Digitalisaatio osana asiakasratkaisuja

Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisestä liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sillä palveluiden avulla voidaan saavuttaa lisämyyntiä, korkeampia katteita sekä kestävää kilpailuetua. Tätä siirtymää kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisessä liiketoimintama...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mikkola, Elmeri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81185
Description
Summary:Monet B2B-yritykset ovat siirtyneet tuotekeskeisestä liiketoimintamallista palvelukeskeiseen liiketoimintamalliin, sillä palveluiden avulla voidaan saavuttaa lisämyyntiä, korkeampia katteita sekä kestävää kilpailuetua. Tätä siirtymää kutsutaan palvelullistumiseksi. Palvelukeskeisessä liiketoimintamallissa korostuu asiakasorientoituneisuus ja arvonluonti palveluiden kautta. Digitalisaatio on ollut niin keskeisessä roolissa palvelullistumisessa, että nykypäivänä palvelullistuminen ja digitaalinen palvelullistuminen toimivat toistensa synonyymeina. Tämän tutkimuksen aiheena olevat asiakasratkaisut ovat palvelullistumisen pisimmälle viety muoto. Asiakasratkaisut ovat kokonaisratkaisuja, jotka integroidaan asiakkaiden toimintoihin suorittamaan jotain tiettyä tehtävää. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää ymmärrystä siitä, miten digitalisaatiota voidaan hyödyntää osana asiakasratkaisuja. Tutkimustuloksissa korostuivat laitteistoista kerättävän käyttödatan sekä digitaalisten asiakasrajapintojen hyödyntäminen. Digitalisaation mahdollistama monitorointi, optimointi, kontrollointi ja vuorovaikutus edistävät arvonluontia, lisäävät ratkaisujen luotettavuutta sekä nostavat ratkaisutoimittajien prosessien tehokkuutta.