9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. -luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä turvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhmällä tai sukupuolella yhteyttä oppilaan kokemukseen turvallisuuden osa-alueista. Turvallisuus jaettiin fyysiseen-, psyykkiseen- ja sosiaaliseen turvallisuut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuittinen, Ilari, Laine, Topias
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81298
_version_ 1826225777774952448
author Kuittinen, Ilari Laine, Topias
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuittinen, Ilari Laine, Topias Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuittinen, Ilari Laine, Topias Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuittinen, Ilari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 9. -luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä turvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhmällä tai sukupuolella yhteyttä oppilaan kokemukseen turvallisuuden osa-alueista. Turvallisuus jaettiin fyysiseen-, psyykkiseen- ja sosiaaliseen turvallisuuteen. Tarkoituksena oli samalla vertailla sukupuolten kokemuksia turvallisuuden osa-alueista opetusryhmien sisällä ja opetusryhmien välillä. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Keski-Suomen alueen kolmen eri koulun 9. -luokkalaiset oppilaat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen osallistui 133 oppilasta, joista 85 oli poikia, 41 tyttöjä ja 7 oppilasta ilmoitti sukupuolekseen muu. Sukupuolen lisäksi taustatietona oppilailta kysyttiin tämänhetkinen liikuntaryhmä, joihin vaihtoehdot olivat sekaryhmä, tyttöjen erillisryhmä tai poikien erillisryhmä. Sekaryhmässä poikia oli 35, tyttöjä 16 ja muun sukupuolisia 3. Tyttöjen erillisryhmässä tyttöjä oli 25 ja muun sukupuolisia 2 ja poikien erillisryhmässä poikia oli 50 ja muun sukupuolisia 2. Aineistonkeruu toteutettiin helmi- ja maaliskuun 2022 aikana. Tutkimuslomake sisälsi taustatietokysymysten lisäksi 21 liikuntatuntien turvallisuuteen liittyvää väittämää ja vastausvaihtoehtona käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tulosten kuvaamiseen käytettiin keskiarvoja, mediaaneja ja 95 % luottamusvälejä. Tilastollinen analyysi suoritettiin Kruskal Wallisin- ja Mann U Whitneyn testeillä. Summamuuttujien luotettavuutta tutkittiin Cronbachin alfa-kertoimella. Tulostemme mukaan millään turvallisuuden osa-alueella ei ollut tilastollista yhteyttä siihen liikuntaryhmään, missä oppilas vastaamishetkellä liikkuu. Kuitenkin sekaryhmissä oppilaiden kokema fyysinen turvallisuus näyttäisi eroavan tilastollisesti merkitsevästi oppilaiden välillä siten, että pojilla se on korkeampi kuin tytöillä. Tytöillä fyysinen turvallisuus on puolestaan tilastollisesti alhaisempi sekaryhmissä kuin erillisryhmissä. Tilastolliset erot psyykkisessä ja sosiaalisessa turvallisuudessa painottuivat siten, että pojat kokivat nämä turvallisuuden osa-alueet yleisesti korkeammaksi kuin tytöt ja muun sukupuoliset. Lisäksi pojat kokivat psyykkisen turvallisuutensa korkeammaksi sekaryhmissä kuin tytöt. Tuloksemme antavat viitteitä siitä, että oppilaiden kokema fyysinen turvallisuus puoltaa enemmän erillisryhmiä. Psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden kannalta ei pystytä suoraan sanomaan, puoltavatko ne enemmän seka- vai erillisryhmiä, sillä tuloksissamme ilmenneet erot eivät painottuneet opetusryhmien välille vaan ainoastaan sukupuolten välille. Tulostemme perusteella voidaan kuitenkin todeta, että sukupuolten väliset erot turvallisuuden kokemuksissa antavat yleisesti viitteitä siitä, että pojat kokevat psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuutensa korkeammalle kuin tytöt ja muun sukupuoliset. The purpose of this study was to find out the views of 9th graders about safety and to look at whether teaching group or gender has a connection to a student’s experience of safety aspects in physical education. Safety was divided into physical, mental and social safety. The aim of this study was also to compare gender experiences of safety aspects within and between teaching groups. The target groups of the study were 9th graders from three different schools in Central Finland. The survey was conducted as a questionnaire survey and involved 133 students, of whom 85 were boys, 41 were girls, and 7 students reported their gender as other gender. In addition to gender, as background information, students were asked about the current teaching group, for which the options were a co-educational group, a single-sex group for girls or a single-sex group for boys. There were 35 boys, 16 girls and 3 other gender students in the co-educational group. There were 25 girls and 2 other gender students in the single-sex group of girls and there were 50 boys and 2 other gender students in the single-sex group of boys. Data collection was conducted during February and March of 2022. In addition to the background information questions, the research form contained 21 statements related to the safety of physical education classes. Five-point Likert scale was used as the answer option. Means, medians, and 95% confidence intervals were used to describe the results. Statistical analysis was performed using the Kruskal Wallis and Mann U Whitney tests. The reliability of the sum variables was examined with the Cronbach’s alpha coefficient. According to our results, there was no statistical significancy between any aspect of safety and the teaching group in which the student is exercising at the time of responding. However, in co- educational groups, the physical safety experienced by students would appear to differ statistically between students, with boys having a higher rate than girls did. In girls on the other hand, physical safety is statistically lower in co-educational groups than in single-sex groups. Statistical differences in mental and social safety were emphasized, with boys generally perceiving these aspects of safety to be higher than girls and other gender students. In addition, boys felt that their mental safety was higher in co-educational groups than girls. Our results suggested that the physical safety that is experienced by students is more in favor of single-sex groups. It is not possible to say directly which group, co-educational or single-sex group, is better in terms of mental and social safety, as our study suggested that there was a statistical significancy only between genders, not between the teaching groups. However, the result of our study regarding gender differences in safety experiences suggested that boys perceive their mental and social safety to be higher than girls and other gender students.
