Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa

Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa koulutuksessa on huomioitu monikielisen ja kielitietoisen pedagogiikan tarve,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kujamäki, Marjaana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81343
_version_ 1826225763510124544
author Kujamäki, Marjaana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kujamäki, Marjaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kujamäki, Marjaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kujamäki, Marjaana
datasource_str_mv jyx
description Kielitietoisuuden käsite on keskeinen pedagogiikan kentällä. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidetään oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut nähdään monikielisinä yhteisöinä (ks. POPS 2014: 28). Myös ammatillisessa koulutuksessa on huomioitu monikielisen ja kielitietoisen pedagogiikan tarve, sillä maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa vuosi vuodelta ja heidän suomen kielen taidon odotetaan kehittyvän ammatillisten opintojen aikana (ks. OPH 2019: 39; Vipunen a). Useat ammatillisen koulutuksen opettajat eivät kuitenkaan koe pystyvänsä toteuttamaan kielitietoista pedagogiikkaa (ks. Karvi 2020: 160). Tutkimukseni tavoitteena onkin selvittää, millaisia kielitietoisia käytänteitä maahanmuuttotaustaisten lähihoitajaopiskelijoiden ammatillisilla opettajilla on. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia kielitietoisen pedagogiikan käytänteitä ammatillisten opettajien opetuksessa esiintyy? 2. Miten ammatilliset opettajat kertovat huomioivansa opiskelijoiden kehittyvän kielitaidon ja kieliresurssit? Tutkimukseni sijoittuu kielentutkimuksen ja pedagogisen tutkimuksen risteykseen. Kielitietoisuus kytkeytyy vahvasti opettajien pedagogisiin käytänteisiin, mutta tarkastelen myös opettajien kielellistä sensitiivisyyttä selkokieleen liittyvän tutkimuksen pohjalta, jolloin tutkimukseni sivuaa myös sosiolingvististä ja vuorovaikutustutkimusta. Tutkimus on osa Työelämässä tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen Akatemia 2019–2023), ja aineistoni koostuu hankkeen tutkijoiden keräämistä luokkahuonevuorovaikutus- ja haastattelutallenteista. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan ja -lähtöisen sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla ja nimeämällä aineistosta esiin nousevia kielitietoisia käytänteitä ja toisaalta havainnoimalla niitä aiemman tutkimuksen ja teorian pohjalta. Analyysini osoittaa, että ammatillisilla opettajilla on jo hallussaan kielitietoisia käytänteitä. Opettajat tunnistavat erityistä huomiota vaativia kielellisiä tilanteita. He hyödyntävät monipuolisia havainnointikeinoja ja tarjoavat opiskelijoille yhteisiä tiedonrakentamisen mahdollisuuksia. Myös opiskelijoiden kielellisille resursseille annetaan arvoa, vaikka tämän tutkielman aineiston opetustilanteissa näiden käyttäminen ja hyödyntäminen ei näykään. Opettajat kuitenkin ilmaisevat tahtoa ja ideoita kielellisten resurssien hyödyntämiseen. Eri alojen ja opetusasteiden opettajat voivatkin peilata omia käytänteitään tämän tutkimuksen tuloksiin ja kehittää omaa työtään niiden pohjalta. Jatkossa kaivattaisiin kuitenkin yhä enemmän tutkimusta ammatillisen koulutuksen kielitietoisuudesta sekä eri tiedonalojen kielellisistä konventioista, jotta opettajat voivat itse harjaantua niiden tunnistamisessa ja kehittää sen myötä opetustaan.
