Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon

Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio on keskeinen tekijä liikkumisen kannalta. Liikunnasta sisäisesti motivoitu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hämäläinen, Jesse, Ahopelto, Tuukka
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81443
_version_ 1828193049444876288
author Hämäläinen, Jesse Ahopelto, Tuukka
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Jesse Ahopelto, Tuukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Jesse Ahopelto, Tuukka Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Jesse
datasource_str_mv jyx
description Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio on keskeinen tekijä liikkumisen kannalta. Liikunnasta sisäisesti motivoituneet viihtyvät liikunnan sekä urheilun parissa ja saavat siitä todennäköisemmin elinikäisen elämäntavan. Työ rakentuu Decin ja Ryanin (2017) itsemääräämisteoriaan, jonka avulla aiemmassa tutkimuksessa on selitetty ihmisten motivoitumista eri tilanteissa. Teoria perustuu ihmisen kolmen psykologisen perustarpeen tyydyttämiseen; autonomia, pätevyys ja sosiaalinen yhteenkuuluvuus. Psykologisten perustarpeiden tyydyttäminen tukee ihmisen sisäistä motivoitumista ja hyvinvointia. Sosiaalisella tuella saattaa olla vaikutusta liikkumismotivaation laatuun eri liikkumisympäristöissä. Tässä tutkimuksessa sosiaalisella tuella tarkoitetaan lasten ja nuorten vanhempien, liikunnanopettajien, ystävien ja valmentajien antamaa sosiaalista tukea. Tässä tutkimuksessa käytetään Taiturit (2022) hankkeen aineistoa, jolla selvitettiin sosiaalisten tukien yhteyttä 10–13-vuotiaiden lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon. Syksyn 2021 aikana aineistoa kerättiin 250 10–13-vuotiaalta lapselta sekä heidän huoltajaltansa ja kyseinen aineisto toimii tämän tutkimuksen aineistona. Lopullinen yhteisotanta tulee olemaan 950 lasta ja heidän huoltajaansa. Taiturit -hanke on jatkoseurantaa Taitavat tenavat ja Liikkuva perhe -hankkeille. Tutkimuksemme tulosten mukaan sosiaalisista tukijoista ainoastaan kavereilla oli yhteys lasten ja nuorten sisäiseen motivaatioon. Sen sijaan sosiaalisista tukijoista perheen äidillä sekä lapsen tai nuoren iällä havaittiin yhteys ulkoiseen säätelyyn. Psykologisista perustarpeista pätevyyden kokemukset olivat yhteydessä sisäiseen motivaatioon ja autonomian kokemukset ulkoiseen säätelyyn. Tutkimuksemme päätulosten mukaan kaverien sosiaalisella tuella pätevyyden kokemuksiin oli yhteys lasten ja nuorten sisäiseen motivaatioon. Sen sijaan isän sosiaalisella tuella autonomian kokemuksiin löytyi yhteys ulkoiseen säätelyyn. Tämän lisäksi, mitä enemmän lapset ja nuoret saivat sosiaalista tukea valmentajalta sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemuksiin, sitä vähemmän oltiin ulkoisesti motivoituneita. Tämän tutkimuksen mukaan kavereiden sosiaalinen tuki ja psykologisista perustarpeista pätevyyden kokemukset näyttäisivät olevan voimakkaimmin yhteydessä lasten ja nuorten sisäiseen liikkumismotivaatioon. Sen sijaan vanhempien sosiaalinen tuki ja psykologisista perustarpeista autonomian kokemukset näyttäisivät olevan kaikista voimakkaimmin yhteydessä ulkoiseen liikkumismotivaatioon. Liikuntamotivoitumisen muoto riippuu ennen kaikkea siitä, kuinka psykologisia perustarpeita kyetään tyydyttämään sosiaalisten tukijoiden toimesta eri liikuntaympäristöissä. Tutkimustuloksemme vahvistivat aiempia tutkimustuloksia, mutta olivat myös ristiriidassa niiden sekä koko teoriapohjan kanssa. Tämä luo tarvetta lisätutkimukselle.