first_indexed 2022-05-27T20:02:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuittinen, Ilari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laine, Topias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-27T06:39:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-27T06:39:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81298", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 9. -luokkalaisten oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4\nturvallisuudesta ja tarkastella, onko liikunnan opetusryhm\u00e4ll\u00e4 tai sukupuolella yhteytt\u00e4 oppilaan\nkokemukseen turvallisuuden osa-alueista. Turvallisuus jaettiin fyysiseen-, psyykkiseen- ja\nsosiaaliseen turvallisuuteen. Tarkoituksena oli samalla vertailla sukupuolten kokemuksia\nturvallisuuden osa-alueista opetusryhmien sis\u00e4ll\u00e4 ja opetusryhmien v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimuksen kohdejoukkona olivat Keski-Suomen alueen kolmen eri koulun 9. -luokkalaiset\noppilaat. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja siihen osallistui 133 oppilasta, joista 85 oli\npoikia, 41 tytt\u00f6j\u00e4 ja 7 oppilasta ilmoitti sukupuolekseen muu. Sukupuolen lis\u00e4ksi taustatietona\noppilailta kysyttiin t\u00e4m\u00e4nhetkinen liikuntaryhm\u00e4, joihin vaihtoehdot olivat sekaryhm\u00e4, tytt\u00f6jen\nerillisryhm\u00e4 tai poikien erillisryhm\u00e4. Sekaryhm\u00e4ss\u00e4 poikia oli 35, tytt\u00f6j\u00e4 16 ja muun sukupuolisia 3.\nTytt\u00f6jen erillisryhm\u00e4ss\u00e4 tytt\u00f6j\u00e4 oli 25 ja muun sukupuolisia 2 ja poikien erillisryhm\u00e4ss\u00e4 poikia oli\n50 ja muun sukupuolisia 2. Aineistonkeruu toteutettiin helmi- ja maaliskuun 2022 aikana.\nTutkimuslomake sis\u00e4lsi taustatietokysymysten lis\u00e4ksi 21 liikuntatuntien turvallisuuteen liittyv\u00e4\u00e4\nv\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4 ja vastausvaihtoehtona k\u00e4ytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Tulosten kuvaamiseen\nk\u00e4ytettiin keskiarvoja, mediaaneja ja 95 % luottamusv\u00e4lej\u00e4. Tilastollinen analyysi suoritettiin\nKruskal Wallisin- ja Mann U Whitneyn testeill\u00e4. Summamuuttujien luotettavuutta tutkittiin\nCronbachin alfa-kertoimella.\nTulostemme mukaan mill\u00e4\u00e4n turvallisuuden osa-alueella ei ollut tilastollista yhteytt\u00e4 siihen\nliikuntaryhm\u00e4\u00e4n, miss\u00e4 oppilas vastaamishetkell\u00e4 liikkuu. Kuitenkin sekaryhmiss\u00e4 oppilaiden\nkokema fyysinen turvallisuus n\u00e4ytt\u00e4isi eroavan tilastollisesti merkitsev\u00e4sti oppilaiden v\u00e4lill\u00e4 siten,\nett\u00e4 pojilla se on korkeampi kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Tyt\u00f6ill\u00e4 fyysinen turvallisuus on puolestaan tilastollisesti\nalhaisempi sekaryhmiss\u00e4 kuin erillisryhmiss\u00e4. Tilastolliset erot psyykkisess\u00e4 ja sosiaalisessa\nturvallisuudessa painottuivat siten, ett\u00e4 pojat kokivat n\u00e4m\u00e4 turvallisuuden osa-alueet yleisesti\nkorkeammaksi kuin tyt\u00f6t ja muun sukupuoliset. Lis\u00e4ksi pojat kokivat psyykkisen turvallisuutensa\nkorkeammaksi sekaryhmiss\u00e4 kuin tyt\u00f6t.\nTuloksemme antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden kokema fyysinen turvallisuus puoltaa enemm\u00e4n\nerillisryhmi\u00e4. Psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuuden kannalta ei pystyt\u00e4 suoraan sanomaan,\npuoltavatko ne enemm\u00e4n seka- vai erillisryhmi\u00e4, sill\u00e4 tuloksissamme ilmenneet erot eiv\u00e4t\npainottuneet opetusryhmien v\u00e4lille vaan ainoastaan sukupuolten v\u00e4lille. Tulostemme perusteella\nvoidaan kuitenkin todeta, ett\u00e4 sukupuolten v\u00e4liset erot turvallisuuden kokemuksissa antavat yleisesti\nviitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 pojat kokevat psyykkisen ja sosiaalisen turvallisuutensa korkeammalle kuin tyt\u00f6t\nja muun sukupuoliset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this study was to find out the views of 9th graders about safety and to look at\nwhether teaching group or gender has a connection to a student\u2019s experience of safety aspects in\nphysical education. Safety was divided into physical, mental and social safety. The aim of this study\nwas also to compare gender experiences of safety aspects within and between teaching groups.