To learn or not to learn Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language

Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia vaikeuksia voitaisiin helpottaa. Oppimisvaikeudet tulevat vuosi vuodelta t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kilpeläinen, Kristiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81330
_version_ 1826225812705116160
author Kilpeläinen, Kristiina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kilpeläinen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kilpeläinen, Kristiina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kilpeläinen, Kristiina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, että minkälaisia vaikutuksia lukihäiriöllä ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielenä. Lisäksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia vaikeuksia voitaisiin helpottaa. Oppimisvaikeudet tulevat vuosi vuodelta tutummiksi oppilaitoksissa ja niihin päästään pureutumaan nykyiseltään paremmin. Kuitenkin oppimisvaikeuksien ymmärrys on vielä vaiheessa ja tutkimusta tarvitaan enemmän, jotta luokkahuoneessa voitaisiin ottaa huomioon kaikenlaiset oppijat. Lisäksi viime vuosina erityistä tukea tarvitsevat ovat sijoitettu luokkahuoneeseen muiden oppijoiden joukkoon, joten on erityisen tärkeää löytää keinoja, joita opettajat voisivat käyttää tukeakseen oppimisvaikeuksen omaavia opiskelijoita. Tutkielman tutkimusvaihe on suoritettu verkkokyselylomakkeena ja kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 68 osallistujaa. Kyselylomake sisälsi kuusi kysymystä, jotka pyrkivät löytämään vastauksia tutkimus-kysymyksiin ja näin ollen antamaan ratkaisuja englannin kielen opiskeluun vieraana kielenä. Verkkokysely on suoritettu Facebook-sovelluksen ryhmissä, jotka ovat tarkoitettu lukihäiriötä tai autismia poteville. Kyselyn kielenä toimii suomi ja vastaajien äidinkieli on suomi. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä, jotka antoivat prosentuaalisia ja lauseellisia vastauksia. Vastausten perusteella voidaan todeta, että erityisesti lukihäiriöiset tunsivat englannin kielen opiskelemisen haasteelliseksi ja autismi yhdistettynä lukihäiriöön teki englannin kielen opiskelusta vielä haasteellisempaa. Vastaajien vastausten perusteella voidaan poimia seikkoja, jotka helpottavat autististen ja lukihäiriöisten englannin kielen opiskelua. Erityisesti visuaalinen tuki, englanninkielisten elokuvien ja sarjojen katselu sekä muistisäännöt nähtiin englannin kielen opiskelua helpottavina seikkoina. Näiden vastausten avulla muun muassa opettajien on helpompi suunnitella opetusta niin, että myös oppimisvaikeuksia omaavat oppilaat saavat opetuksesta parhaimman mahdollisen hyödyn.
first_indexed 2024-09-11T08:49:28Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kilpel\u00e4inen, Kristiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-30T05:33:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-30T05:33:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81330", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, ett\u00e4 mink\u00e4laisia vaikutuksia lukih\u00e4iri\u00f6ll\u00e4 ja/tai autismilla on englannin kielen opiskelulle ja oppimiselle vieraana kielen\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkielma pyrkii vastaamaan siihen, kuinka mahdollisia vaikeuksia voitaisiin helpottaa. Oppimisvaikeudet tulevat vuosi vuodelta tutummiksi oppilaitoksissa ja niihin p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n pureutumaan nykyiselt\u00e4\u00e4n paremmin. Kuitenkin oppimisvaikeuksien ymm\u00e4rrys on viel\u00e4 vaiheessa ja tutkimusta tarvitaan enemm\u00e4n, jotta luokkahuoneessa voitaisiin ottaa huomioon kaikenlaiset oppijat. Lis\u00e4ksi viime vuosina erityist\u00e4 tukea tarvitsevat ovat sijoitettu luokkahuoneeseen muiden oppijoiden joukkoon, joten on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja, joita opettajat voisivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tukeakseen oppimisvaikeuksen omaavia opiskelijoita.\n\nTutkielman tutkimusvaihe on suoritettu verkkokyselylomakkeena ja kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 68 osallistujaa. Kyselylomake sis\u00e4lsi kuusi kysymyst\u00e4, jotka pyrkiv\u00e4t l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastauksia tutkimus-kysymyksiin ja n\u00e4in ollen antamaan ratkaisuja englannin kielen opiskeluun vieraana kielen\u00e4. Verkkokysely on suoritettu Facebook-sovelluksen ryhmiss\u00e4, jotka ovat tarkoitettu lukih\u00e4iri\u00f6t\u00e4 tai autismia poteville. Kyselyn kielen\u00e4 toimii suomi ja vastaajien \u00e4idinkieli on suomi. Kyselylomake sis\u00e4lsi kysymyksi\u00e4, jotka antoivat prosentuaalisia ja lauseellisia vastauksia. Vastausten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 erityisesti lukih\u00e4iri\u00f6iset tunsivat englannin kielen opiskelemisen haasteelliseksi ja autismi yhdistettyn\u00e4 lukih\u00e4iri\u00f6\u00f6n teki englannin kielen opiskelusta viel\u00e4 haasteellisempaa.\n\nVastaajien vastausten perusteella voidaan poimia seikkoja, jotka helpottavat autististen ja lukih\u00e4iri\u00f6isten englannin kielen opiskelua. Erityisesti visuaalinen tuki, englanninkielisten elokuvien ja sarjojen katselu sek\u00e4 muistis\u00e4\u00e4nn\u00f6t n\u00e4htiin englannin kielen opiskelua helpottavina seikkoina. N\u00e4iden vastausten avulla muun muassa opettajien on helpompi suunnitella opetusta niin, ett\u00e4 my\u00f6s oppimisvaikeuksia omaavat oppilaat saavat opetuksesta parhaimman mahdollisen hy\u00f6dyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-30T05:33:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-30T05:33:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205302953", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dysleksia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autism", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dyslexia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reading disorders", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning difficulties", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81330
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e20aa73a-40bb-484f-8816-52a0d01dc517\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205302953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kilpeläinen, Kristiina To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language Englannin kieli English 301 autismi dysleksia englannin kieli lukihäiriöt opetus oppimisvaikeudet kielen oppiminen autism dyslexia English language reading disorders teaching and instruction learning difficulties language learning
title To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
title_full To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
title_fullStr To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
title_full_unstemmed To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
title_short To learn or not to learn
title_sort to learn or not to learn impacts of dyslexia and autism for learning and studying english as a foreign language
title_sub Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
title_txtP To learn or not to learn : Impacts of dyslexia and autism for learning and studying English as a foreign language
topic Englannin kieli English 301 autismi dysleksia englannin kieli lukihäiriöt opetus oppimisvaikeudet kielen oppiminen autism dyslexia English language reading disorders teaching and instruction learning difficulties language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English English language autism autismi dysleksia dyslexia englannin kieli kielen oppiminen language learning learning difficulties lukihäiriöt opetus oppimisvaikeudet reading disorders teaching and instruction
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81330 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302953
work_keys_str_mv AT kilpeläinenkristiina tolearnornottolearnimpactsofdyslexiaandautismforlearningandstudyingenglisha