first_indexed 2022-05-30T20:00:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Str\u00f6mmer, Maiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujam\u00e4ki, Marjaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-30T07:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-30T07:40:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81343", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielitietoisuuden k\u00e4site on keskeinen pedagogiikan kent\u00e4ll\u00e4. Peruskoulun kontekstissa opettajia pidet\u00e4\u00e4n oman oppiaineen kielen opettajina ja koulut n\u00e4hd\u00e4\u00e4n monikielisin\u00e4 yhteis\u00f6in\u00e4 (ks. POPS 2014: 28). My\u00f6s ammatillisessa koulutuksessa on huomioitu monikielisen ja kielitietoisen pedagogiikan tarve, sill\u00e4 maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa vuosi vuodelta ja heid\u00e4n suomen kielen taidon odotetaan kehittyv\u00e4n \nammatillisten opintojen aikana (ks. OPH 2019: 39; Vipunen a). Useat ammatillisen koulutuksen opettajat eiv\u00e4t kuitenkaan koe pystyv\u00e4ns\u00e4 toteuttamaan kielitietoista pedagogiikkaa (ks. Karvi 2020: 160). \n\nTutkimukseni tavoitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kielitietoisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 maahanmuuttotaustaisten l\u00e4hihoitajaopiskelijoiden ammatillisilla opettajilla on. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia kielitietoisen pedagogiikan k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ammatillisten opettajien opetuksessa esiintyy? 2. Miten ammatilliset opettajat kertovat \nhuomioivansa opiskelijoiden kehittyv\u00e4n kielitaidon ja kieliresurssit?\n\nTutkimukseni sijoittuu kielentutkimuksen ja pedagogisen tutkimuksen risteykseen. Kielitietoisuus kytkeytyy vahvasti opettajien pedagogisiin k\u00e4yt\u00e4nteisiin, mutta tarkastelen my\u00f6s opettajien kielellist\u00e4 sensitiivisyytt\u00e4 selkokieleen liittyv\u00e4n tutkimuksen pohjalta, jolloin tutkimukseni sivuaa my\u00f6s sosiolingvistist\u00e4 ja vuorovaikutustutkimusta. Tutkimus on osa Ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarvittavien toisen kielen resurssien rakentuminen -hanketta (Suomen Akatemia 2019\u20132023), ja aineistoni koostuu hankkeen tutkijoiden ker\u00e4\u00e4mist\u00e4 luokkahuonevuorovaikutus- ja haastattelutallenteista. Analysoin aineistoa teoriaohjaavan ja -l\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin luokittelemalla ja nime\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistosta esiin nousevia kielitietoisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja toisaalta havainnoimalla niit\u00e4 aiemman tutkimuksen ja teorian pohjalta. \n\nAnalyysini osoittaa, ett\u00e4 ammatillisilla opettajilla on jo hallussaan kielitietoisia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Opettajat tunnistavat erityist\u00e4 huomiota vaativia kielellisi\u00e4 tilanteita. He hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t monipuolisia havainnointikeinoja ja tarjoavat opiskelijoille yhteisi\u00e4 tiedonrakentamisen mahdollisuuksia. My\u00f6s opiskelijoiden kielellisille resursseille annetaan arvoa, vaikka t\u00e4m\u00e4n tutkielman aineiston opetustilanteissa n\u00e4iden k\u00e4ytt\u00e4minen ja hy\u00f6dynt\u00e4minen ei n\u00e4yk\u00e4\u00e4n. Opettajat kuitenkin ilmaisevat tahtoa ja ideoita kielellisten resurssien hy\u00f6dynt\u00e4miseen. Eri alojen ja opetusasteiden opettajat voivatkin peilata omia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksiin ja kehitt\u00e4\u00e4 omaa ty\u00f6t\u00e4\u00e4n niiden pohjalta. Jatkossa kaivattaisiin kuitenkin yh\u00e4 enemm\u00e4n tutkimusta ammatillisen koulutuksen kielitietoisuudesta sek\u00e4 eri tiedonalojen kielellisist\u00e4 konventioista, jotta opettajat voivat itse harjaantua niiden tunnistamisessa ja kehitt\u00e4\u00e4 sen my\u00f6t\u00e4 opetustaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-30T07:40:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-30T07:40:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisten opettajien kielitietoiset k\u00e4yt\u00e4nteet maahanmuuttotaustaisille l\u00e4hihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205302966", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hihoitajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selkokieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81343
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4be44a17-51e6-46d4-a69a-5283a8293742\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205302966.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujamäki, Marjaana Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa kielitietoinen opetus Suomen kieli Finnish 309 lähihoitajat kielitietoinen opetus ja kasvatus selkokieli opetus opettajat ammatillinen koulutus kieli ja kielet monikulttuurisuus ammatilliset opettajat maahanmuuttajat pedagogiikka monikielisyys
title Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
title_full Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
title_fullStr Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
title_full_unstemmed Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
title_short Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
title_sort ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
title_txtP Ammatillisten opettajien kielitietoiset käytänteet maahanmuuttotaustaisille lähihoitajaopiskelijoille suunnatussa opetuksessa
topic kielitietoinen opetus Suomen kieli Finnish 309 lähihoitajat kielitietoinen opetus ja kasvatus selkokieli opetus opettajat ammatillinen koulutus kieli ja kielet monikulttuurisuus ammatilliset opettajat maahanmuuttajat pedagogiikka monikielisyys
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli ammatillinen koulutus ammatilliset opettajat kieli ja kielet kielitietoinen opetus kielitietoinen opetus ja kasvatus lähihoitajat maahanmuuttajat monikielisyys monikulttuurisuus opettajat opetus pedagogiikka selkokieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81343 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302966
work_keys_str_mv AT kujamäkimarjaana ammatillistenopettajienkielitietoisetkäytänteetmaahanmuuttotaustaisillelähihoit