"Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä ja sen puutteesta opettaja-lapsisuhteessa. Kiintymystä erityisesti lasten näkökulmasta on tutkittu paljon, mutta opettaja-lapsisuhteen kiintymys, sekä varsinkin sen puute kasvattajan kokemana on vähem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Miettinen, Veera, Oikarainen, Emma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81392
_version_ 1828193202397511680
author Miettinen, Veera Oikarainen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Miettinen, Veera Oikarainen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Miettinen, Veera Oikarainen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Miettinen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä ja sen puutteesta opettaja-lapsisuhteessa. Kiintymystä erityisesti lasten näkökulmasta on tutkittu paljon, mutta opettaja-lapsisuhteen kiintymys, sekä varsinkin sen puute kasvattajan kokemana on vähemmän tutkittu aihe. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa aiheesta ja olla osaltaan mukana herättämässä keskustelua kiintymyksestä, sekä sen puutteesta opettaja-lapsisuhteissa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli tuoda tietoisuutta kiintymyksellisistä opettaja-lapsisuhteista, jotta niitä voitaisiin hyödyntää tietoisesti varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelimme kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta Suomen keskisuuresta kaupungista. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja toteutimme tutkimuksen fenomenologisen lähestymistavan näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien opettaja-lapsisuhteen kiintymyksen kokemuksissa painottui lapsen kohtaaminen. Kiintymyksen suoranaista puutetta varhaiskasvatuksen opettajien kokemana ei ilmennyt, vaan tilanteita lähestyttiin aina ammatillisesti. Lapsen kohtaamisen kuvattiin olevan myös kiintymystä vahvistava tekijä, kun taas kiintymystä haastavana tekijänä koettiin olevan lapsen haastava käytös. Kiintymyksellisen opettaja-lapsisuhteen seurauksien nähtiin liittyvän lapsen kokemaan turvallisuuteen, ja puutteen seuraukset painottuivat lapsen kokemaan kelpaamattomuuteen.
first_indexed 2022-06-01T20:04:23Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautamies, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oikarainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-06-01T07:18:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-06-01T07:18:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksest\u00e4 ja sen puutteesta opettaja-lapsisuhteessa. Kiintymyst\u00e4 erityisesti lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta on tutkittu paljon, mutta opettaja-lapsisuhteen kiintymys, sek\u00e4 varsinkin sen puute kasvattajan kokemana on v\u00e4hemm\u00e4n tutkittu aihe. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa lis\u00e4\u00e4 tietoa aiheesta ja olla osaltaan mukana her\u00e4tt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 keskustelua kiintymyksest\u00e4, sek\u00e4 sen puutteesta opettaja-lapsisuhteissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tavoitteena oli tuoda tietoisuutta kiintymyksellisist\u00e4 opettaja-lapsisuhteista, jotta niit\u00e4 voitaisiin hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tietoisesti varhaiskasvatuksessa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelimme kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta Suomen keskisuuresta kaupungista. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 oli aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja toteutimme tutkimuksen fenomenologisen l\u00e4hestymistavan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien opettaja-lapsisuhteen kiintymyksen kokemuksissa painottui lapsen kohtaaminen. Kiintymyksen suoranaista puutetta varhaiskasvatuksen opettajien kokemana ei ilmennyt, vaan tilanteita l\u00e4hestyttiin aina ammatillisesti. Lapsen kohtaamisen kuvattiin olevan my\u00f6s kiintymyst\u00e4 vahvistava tekij\u00e4, kun taas kiintymyst\u00e4 haastavana tekij\u00e4n\u00e4 koettiin olevan lapsen haastava k\u00e4yt\u00f6s. Kiintymyksellisen opettaja-lapsisuhteen seurauksien n\u00e4htiin liittyv\u00e4n lapsen kokemaan turvallisuuteen, ja puutteen seuraukset painottuivat lapsen kokemaan kelpaamattomuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-06-01T07:18:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-06-01T07:18:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja-lapsisuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyv\u00e4\u00e4, joskus syv\u00e4\u00e4, mutta ei koskaan v\u00e4linpit\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.\" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksest\u00e4 opettaja-lapsisuhteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202206013016", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymyssuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiintymyssuhdeteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81392
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:37Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2ea5abd-6ac9-4b99-aaed-fab9eed65573\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202206013016.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Veera Oikarainen, Emma "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa opettaja-lapsisuhde Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kiintymyssuhde kiintymys varhaiskasvatus vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) opettajat kiintymyssuhdeteoria
title "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
title_full "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
title_fullStr "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
title_full_unstemmed "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
title_short "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä."
title_sort kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää joskus syvää mutta ei koskaan välinpitämätöntä varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja lapsisuhteessa
title_sub varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
title_txtP "Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa
topic opettaja-lapsisuhde Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 kiintymyssuhde kiintymys varhaiskasvatus vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) opettajat kiintymyssuhdeteoria
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus kiintymys kiintymyssuhde kiintymyssuhdeteoria lapset (ikäryhmät) opettaja-lapsisuhde opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81392 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013016
work_keys_str_mv AT miettinenveera kiintymysolisiainamahdollisimmanhyvääjoskussyväämuttaeikoskaanvälinpitämätöntävar