\nThe target groups of the study were 9th graders from three different schools in Central Finland. The\nsurvey was conducted as a questionnaire survey and involved 133 students, of whom 85 were boys,\n41 were girls, and 7 students reported their gender as other gender. In addition to gender, as\nbackground information, students were asked about the current teaching group, for which the\noptions were a co-educational group, a single-sex group for girls or a single-sex group for boys.\nThere were 35 boys, 16 girls and 3 other gender students in the co-educational group. There were\n25 girls and 2 other gender students in the single-sex group of girls and there were 50 boys and 2\nother gender students in the single-sex group of boys. Data collection was conducted during\nFebruary and March of 2022. In addition to the background information questions, the research\nform contained 21 statements related to the safety of physical education classes. Five-point Likert\nscale was used as the answer option. Means, medians, and 95% confidence intervals were used to\ndescribe the results. Statistical analysis was performed using the Kruskal Wallis and Mann U\nWhitney tests. The reliability of the sum variables was examined with the Cronbach\u2019s alpha\ncoefficient.\nAccording to our results, there was no statistical significancy between any aspect of safety and the\nteaching group in which the student is exercising at the time of responding. However, in co-\neducational groups, the physical safety experienced by students would appear to differ statistically\nbetween students, with boys having a higher rate than girls did. In girls on the other hand, physical\nsafety is statistically lower in co-educational groups than in single-sex groups. Statistical\ndifferences in mental and social safety were emphasized, with boys generally perceiving these\naspects of safety to be higher than girls and other gender students. In addition, boys felt that their\nmental safety was higher in co-educational groups than girls.\nOur results suggested that the physical safety that is experienced by students is more in favor of\nsingle-sex groups. It is not possible to say directly which group, co-educational or single-sex group,\nis better in terms of mental and social safety, as our study suggested that there was a statistical\nsignificancy only between genders, not between the teaching groups. However, the result of our\nstudy regarding gender differences in safety experiences suggested that boys perceive their mental\nand social safety to be higher than girls and other gender students.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-05-27T06:39:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-27T06:39:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liikunnanopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekaryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erillisryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psyykkinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205272921", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81298
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f8f8121-e7c4-4d3c-b021-7f4d6189f25c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205272921.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuittinen, Ilari Laine, Topias 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa Liikunnanopetus sekaryhmät erillisryhmät fyysinen turvallisuus psyykkinen turvallisuus sosiaalinen turvallisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 turvallisuus sukupuoli koululiikunta liikunta oppilaat opetus
title 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
title_full 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
title_fullStr 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
title_short 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
title_sort 9 luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
title_txtP 9. -luokkalaisten turvallisuuden kokemus seka- ja erillisryhmien liikunnanopetuksessa
topic Liikunnanopetus sekaryhmät erillisryhmät fyysinen turvallisuus psyykkinen turvallisuus sosiaalinen turvallisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 turvallisuus sukupuoli koululiikunta liikunta oppilaat opetus
topic_facet 502 Liikunnanopetus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education erillisryhmät fyysinen turvallisuus koululiikunta liikunta opetus oppilaat psyykkinen turvallisuus sekaryhmät sosiaalinen turvallisuus sukupuoli turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81298 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205272921
work_keys_str_mv AT kuittinenilari 9luokkalaistenturvallisuudenkokemussekajaerillisryhmienliikunnanopetuksessa