"Rajana taivas!" yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen ylöspäin eriyttämiselle alakoulussa. Tutkimuksessa käsitellään yhteisopetuksen toteutusta, ylöspäin eriyttämisen toteutusta yhteisopetuksessa sekä yhteisopetuksen tuomia hyötyjä ylöspäin eriyttämiselle. Tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Koistinen, Jatta, Kaatranen, Jari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81239
_version_ 1826225693940252672
author Koistinen, Jatta Kaatranen, Jari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koistinen, Jatta Kaatranen, Jari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koistinen, Jatta Kaatranen, Jari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koistinen, Jatta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen ylöspäin eriyttämiselle alakoulussa. Tutkimuksessa käsitellään yhteisopetuksen toteutusta, ylöspäin eriyttämisen toteutusta yhteisopetuksessa sekä yhteisopetuksen tuomia hyötyjä ylöspäin eriyttämiselle. Tutkimukseen osallistui 10 opettajaa, joilla oli kokemusta yhteisopetuksesta. Aineistonkeruussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin joko kasvokkain tai etäyhteydellä. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen tutkimus ja analyysitapana käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen keskeisenä tuloksena oli se, että yhteisopetuksen myötä aikuisten määrä luokassa on suurempi, jolloin ylöspäin eriyttämiselle saatiin lisää mahdollisuuksia. Opettajat kokivat eriyttämisen resurssien lisääntyneen yhteisopetuksen myötä. Toisaalta opettajat kokivat, että alaspäin eriyttäminen vei enemmän huomiota, jolloin ylöspäin eriyttäminen jäi liian vähäiseksi. Tutkimuksen johtopäätöksinä esitellään yhteisopetuksen mahdollisuuksia ylöspäin eriyttämisen näkökulmasta. Lisääntynyt aikuisten määrä helpottaa monin tavoin opetuksen suunnittelua ja toteutusta, jolloin oppilaita voidaan huomioida yksilöllisemmin ja resursseja saadaan kohdennettua paremmin myös ylöspäin eriytettäviin oppilaisiin.
first_indexed 2022-05-24T20:00:30Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koistinen, Jatta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaatranen, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-24T07:05:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-24T07:05:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81239", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhteisopetuksen tuomia mahdollisuuksia opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miselle alakoulussa. Tutkimuksessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yhteisopetuksen toteutusta, yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen toteutusta yhteisopetuksessa sek\u00e4 yhteisopetuksen tuomia hy\u00f6tyj\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miselle. \nTutkimukseen osallistui 10 opettajaa, joilla oli kokemusta yhteisopetuksesta. Aineistonkeruussa k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin joko kasvokkain tai et\u00e4yhteydell\u00e4. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli laadullinen tutkimus ja analyysitapana k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimuksen keskeisen\u00e4 tuloksena oli se, ett\u00e4 yhteisopetuksen my\u00f6t\u00e4 aikuisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 luokassa on suurempi, jolloin yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miselle saatiin lis\u00e4\u00e4 mahdollisuuksia. Opettajat kokivat eriytt\u00e4misen resurssien lis\u00e4\u00e4ntyneen yhteisopetuksen my\u00f6t\u00e4. Toisaalta opettajat kokivat, ett\u00e4 alasp\u00e4in eriytt\u00e4minen vei enemm\u00e4n huomiota, jolloin yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen j\u00e4i liian v\u00e4h\u00e4iseksi.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 esitell\u00e4\u00e4n yhteisopetuksen mahdollisuuksia yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4\u00e4ntynyt aikuisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 helpottaa monin tavoin opetuksen suunnittelua ja toteutusta, jolloin oppilaita voidaan huomioida yksil\u00f6llisemmin ja resursseja saadaan kohdennettua paremmin my\u00f6s yl\u00f6sp\u00e4in eriytett\u00e4viin oppilaisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-24T07:05:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-24T07:05:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Rajana taivas!\" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205242869", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81239
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0620fb47-4ff8-48d5-a4f5-6197db9f25f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205242869.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koistinen, Jatta Kaatranen, Jari "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle ylöspäin eriyttäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu samanaikaisopetus eriyttäminen opetus yhteisopettajuus
title "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
title_full "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
title_fullStr "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
title_full_unstemmed "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
title_short "Rajana taivas!"
title_sort rajana taivas yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
title_sub yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
title_txtP "Rajana taivas!" : yhteisopetuksen mahdollisuudet opetuksen ylöspäin eriyttämiselle
topic ylöspäin eriyttäminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu samanaikaisopetus eriyttäminen opetus yhteisopettajuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu eriyttäminen opetus samanaikaisopetus yhteisopettajuus ylöspäin eriyttäminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81239 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205242869
work_keys_str_mv AT koistinenjatta rajanataivasyhteisopetuksenmahdollisuudetopetuksenylöspäineriyttämiselle