen englannin kielt\u00e4 on voinut opiskella jo peruskoulun ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosiluokalla. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on tarkastella, miten luokanopettajat kokevat varhennetun englannin opetuksen. Lis\u00e4ksi on haluttu selvitt\u00e4\u00e4 heid\u00e4n hy\u00f6dynt\u00e4mi\u00e4\u00e4n opetusmenetelmi\u00e4 varhennetun englannin osalta.\nTutkielma noudattaa laadullista tutkimusotetta ja sen aineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella maaliskuussa 2022. Lomakkeeseen ovat vastanneet 20 luokanopettajaa, jotka opettavat tai ovat opettaneet varhennettua englantia alkuopetuksen oppilaille. Aineiston analysoinnissa on hy\u00f6dynnetty teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4.\nOpettajien hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4t opetusmenetelm\u00e4t voidaan jakaa oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liittyviin, ik\u00e4tasoisiin sek\u00e4 oppilasl\u00e4ht\u00f6isiin opetusmenetelmiin. Kaiken toiminnan ja suunnittelun keski\u00f6ss\u00e4 ovat oppilaat, joiden yksil\u00f6lliset piirteet otetaan huomioon toiminnassa. Suullisten sek\u00e4 toiminnallisten ty\u00f6tapojen rooli korostui. T\u00e4m\u00e4 tukee my\u00f6s aiempia tutkimustuloksia. Motivaation rooli n\u00e4htiin keskeisen\u00e4 opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kannalta niin opetusmenetelmien kuin opettajien kokemustenkin kohdalla. Opettajien kokemukset voitiin jakaa haastaviin sek\u00e4 my\u00f6nteisiin. Haasteet jakautuivat pedagogisiin sek\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n haasteisiin. Ammattitaito, ik\u00e4tasoinen pedagogiikka, motivaatio sek\u00e4 yhteisty\u00f6 puolestaan kuvasivat opettajien my\u00f6nteisi\u00e4 kokemuksia.\nPedagogiikan kehitt\u00e4minen kirjattoman suunnittelun ja jokaista oppilasta tukevan sek\u00e4 motivoivan toiminnan kannalta koettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T10:54:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T10:54:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhennettu englannin kielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033084", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81466
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7062919c-6f6d-4443-b550-de41d0ed196c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033084.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kostiainen, Emilia Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta varhennettu englannin kielen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielikasvatus alkuopetus opetusmenetelmät englannin kieli luokanopettajat kieltenopetus
title Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
title_full Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
title_short Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
title_sort luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia varhennetusta englannin kielen opetuksesta
topic varhennettu englannin kielen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kielikasvatus alkuopetus opetusmenetelmät englannin kieli luokanopettajat kieltenopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus englannin kieli kielikasvatus kieltenopetus luokanopettajat opetusmenetelmät varhennettu englannin kielen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81466 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033084
work_keys_str_mv AT kostiainenemilia luokanopettajienkokemuksiavarhennetustaenglanninkielenopetuksesta