Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa

Tämän laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella alakoulussa toimivien opettajien kokemuksia oppilaan hahmotusvaikeuden arvioimisesta ja oppilaan oppimisen tukemisesta tukitoimien avulla. Tutkimusaineisto koostui 21 vastauksesta sähköiseen kyselyyn sekä kolmesta haastatt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotiaho, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81251
_version_ 1828193048015667200
author Kotiaho, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kotiaho, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kotiaho, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kotiaho, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella alakoulussa toimivien opettajien kokemuksia oppilaan hahmotusvaikeuden arvioimisesta ja oppilaan oppimisen tukemisesta tukitoimien avulla. Tutkimusaineisto koostui 21 vastauksesta sähköiseen kyselyyn sekä kolmesta haastattelusta. Kyselyyn osallistui niin luokanopettajia kuin erityisopettajiakin. Haastatteluun osallistui laaja-alainen erityisopettaja, luokanopettaja sekä erityisluokanopettaja. Haastatteluaineisto analysoitiin aineisto-ohjaavalla laadullisella sisällönanalyysillä. Kyselyaineisto analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Opettajien kokemusten mukaan oppilaan hahmottamisen haasteet arvioidaan ensimmäiseksi havainnoinnin avulla. Opettajat seuraavat aktiivisesti oppilaan tuntityöskentelyä. Opettajien kokemusten mukaan havainnoinnin lisäksi oppilaille teetetään erilaisia tehtäviä, oppimisen testejä koulussa sekä psykologien oppimistutkimuksia. Opettajien mukaan tukitoimet suunnitellaan yhteistyössä jonkin toisen tahon, kuten kodin, toisen opettajan tai moniammatillisen työryhmän kanssa. Opettajat mainitsivat tukitoimia toteutettavan yleisluokan lisäksi erityisopetuksessa. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että opettajien kokemusten mukaan hahmottamisen haasteiden arviointi on tärkeää, jotta oppilas saa kohdennettua tukea oppimiseensa. Opettajien mukaan tuen avulla oppilas motivoituu ja saa onnistumisen kokemuksia. Tuki toteutetaan oppilaalle yksilöllisen suunnitelman mukaan ja kohdennetaan oppilaan haasteisiin.
first_indexed 2024-09-11T08:52:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oksanen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotiaho, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T09:39:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T09:39:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81251", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella alakoulussa toimivien opettajien kokemuksia oppilaan hahmotusvaikeuden arvioimisesta ja oppilaan oppimisen tukemisesta tukitoimien avulla. \nTutkimusaineisto koostui 21 vastauksesta s\u00e4hk\u00f6iseen kyselyyn sek\u00e4 kolmesta haastattelusta. Kyselyyn osallistui niin luokanopettajia kuin erityisopettajiakin. Haastatteluun osallistui laaja-alainen erityisopettaja, luokanopettaja sek\u00e4 erityisluokanopettaja. Haastatteluaineisto analysoitiin aineisto-ohjaavalla laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Kyselyaineisto analysoitiin aineisto- ja teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nOpettajien kokemusten mukaan oppilaan hahmottamisen haasteet arvioidaan ensimm\u00e4iseksi havainnoinnin avulla. Opettajat seuraavat aktiivisesti oppilaan tuntity\u00f6skentely\u00e4. Opettajien kokemusten mukaan havainnoinnin lis\u00e4ksi oppilaille teetet\u00e4\u00e4n erilaisia teht\u00e4vi\u00e4, oppimisen testej\u00e4 koulussa sek\u00e4 psykologien oppimistutkimuksia. Opettajien mukaan tukitoimet suunnitellaan yhteisty\u00f6ss\u00e4 jonkin toisen tahon, kuten kodin, toisen opettajan tai moniammatillisen ty\u00f6ryhm\u00e4n kanssa. Opettajat mainitsivat tukitoimia toteutettavan yleisluokan lis\u00e4ksi erityisopetuksessa. \nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opettajien kokemusten mukaan hahmottamisen haasteiden arviointi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jotta oppilas saa kohdennettua tukea oppimiseensa. Opettajien mukaan tuen avulla oppilas motivoituu ja saa onnistumisen kokemuksia. Tuki toteutetaan oppilaalle yksil\u00f6llisen suunnitelman mukaan ja kohdennetaan oppilaan haasteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T09:39:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T09:39:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "94", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hahmotusvaikeus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tukitoimet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242879", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81251
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:31Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f96de283-d65c-44e3-8209-9d712d30939e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242879.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotiaho, Emilia Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa hahmotusvaikeus tukitoimet Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenologia arviointi erityisopetus oppimisvaikeudet tukeminen kokemukset
title Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
title_full Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
title_fullStr Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
title_short Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
title_sort opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
title_txtP Opettajien kokemuksia hahmotusvaikeuden arvioinnista ja oppimisen tukitoimista alakoulussa
topic hahmotusvaikeus tukitoimet Erityispedagogiikka Special Education 101 fenomenologia arviointi erityisopetus oppimisvaikeudet tukeminen kokemukset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education arviointi erityisopetus fenomenologia hahmotusvaikeus kokemukset oppimisvaikeudet tukeminen tukitoimet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81251 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242879
work_keys_str_mv AT kotiahoemilia opettajienkokemuksiahahmotusvaikeudenarvioinnistajaoppimisentukitoimistaalakouluss