Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana

Keväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lapveteläinen, Wilhelmiina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81441
_version_ 1826225720258461696
author Lapveteläinen, Wilhelmiina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lapveteläinen, Wilhelmiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lapveteläinen, Wilhelmiina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lapveteläinen, Wilhelmiina
datasource_str_mv jyx
description Keväällä 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten lähiopetus lakkautettiin ja tilalle järjestettiin korvaavaa opetusta, kuten etäopetusta. Tätä poikkeuksellisten opetusjärjestelyiden kevättä kutsutaan koronakevääksi. Opettajien työ koronakeväänä sai runsaasti näkyvyyttä Opettajalehdessä, joka on opettajien edunvalvontaan keskittynyt journalistinen aikakauslehti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten Opettaja-lehti käsittelee opettajan työtä koronakeväänä. Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä. Koronakevään opettajan työtä käsittelevät Opettaja-lehden tekstit koodattiin ja luokiteltiin teemoihin aineistolähtöisesti. Opettajan työtä kuvaaviksi teemoiksi muodostuivat tieto- ja viestintäteknologia, opetuksen suunnittelu ja toteutus, oppimisen arviointi ja tuki, vuorovaikutus oppijoiden kanssa, työhyvinvointi ja kollegiaalisuus. Näistä teemoista työhyvinvointi -teema sekä opetuksen suunnittelu ja toteutus -teeman sisällöllinen osa-alue luovuus ja soveltaminen olivat esillä koko koronakevään. Muissa teemoissa oli ajallisesti enemmän vaihtelua. Opettaja-lehti toi esiin eniten varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien työtä osittain yhtenevillä aiheilla, mutta muut koulutusasteet olivat vähemmän edustettuina. Opettaja-lehden edunvalvonnallista tarkoitusta tukee kirjoituksissa korostuneena olleet työhyvinvoinnilliset sisällöt. Opettaja-lehden teksteistä nousi esiin kirjoitukset terveyshuolista, jotka eivät ole olleet esillä aiemmissa tutkimuksissa. Jatkotutkimuksen kautta tulisi saada lisää ymmärrystä siitä, miten koronakevät vaikutti opettajien kokemuksiin työterveydestä. Lisäksi opettajan työtä koronakeväänä eri medioiden käsittelemänä tulisi tutkia lisää, jotta eri medioiden välittämistä kuvista voitaisi tehdä vertailevaa analyysiä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lapvetel\u00e4inen, Wilhelmiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-03T09:53:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-03T09:53:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81441", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 koronapandemian rajoitustoimina Suomen koulujen ja oppilaitosten l\u00e4hiopetus lakkautettiin ja tilalle j\u00e4rjestettiin korvaavaa opetusta, kuten et\u00e4opetusta. T\u00e4t\u00e4 poikkeuksellisten opetusj\u00e4rjestelyiden kev\u00e4tt\u00e4 kutsutaan koronakev\u00e4\u00e4ksi. Opettajien ty\u00f6 koronakev\u00e4\u00e4n\u00e4 sai runsaasti n\u00e4kyvyytt\u00e4 Opettajalehdess\u00e4, joka on opettajien edunvalvontaan keskittynyt journalistinen aikakauslehti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, miten Opettaja-lehti k\u00e4sittelee opettajan ty\u00f6t\u00e4 koronakev\u00e4\u00e4n\u00e4.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Koronakev\u00e4\u00e4n opettajan ty\u00f6t\u00e4 k\u00e4sittelev\u00e4t Opettaja-lehden tekstit koodattiin ja luokiteltiin teemoihin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Opettajan ty\u00f6t\u00e4 kuvaaviksi teemoiksi muodostuivat tieto- ja viestint\u00e4teknologia, opetuksen suunnittelu ja toteutus, oppimisen arviointi ja \ntuki, vuorovaikutus oppijoiden kanssa, ty\u00f6hyvinvointi ja kollegiaalisuus.\n\nN\u00e4ist\u00e4 teemoista ty\u00f6hyvinvointi -teema sek\u00e4 opetuksen suunnittelu ja toteutus -teeman sis\u00e4ll\u00f6llinen osa-alue luovuus ja soveltaminen olivat esill\u00e4 koko \nkoronakev\u00e4\u00e4n. Muissa teemoissa oli ajallisesti enemm\u00e4n vaihtelua. Opettaja-lehti \ntoi esiin eniten varhaiskasvatuksen ja peruskoulun opettajien ty\u00f6t\u00e4 osittain yhtenevill\u00e4 aiheilla, mutta muut koulutusasteet olivat v\u00e4hemm\u00e4n edustettuina.\n\nOpettaja-lehden edunvalvonnallista tarkoitusta tukee kirjoituksissa korostuneena olleet ty\u00f6hyvinvoinnilliset sis\u00e4ll\u00f6t. Opettaja-lehden teksteist\u00e4 nousi esiin \nkirjoitukset terveyshuolista, jotka eiv\u00e4t ole olleet esill\u00e4 aiemmissa tutkimuksissa. \nJatkotutkimuksen kautta tulisi saada lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten koronakev\u00e4t \nvaikutti opettajien kokemuksiin ty\u00f6terveydest\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajan ty\u00f6t\u00e4 koronakev\u00e4\u00e4n\u00e4 eri medioiden k\u00e4sittelem\u00e4n\u00e4 tulisi tutkia lis\u00e4\u00e4, jotta eri medioiden \nv\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 kuvista voitaisi tehd\u00e4 vertailevaa analyysi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-06-03T09:53:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-03T09:53:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koronakev\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opettaja-lehti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ty\u00f6 koronakev\u00e4\u00e4n\u00e4 2020 Opettaja-lehden kuvaamana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206033059", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81441
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c730d57b-09de-491c-a901-4250c45db414\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206033059.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lapveteläinen, Wilhelmiina Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana opettajan työ koronakevät Opettaja-lehti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi opettajat COVID-19 etäopetus
title Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
title_full Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
title_fullStr Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
title_full_unstemmed Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
title_short Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
title_sort opettajan työ koronakeväänä 2020 opettaja lehden kuvaamana
title_txtP Opettajan työ koronakeväänä 2020 Opettaja-lehden kuvaamana
topic opettajan työ koronakevät Opettaja-lehti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sisällönanalyysi opettajat COVID-19 etäopetus
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Opettaja-lehti Teacher Education etäopetus koronakevät opettajan työ opettajat sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81441 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206033059
work_keys_str_mv AT lapveteläinenwilhelmiina opettajantyökoronakeväänä2020opettajalehdenkuvaamana