Oral skills exercises in a Finnish EFL textbook and teachers' views on them

Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salstola, Saara
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81096
Kuvaus
Yhteenveto:Suullisen kielitaidon tärkeys on ajankohtainen aihe kieltenopetuksessa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisia suullisen kielitaidon tehtäviä englannin kielen oppikirjat sisältävät, ja mitä opettajat ovat niistä mieltä. Tarkoituksena oli selvittää, onko tehtäviä riittävästi, ovatko ne sisällöltään hyödyllisiä, ja kuinka paljon opettajat hyödyntävät niitä opetuksessa. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui Sanoma Pron On the Go 3, joka on yhdeksäsluokkalaisille tarkoitettu englannin kielen oppikirja, joka on käytössä monissa kouluissa ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin kategorisoimalla suullisen kielitaidon tehtävät tehtävätyypeittäin sen perusteella, mitä suullisen kielitaidon osa-aluetta ne harjoittavat. Opettajien näkemyksiä kartoitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen osallistujat olivat 27 suomalaista englannin kielen opettajaa, jotka käyttävät opetuksessaan On the Go 3 - oppikirjaa. Kyselylomake sisälsi seitsemän kysymystä suullisen kielitaidon harjoituksista. Tutkimuksessa ilmeni, että eniten esiintyvä suullisen kielitaidon tehtävätyyppi On the Go 3:ssa on sanasto- ja rakenneharjoitukset. Suurin osa opettajista piti suullisen kielitaidon harjoitusten määrää On the Go 3:ssa liian vähäisenä, vaikka niiden määrä on aiempiin tutkimuksiin verrattuna suurempi. Hyödyllisimpiä harjoituksia suullisen kielitaidon kehittymisen kannalta olivat opettajien mukaan keskustelu- ja ääntämisharjoitukset. Tutkimuksen lopputuloksena on, että kielten oppikirjojen tulisi sisältää mahdollisimman paljon erilaisia keskusteluharjoituksia, jotta harjoittelu olisi autenttista ja harjoittaisi oikeassa elämässä tarvittavia vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.