Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta

Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja tulisi rakentaa jo koulutusvaiheessa. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huhtala, Janette
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81202
_version_ 1826225696195739648
author Huhtala, Janette
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huhtala, Janette Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huhtala, Janette Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huhtala, Janette
datasource_str_mv jyx
description Tarkastelin tässä pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkittävä rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja näin ollen opettajan kiusaamisen vastaisen työn pohja tulisi rakentaa jo koulutusvaiheessa. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa ja ymmärrystä opettajaopiskelijoiden kiusaamiseen puuttumisen käsityksistä niin, että tuloksia voidaan hyödyntää käytännössä esimerkiksi koulutuksen kehittämisessä. Toteutin tutkimuksen laadullisin ja määrällisin menetelmin. Keräsin aineiston Webropol 3.0 -kyselytutkimuksella osana laajempaa tutkimuskyselyä. Tutkimukseen osallistui 100 Jyväskylän yliopiston erityis-, luokan- ja aineenopettajaopiskelijaa. Laadullisen aineiston analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin ja määrällisen parittaisella t-testillä sekä riippumattomien otosten t-testillä. Tutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat puuttuivat kiusaamiseen sekä yksilö- että ryhmätasolla ja käyttivät tarvittaessa apunaan muita aikuisia, kuten huoltajia ja oppilashuollon ammattilaisia. Lähestymistapana puuttumisessa opettajaopiskelijat käyttivät useimmiten käyttäytymisen tuomitsemista. Puuttuessaan kiusaamiseen opettajaopiskelijat työskentelivät kiusatuksi joutuneen oppilaan kanssa todennäköisemmin silloin, kun oppilas käyttäytyi kiusaamistilanteessa alistuvasti. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajaopiskelijoilla on monenlaista osaamista puuttua kiusaamiseen, mutta he myös tarvitsevat enemmän tietoa ja ymmärrystä kiusaamisen ilmiöstä. Tähän tarpeeseen tulisi vastata opettajankoulutuksessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huhtala, Janette", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-20T10:53:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-20T10:53:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81202", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tarkastelin t\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kiusaamiseen puuttumisesta. Opettajalla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja n\u00e4in ollen opettajan kiusaamisen vastaisen ty\u00f6n pohja tulisi rakentaa jo koulutusvaiheessa. Tutkimukseni tavoitteena oli saada tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 opettajaopiskelijoiden kiusaamiseen puuttumisen k\u00e4sityksist\u00e4 niin, ett\u00e4 tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 esimerkiksi koulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4.\n\nToteutin tutkimuksen laadullisin ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin. Ker\u00e4sin aineiston Webropol 3.0 -kyselytutkimuksella osana laajempaa tutkimuskysely\u00e4. Tutkimukseen osallistui 100 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston erityis-, luokan- ja aineenopettajaopiskelijaa. Laadullisen aineiston analysoin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen parittaisella t-testill\u00e4 sek\u00e4 riippumattomien otosten t-testill\u00e4.\n\nTutkimustulosten mukaan opettajaopiskelijat puuttuivat kiusaamiseen sek\u00e4 yksil\u00f6- ett\u00e4 ryhm\u00e4tasolla ja k\u00e4yttiv\u00e4t tarvittaessa apunaan muita aikuisia, kuten huoltajia ja oppilashuollon ammattilaisia. L\u00e4hestymistapana puuttumisessa opettajaopiskelijat k\u00e4yttiv\u00e4t useimmiten k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tuomitsemista. Puuttuessaan kiusaamiseen opettajaopiskelijat ty\u00f6skenteliv\u00e4t kiusatuksi joutuneen oppilaan kanssa todenn\u00e4k\u00f6isemmin silloin, kun oppilas k\u00e4ytt\u00e4ytyi kiusaamistilanteessa alistuvasti.\n\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opettajaopiskelijoilla on monenlaista osaamista puuttua kiusaamiseen, mutta he my\u00f6s tarvitsevat enemm\u00e4n tietoa ja ymm\u00e4rryst\u00e4 kiusaamisen ilmi\u00f6st\u00e4. T\u00e4h\u00e4n tarpeeseen tulisi vastata opettajankoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-20T10:53:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-20T10:53:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kiusaamiseen puuttumisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205202834", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81202
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3b522da-4dc6-4b0d-8cb0-30e27b3ae2de\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205202834.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huhtala, Janette Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta puuttuminen opettajaopiskelija Erityispedagogiikka Special Education 101 kiusaaminen opettajankoulutus
title Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
title_full Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
title_short Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
title_sort opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
title_txtP Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamiseen puuttumisesta
topic puuttuminen opettajaopiskelija Erityispedagogiikka Special Education 101 kiusaaminen opettajankoulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen opettajankoulutus opettajaopiskelija puuttuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81202 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205202834
work_keys_str_mv AT huhtalajanette opettajaopiskelijoidenkäsityksiäkiusaamiseenpuuttumisesta