What if I sound stupid? supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching

Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen on kuitenkin hyvin olennainen osa kielitaitoa, ja tämän taidon kehittämiseks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Naskali, Milja
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81262
_version_ 1826225812703019008
author Naskali, Milja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Naskali, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Naskali, Milja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Naskali, Milja
datasource_str_mv jyx
description Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen on kuitenkin hyvin olennainen osa kielitaitoa, ja tämän taidon kehittämiseksi sitä tulisi harjoitella ahdistuksesta huolimatta. Kouluympäristö tarjoaa tälle harjoittelulle suhteellisen turvalliset puitteet, ja opettajan rooli oppijoiden kieliahdistuksen lievittämisessä onkin merkittävä. Opettajien tulisi kannustaa oppijoita suullisen kielitaidon harjoittamiseen luokkahuoneen turvassa, jotta nämä uskaltaisivat hyödyntää taitojaan myös sen ulkopuolella. Tällä tutkimuksella pyrittiin selvittämään kahta asiaa aiheeseen liittyen. Ensinnäkin haluttiin tietää, kuinka merkittävänä vaikuttajana suomalaiset englanninopettajat näkivät oppijoiden mahdollisen ahdistuksen suunnitellessaan suullisen kielitaidon opetusta. Toisena kiinnostuksen kohteena olivat opettajien erilaiset tavat reagoida oppijoiden ahdistukseen suullisessa tuottamisessa ja näin tukea heidän kielellistä itsetuntoaan. Tutkimuksen pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä oli opettajille suunnattu verkkokysely, mutta saatuja tuloksia täydennettiin myös yhdellä puolistrukturoidulla haastattelulla. Kysymyksillä kartoitettiin opettajien kokemuksia oppijoiden ahdistuksesta suullisissa harjoituksissa ja heidän tapojaan vastata näistä tunteista aiheutuviin haasteisiin. Tutkimuksessa selvisi, että opetuksen mieluisuus oppilaille on yksi opettajien prioriteeteista suullisen kielitaidon opetuksen suunnittelussa. Tämän lisäksi opettajat raportoivat kiinnittävänsä huomiota opetuksen monipuolisuuteen, tehokkuuteen ja toteutuksen helppouteen. Tulosten avulla pystyttiin myös luomaan neljä kategoriaa, jotka kattoivat opettajien tavat vastata suullisen kieliahdistuksen aiheuttamiin haasteisiin: rohkaisevan ilmapiiriin tukeminen, ongelmasta keskusteleminen, opetuksen sopeuttaminen ja rutiinin luominen. Nämä tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta. Kokonaisuudessaan tutkimus tuotti yksityiskohtaista tietoa aiheesta ja voi näin ollen tarjota konkreettista apua oppijoiden ahdistuksen kanssa kamppaileville opettajille.
first_indexed 2022-05-24T20:00:30Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Naskali, Milja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T10:05:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T10:05:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81262", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vierasta kielt\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4ess\u00e4mme asetamme itsemme alttiiksi ymp\u00e4r\u00f6ivien ihmisten arvostelulle, mink\u00e4 vuoksi t\u00e4m\u00e4 osa-alue aiheuttaakin usein j\u00e4nnityst\u00e4, ep\u00e4varmuutta ja jopa ahdistusta kielt\u00e4 opeteltaessa. Suullinen tuottaminen on kuitenkin hyvin olennainen osa kielitaitoa, ja t\u00e4m\u00e4n taidon kehitt\u00e4miseksi sit\u00e4 tulisi harjoitella ahdistuksesta huolimatta. Kouluymp\u00e4rist\u00f6 tarjoaa t\u00e4lle harjoittelulle suhteellisen turvalliset puitteet, ja opettajan rooli oppijoiden kieliahdistuksen lievitt\u00e4misess\u00e4 onkin merkitt\u00e4v\u00e4. Opettajien tulisi kannustaa oppijoita suullisen kielitaidon harjoittamiseen luokkahuoneen turvassa, jotta n\u00e4m\u00e4 uskaltaisivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 taitojaan my\u00f6s sen ulkopuolella.\n\nT\u00e4ll\u00e4 tutkimuksella pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kahta asiaa aiheeseen liittyen. Ensinn\u00e4kin haluttiin tiet\u00e4\u00e4, kuinka merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 vaikuttajana suomalaiset englanninopettajat n\u00e4kiv\u00e4t oppijoiden mahdollisen ahdistuksen suunnitellessaan suullisen kielitaidon opetusta. Toisena kiinnostuksen kohteena olivat opettajien erilaiset tavat reagoida oppijoiden ahdistukseen suullisessa tuottamisessa ja n\u00e4in tukea heid\u00e4n kielellist\u00e4 itsetuntoaan. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4asiallinen aineistonkeruumenetelm\u00e4 oli opettajille suunnattu verkkokysely, mutta saatuja tuloksia t\u00e4ydennettiin my\u00f6s yhdell\u00e4 puolistrukturoidulla haastattelulla. Kysymyksill\u00e4 kartoitettiin opettajien kokemuksia oppijoiden ahdistuksesta suullisissa harjoituksissa ja heid\u00e4n tapojaan vastata n\u00e4ist\u00e4 tunteista aiheutuviin haasteisiin.\n\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 opetuksen mieluisuus oppilaille on yksi opettajien prioriteeteista suullisen kielitaidon opetuksen suunnittelussa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi opettajat raportoivat kiinnitt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 huomiota opetuksen monipuolisuuteen, tehokkuuteen ja toteutuksen helppouteen. Tulosten avulla pystyttiin my\u00f6s luomaan nelj\u00e4 kategoriaa, jotka kattoivat opettajien tavat vastata suullisen kieliahdistuksen aiheuttamiin haasteisiin: rohkaisevan ilmapiiriin tukeminen, ongelmasta keskusteleminen, opetuksen sopeuttaminen ja rutiinin luominen. N\u00e4m\u00e4 tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta. Kokonaisuudessaan tutkimus tuotti yksityiskohtaista tietoa aiheesta ja voi n\u00e4in ollen tarjota konkreettista apua oppijoiden ahdistuksen kanssa kamppaileville opettajille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T10:05:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T10:05:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation instruction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pronunciation teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242890", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itseluottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pronunciation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oral language skills", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-confidence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81262
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:09Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cdb82554-bda2-422e-96ed-f9e34ebfa6a4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242890.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Naskali, Milja What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching pronunciation instruction pronunciation teaching foreign language anxiety Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen opetus opettajat kieli ja kielet suullinen kielitaito vuorovaikutus itseluottamus English language pronunciation teaching and instruction teachers languages oral language skills interaction self-confidence
title What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
title_full What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
title_fullStr What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
title_full_unstemmed What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
title_short What if I sound stupid?
title_sort what if i sound stupid supporting learners oral l2 self confidence through teaching
title_sub supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
title_txtP What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching
topic pronunciation instruction pronunciation teaching foreign language anxiety Englannin kieli English 301 englannin kieli ääntäminen opetus opettajat kieli ja kielet suullinen kielitaito vuorovaikutus itseluottamus English language pronunciation teaching and instruction teachers languages oral language skills interaction self-confidence
topic_facet 301 Englannin kieli English English language englannin kieli foreign language anxiety interaction itseluottamus kieli ja kielet languages opettajat opetus oral language skills pronunciation pronunciation instruction pronunciation teaching self-confidence suullinen kielitaito teachers teaching and instruction vuorovaikutus ääntäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81262 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242890
work_keys_str_mv AT naskalimilja whatifisoundstupidsupportinglearnersorall2selfconfidencethroughteaching