Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun englannin kielen opetuksessaan sekä mitä hyötyjä ja haasteita he olivat ha...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lyytinen, Hannamari, Tarvainen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81144
_version_ 1826225701271896064
author Lyytinen, Hannamari Tarvainen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lyytinen, Hannamari Tarvainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lyytinen, Hannamari Tarvainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lyytinen, Hannamari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka opettajat käsittävät toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun englannin kielen opetuksessaan sekä mitä hyötyjä ja haasteita he olivat havainneet liittyvän toiminnallisuuden käyttöön. Tutkimuksen taustalla oli opetussuunnitelmassa korostuva toiminnallinen opetus sekä suomalaisen perusopetuksen kielenopetuksessa tapahtunut muutos, jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus varhennettiin alkamaan ensimmäisellä vuosiluokalla. Tutkimukseen osallistui 33 opettajaa, joilla oli kokemusta varhennetun englannin kielen opetuksesta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyllä ja tutkimukseen osallistujat tavoitettiin sosiaalisen median kautta. Kyseessä oli fenomenologis-hermeneuttinen, pääosin laadullinen tutkimus, jonka aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat käsittivät toiminnallisuuden pääosin opetusmenetelminä, joita olivat liike, leikit, musiikki ja pelit. Opettajat mielsivät toiminnallisuuden ilmenemismuodoiksi myös materiaalit, monipuoliset työskentelytavat ja vaihtelevat oppimisympäristöt. Monet opettajista eivät pyrkineet määrittelemään toiminnallisuutta, mutta osassa vastauksista sen kuvailtiin tarkoittavan oppilaiden aktiivista roolia. Toiminnallisuuden hyötyinä opettajat kuvailivat esimerkiksi sitä, että toiminnallisuus aktivoi ja motivoi oppilaita. Lisäksi toiminnallisuuteen kuvailtiin liittyvän myös haasteita, kuten oppilaiden lisääntynyt levottomuus ja oppimisen arviointi.
first_indexed 2022-05-19T20:00:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lyytinen, Hannamari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tarvainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-19T07:25:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-19T07:25:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81144", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka opettajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t toiminnallisuuden varhennetun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa \nselvitettiin my\u00f6s, miten opettajat toteuttavat toiminnallisuutta varhennetun englannin kielen opetuksessaan sek\u00e4 mit\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4 ja haasteita he olivat \nhavainneet liittyv\u00e4n toiminnallisuuden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksen taustalla oli opetussuunnitelmassa korostuva toiminnallinen opetus sek\u00e4 suomalaisen perusopetuksen kielenopetuksessa tapahtunut muutos, jossa ensimm\u00e4isen vieraan kielen opetus varhennettiin alkamaan ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosiluokalla. Tutkimukseen osallistui 33 opettajaa, joilla oli kokemusta varhennetun englannin kielen opetuksesta. Tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyll\u00e4 ja tutkimukseen osallistujat tavoitettiin sosiaalisen median kautta. Kyseess\u00e4 oli fenomenologis-hermeneuttinen, p\u00e4\u00e4osin laadullinen tutkimus, jonka aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t toiminnallisuuden p\u00e4\u00e4osin opetusmenetelmin\u00e4, joita olivat liike, leikit, musiikki ja pelit. Opettajat mielsiv\u00e4t toiminnallisuuden ilmenemismuodoiksi my\u00f6s materiaalit, monipuoliset ty\u00f6skentelytavat ja vaihtelevat oppimisymp\u00e4rist\u00f6t. Monet opettajista eiv\u00e4t pyrkineet m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n toiminnallisuutta, mutta osassa vastauksista sen \nkuvailtiin tarkoittavan oppilaiden aktiivista roolia. Toiminnallisuuden hy\u00f6tyin\u00e4 opettajat kuvailivat esimerkiksi sit\u00e4, ett\u00e4 toiminnallisuus aktivoi ja motivoi \noppilaita. Lis\u00e4ksi toiminnallisuuteen kuvailtiin liittyv\u00e4n my\u00f6s haasteita, kuten oppilaiden lis\u00e4\u00e4ntynyt levottomuus ja oppimisen arviointi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-19T07:25:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-19T07:25:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205192776", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81144
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6e779102-77c1-4197-a893-9e18d50ffe46\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205192776.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lyytinen, Hannamari Tarvainen, Heidi Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus opetusmenetelmät oppiminen toiminnallisuus kieli ja kielet englannin kieli alkuopetus opettajat kieltenopetus
title Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
title_full Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
title_fullStr Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
title_short Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
title_sort opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
title_txtP Opettajien käsityksiä toiminnallisuudesta varhennetun englannin kielen opetuksessa
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus opetusmenetelmät oppiminen toiminnallisuus kieli ja kielet englannin kieli alkuopetus opettajat kieltenopetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus englannin kieli kieli ja kielet kieltenopetus opettajat opetus opetusmenetelmät oppiminen toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81144 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192776
work_keys_str_mv AT lyytinenhannamari opettajienkäsityksiätoiminnallisuudestavarhennetunenglanninkielenopetuksessa