“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää tutkimuksellista aukkoa yhteisopettajuuden tutkimuksessa. Tutkimuksen kohteena ol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lahti, Aino, Liede, Vilja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81152
_version_ 1826225701275041792
author Lahti, Aino Liede, Vilja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahti, Aino Liede, Vilja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahti, Aino Liede, Vilja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahti, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää tutkimuksellista aukkoa yhteisopettajuuden tutkimuksessa. Tutkimuksen kohteena olivat alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemukset. Tutkimukseen osallistui 11 opettajaa, kolme erityisluokanopettajaa ja kahdeksan luokanopettajaa, jotka toteuttivat kokoaikaista yhteisopettajuutta työssään. Aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluilla. Laadullinen tutkimus toteutettiin fenomenologisella lähestymistavalla ja aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset olivat samansuuntaisia aiempien ammatillista kehittymistä koskevien tutkimusten kanssa, sillä yhteisopettajuus koettiin merkityksellisenä tekijänä ammatillisessa kehittymisessä. Yhteisopettajuus antoi mahdollisuuden reflektioon, mikä tuki sekä ammatillisen identiteetin kehittymistä että toimijuuden vahvistumista. Opettajien välille kehittyvä me-identiteetti muovasi oman identiteetin kehitystä. Yhteisopettajuus muokkaa voimakkaasti ammatillista identiteettiä yhteisopettajuuteen ryhdyttäessä, sen aikana ja vielä jälkeenpäin. Vuorovaikutus ja reflektio auttavat opettajaa tunnistamaan oman toimijuutensa ja kehittämään ajatteluaan tasolle, jolle olisi yksin haastavaa päästä. Kuitenkin vallan jakautuessa epätasaisesti, toimijuus voi heikentyä.
first_indexed 2022-05-19T20:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahti, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liede, Vilja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-19T07:50:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-19T07:50:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81152", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksest\u00e4 ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 tutkimuksellista aukkoa yhteisopettajuuden tutkimuksessa.\nTutkimuksen kohteena olivat alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemukset. Tutkimukseen osallistui 11 opettajaa, kolme erityisluokanopettajaa ja kahdeksan luokanopettajaa, jotka toteuttivat kokoaikaista yhteisopettajuutta ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6- ja parihaastatteluilla. Laadullinen tutkimus toteutettiin fenomenologisella l\u00e4hestymistavalla ja aineisto analysoitiin teoria-ohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimustulokset olivat samansuuntaisia aiempien ammatillista kehittymist\u00e4 koskevien tutkimusten kanssa, sill\u00e4 yhteisopettajuus koettiin merkityksellisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 ammatillisessa kehittymisess\u00e4. Yhteisopettajuus antoi mahdollisuuden reflektioon, mik\u00e4 tuki sek\u00e4 ammatillisen identiteetin kehittymist\u00e4 ett\u00e4 toimijuuden vahvistumista. Opettajien v\u00e4lille kehittyv\u00e4 me-identiteetti muovasi oman identiteetin kehityst\u00e4.\nYhteisopettajuus muokkaa voimakkaasti ammatillista identiteetti\u00e4 yhteisopettajuuteen ryhdytt\u00e4ess\u00e4, sen aikana ja viel\u00e4 j\u00e4lkeenp\u00e4in. Vuorovaikutus ja reflektio auttavat opettajaa tunnistamaan oman toimijuutensa ja kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n ajatteluaan tasolle, jolle olisi yksin haastavaa p\u00e4\u00e4st\u00e4. Kuitenkin vallan jakautuessa ep\u00e4tasaisesti, toimijuus voi heikenty\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-19T07:50:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-19T07:50:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cItekseen p\u00e4rj\u00e4\u00e4, mut yhess\u00e4 pystyy\u201d : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksest\u00e4 ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205192784", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisopettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81152
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9962a12d-d815-42dc-adaf-db1168aeddab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205192784.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahti, Aino Liede, Vilja “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatti-identiteetti ammatillinen kehitys toimijuus yhteisopettajuus opettajat luokanopettajat
title “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
title_full “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
title_fullStr “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
title_full_unstemmed “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
title_short “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy”
title_sort itekseen pärjää mut yhessä pystyy alakoulun luokan ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
title_sub alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
title_txtP “Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatti-identiteetti ammatillinen kehitys toimijuus yhteisopettajuus opettajat luokanopettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys ammatti-identiteetti luokanopettajat opettajat toimijuus yhteisopettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81152 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192784
work_keys_str_mv AT lahtiaino itekseenpärjäämutyhessäpystyyalakoulunluokanjaerityisluokanopettajienkokemuksiayhteiso