first_indexed 2022-06-03T20:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen, Arto", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jesse", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahopelto, Tuukka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T10:03:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T10:03:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81443", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7\u201315-vuotiaita oli \nkev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018 en\u00e4\u00e4n reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrj\u00e4yty\u00e4 \nkokonaan liikunnasta. Motivaatio on keskeinen tekij\u00e4 liikkumisen kannalta. Liikunnasta \nsis\u00e4isesti motivoituneet viihtyv\u00e4t liikunnan sek\u00e4 urheilun parissa ja saavat siit\u00e4 \ntodenn\u00e4k\u00f6isemmin elinik\u00e4isen el\u00e4m\u00e4ntavan.\nTy\u00f6 rakentuu Decin ja Ryanin (2017) itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaan, jonka avulla aiemmassa \ntutkimuksessa on selitetty ihmisten motivoitumista eri tilanteissa. Teoria perustuu ihmisen \nkolmen psykologisen perustarpeen tyydytt\u00e4miseen; autonomia, p\u00e4tevyys ja sosiaalinen \nyhteenkuuluvuus. Psykologisten perustarpeiden tyydytt\u00e4minen tukee ihmisen sis\u00e4ist\u00e4 \nmotivoitumista ja hyvinvointia. Sosiaalisella tuella saattaa olla vaikutusta liikkumismotivaation \nlaatuun eri liikkumisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa sosiaalisella tuella tarkoitetaan lasten \nja nuorten vanhempien, liikunnanopettajien, yst\u00e4vien ja valmentajien antamaa sosiaalista \ntukea.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Taiturit (2022) hankkeen aineistoa, jolla selvitettiin sosiaalisten \ntukien yhteytt\u00e4 10\u201313-vuotiaiden lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon. Syksyn 2021 aikana \naineistoa ker\u00e4ttiin 250 10\u201313-vuotiaalta lapselta sek\u00e4 heid\u00e4n huoltajaltansa ja kyseinen aineisto \ntoimii t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistona. Lopullinen yhteisotanta tulee olemaan 950 lasta ja heid\u00e4n \nhuoltajaansa. Taiturit -hanke on jatkoseurantaa Taitavat tenavat ja Liikkuva perhe -hankkeille.\nTutkimuksemme tulosten mukaan sosiaalisista tukijoista ainoastaan kavereilla oli yhteys lasten \nja nuorten sis\u00e4iseen motivaatioon. Sen sijaan sosiaalisista tukijoista perheen \u00e4idill\u00e4 sek\u00e4 lapsen \ntai nuoren i\u00e4ll\u00e4 havaittiin yhteys ulkoiseen s\u00e4\u00e4telyyn. Psykologisista perustarpeista p\u00e4tevyyden \nkokemukset olivat yhteydess\u00e4 sis\u00e4iseen motivaatioon ja autonomian kokemukset ulkoiseen \ns\u00e4\u00e4telyyn. Tutkimuksemme p\u00e4\u00e4tulosten mukaan kaverien sosiaalisella tuella p\u00e4tevyyden \nkokemuksiin oli yhteys lasten ja nuorten sis\u00e4iseen motivaatioon. Sen sijaan is\u00e4n sosiaalisella \ntuella autonomian kokemuksiin l\u00f6ytyi yhteys ulkoiseen s\u00e4\u00e4telyyn. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi, mit\u00e4 \nenemm\u00e4n lapset ja nuoret saivat sosiaalista tukea valmentajalta sosiaalisen yhteenkuuluvuuden \nkokemuksiin, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n oltiin ulkoisesti motivoituneita.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan kavereiden sosiaalinen tuki ja psykologisista perustarpeista \np\u00e4tevyyden kokemukset n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t olevan voimakkaimmin yhteydess\u00e4 lasten ja nuorten \nsis\u00e4iseen liikkumismotivaatioon. Sen sijaan vanhempien sosiaalinen tuki ja psykologisista \nperustarpeista autonomian kokemukset n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t olevan kaikista voimakkaimmin yhteydess\u00e4 \nulkoiseen liikkumismotivaatioon. Liikuntamotivoitumisen muoto riippuu ennen kaikkea siit\u00e4, \nkuinka psykologisia perustarpeita kyet\u00e4\u00e4n tyydytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sosiaalisten tukijoiden toimesta eri \nliikuntaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4. Tutkimustuloksemme vahvistivat aiempia tutkimustuloksia, mutta olivat \nmy\u00f6s ristiriidassa niiden sek\u00e4 koko teoriapohjan kanssa. T\u00e4m\u00e4 luo tarvetta lis\u00e4tutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T10:03:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T10:03:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sek\u00e4 valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033061", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "valmentajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81443
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/71583ac2-0b91-45e6-8af8-339df5aa6f77\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033061.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Jesse Ahopelto, Tuukka Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio sosiaalinen tuki liikunta nuoret liikuntaharrastus fyysinen aktiivisuus valmentajat lapset (ikäryhmät) hyvinvointi koululiikunta
title Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
title_full Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
title_fullStr Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
title_full_unstemmed Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
title_short Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
title_sort vanhempien kavereiden liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
title_txtP Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 motivaatio sosiaalinen tuki liikunta nuoret liikuntaharrastus fyysinen aktiivisuus valmentajat lapset (ikäryhmät) hyvinvointi koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus hyvinvointi koululiikunta lapset (ikäryhmät) liikunta liikuntaharrastus motivaatio nuoret sosiaalinen tuki valmentajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81443 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033061
work_keys_str_mv AT hämäläinenjesse vanhempienkavereidenliikunnanopettajansekävalmentajansosiaalisentuenyhteyslasten