Luokasta läppärille luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla

Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetusa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jussila, Jasmin
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81318
_version_ 1828193048697241600
author Jussila, Jasmin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jussila, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jussila, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jussila, Jasmin
datasource_str_mv jyx
description Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetusajasta. Lisäksi tavoitteenani oli tarkastella etäopetuksen tuomista muutoksista selviytymistä resilienssin käsitteen avulla. Tämä laadullinen tutkimus kiinnittyy hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Aineistoni koostuu luokanopettajilta keräämistäni seitsemästä kirjoitelmasta, jotka analysoin laadullisella sisällönanalyysillä. Toteutin tutkimukseni teoriaohjaavalla analyysillä ja käytin toisen tutkimuskysymykseni teoreettisena analyysityökaluna sovellettuja resilienssin kehitystekijöitä. Luokanopettajat kokivat kevään 2020 etäopetusajan vaihtelevasti helpoksi tai rankaksi kokemukseksi, mutta jälkeenpäin tarkasteltuna kukaan ei tuonut ilmi, että etäopetuksesta olisi seurannut jotain negatiivista. Muutoksista johtuvia haasteita kokeneet opettajat toivat enemmän esille etäopetuksesta seuranneita positiivisia huomioita. Monia haasteita kokenut opettaja onkin mahdollisesti kohdannut useammin sellaisia tilanteita, joissa hänen resilienssinsä on voinut kehittyä. Tutkimustulosteni pohjalta luokanopettajien voi olla jatkossa helpompaa toimia tarvittaessa etäopettajina. Tulosten avulla opettajien tulisikin reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan resilienssin näkökulmasta, jotta tulevaisuudessa he pystyisivät varautumaan entistä paremmin työssä kohtaamiinsa yllättäviin muutoksiin.
first_indexed 2022-05-27T20:02:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T10:08:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T10:08:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81318", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin p\u00e4\u00e4asiassa et\u00e4opetukseen parin p\u00e4iv\u00e4n varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yll\u00e4tt\u00e4en toimimaan ensi kertaa et\u00e4opettajina. Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusajasta. Lis\u00e4ksi tavoitteenani oli tarkastella et\u00e4opetuksen tuomista muutoksista selviytymist\u00e4 resilienssin k\u00e4sitteen avulla. T\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus kiinnittyy hermeneuttis-fenomenologiseen tieteenfilosofiaan. Aineistoni koostuu luokanopettajilta ker\u00e4\u00e4mist\u00e4ni seitsem\u00e4st\u00e4 kirjoitelmasta, jotka analysoin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Toteutin tutkimukseni teoriaohjaavalla analyysill\u00e4 ja k\u00e4ytin toisen tutkimuskysymykseni teoreettisena analyysity\u00f6kaluna sovellettuja resilienssin kehitystekij\u00f6it\u00e4. Luokanopettajat kokivat kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetusajan vaihtelevasti helpoksi tai rankaksi kokemukseksi, mutta j\u00e4lkeenp\u00e4in tarkasteltuna kukaan ei tuonut ilmi, ett\u00e4 et\u00e4opetuksesta olisi seurannut jotain negatiivista. Muutoksista johtuvia haasteita kokeneet opettajat toivat enemm\u00e4n esille et\u00e4opetuksesta seuranneita positiivisia huomioita. Monia haasteita kokenut opettaja onkin mahdollisesti kohdannut useammin sellaisia tilanteita, joissa h\u00e4nen resilienssins\u00e4 on voinut kehitty\u00e4. Tutkimustulosteni pohjalta luokanopettajien voi olla jatkossa helpompaa toimia tarvittaessa et\u00e4opettajina. Tulosten avulla opettajien tulisikin reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan resilienssin n\u00e4k\u00f6kulmasta, jotta tulevaisuudessa he pystyisiv\u00e4t varautumaan entist\u00e4 paremmin ty\u00f6ss\u00e4 kohtaamiinsa yll\u00e4tt\u00e4viin muutoksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T10:08:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T10:08:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "et\u00e4opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokasta l\u00e4pp\u00e4rille : luokanopettajien kokemuksia kev\u00e4\u00e4n 2020 et\u00e4opetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisest\u00e4 resilienssin avulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272941", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "selviytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "resilienssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81318
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:15Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7176d34d-23ee-4435-9019-9e0c27eeae06\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205272941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jussila, Jasmin Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla etäopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat COVID-19 luokanopettajat etäopetus kokemukset selviytyminen resilienssi
title Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
title_full Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
title_fullStr Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
title_full_unstemmed Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
title_short Luokasta läppärille
title_sort luokasta läppärille luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
title_sub luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
title_txtP Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
topic etäopettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat COVID-19 luokanopettajat etäopetus kokemukset selviytyminen resilienssi
topic_facet 103 COVID-19 Luokanopettajakoulutus Teacher Education etäopettaja etäopetus kokemukset luokanopettajat opettajat resilienssi selviytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81318 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272941
work_keys_str_mv AT jussilajasmin luokastaläppärilleluokanopettajienkokemuksiakevään2020etäopetuksestajasentuomienmu