Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille

Maailmamme on kielellisesti yhä moninaisempi. Sen vuoksi myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottavat kielellistä tietoisuutta ja eri kielten ja kielimuotojen kohtaamista myös kouluarjessa. Opetuksen edellytetään olevan kielellisesti vastuullista. (Alisaari 2020; Opetusha...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lammela, Leena
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81061
_version_ 1826225767629979648
author Lammela, Leena
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lammela, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lammela, Leena Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lammela, Leena
datasource_str_mv jyx
description Maailmamme on kielellisesti yhä moninaisempi. Sen vuoksi myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottavat kielellistä tietoisuutta ja eri kielten ja kielimuotojen kohtaamista myös kouluarjessa. Opetuksen edellytetään olevan kielellisesti vastuullista. (Alisaari 2020; Opetushallitus 2014.) Tämän opinnäytetyön tavoitteena olikin luoda yläkoululaisten äidinkielen ja kirjallisuuden opetukseen oppimateriaalipaketti, jolla tuetaan oppilaiden monikielisyyttä. Monikielisyys ymmärretään nykyisin sekä kielten väliseksi että kielen sisäiseksi ilmiöksi, eli monikielisyyttä on sekä usean kielen osaaminen että yhden kielen eri kielimuotojen ja käyttötapojen hallinta (Dufva & Nikula 2010). Kielen ymmärretään nykyään muuttuvan jatkuvasti kielen käyttäjänsä ja tilanteensa mukaan (Dufva & Pietikäinen 2009), jolloin kielen muodot ja käyttötavat vaihtelevat samankin kielen sisällä. Myös POPS 2014 näkee oppilaan kielitaidon aiempaa monipuolisempana, ja esimerkiksi jokainen oppilas nähdään monikielisenä (Opetushallitus 2014). Tämän opinnäytetyön myötä syntynyt materiaalipaketti pyrkii vahvistamaan oppilaan omaa, monimuotoista monikielisyyttä, jota tuetaan vahvistamalla oppilaan kielitietoisuutta. Koulun kielitietoisen toiminnan on nimittäin todettu kehittävän oppilaiden monikielisyyttä ja kykyä toimia monikielisinä yksilöinä (Oliveira & Ançã 2009). Kielitietoisuutta tukevat tehtävät parantavat myös yksilön käsitystä kielistä sosiaalisina resursseina (Hélot 2017). Kielitietoisuus määriteltiin tässä työssä kielitietoisuuden viisijaon pohjalta, jonks mukaan kielitietoisuus sisältää kielen huomioimisen, kielellisen luovuuden, kieliin ja kieliyhteisöihin kohdistuvat asenteet, metakielellisen tiedon ja pohdinnan (Andersen & Ruohotie-Lyhty 2019). Tätä määritelmää täydennettiin esimerkiksi Byramin (2012) määritelmällä, joka painottaa kielitietoisuudessa yksilöä ja hänen omaa käsitystään itsestään kielenoppijana ja -käyttäjänä. Näin luodun määritelmän avulla oppilaan kehitystä pystytään tukemaan kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon kieli järjestelmänä, yksilön käsitykset kielestä sekä kielen merkitys osana yhteiskunnallista kontekstia. Oppimateriaalipaketin avulla opettajan on mahdollista rikastaa ja täydentää opetustaan. Paketissa on kolme teemaa: Minun kieleni, Puhuttu suomi – monta eri suomea ja Äänetön kieli. Näistä jokainen sisältää pohdinta-, vuorovaikutus- ja toiminta-tehtäviä. Tehtävillä harjoitellaan kielitietoisuuden eri osa-alueita. Tehtäväpaketissa kieltä tarkastellaan käytännön tilanteissa, ja näihin tilanteisiin yhdistetään reflektoivaa pohdintaa. Näin tehtävät noudattavat Oliveiran ja Ançãn (2019) näkemyksiä hyvästä kielitietoisesta toiminnasta, jonka pitäisi olla esimerkiksi erojen ja yhtäläisyyksien tarkastelua sekä monipuolista keskustelua kielestä. Tehtävissä hyödynnetään paljon kielen sisäistä variaatiota, ja näin vahvistetaan oppilaan käsitystä kielestä monipuolisena voimavarana.
first_indexed 2022-05-16T20:04:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lammela, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-16T05:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-16T05:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailmamme on kielellisesti yh\u00e4 moninaisempi. Sen vuoksi my\u00f6s perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottavat kielellist\u00e4 tietoisuutta ja eri kielten ja kielimuotojen kohtaamista my\u00f6s kouluarjessa. Opetuksen edellytet\u00e4\u00e4n olevan kielellisesti vastuullista. (Alisaari 2020; Opetushallitus 2014.) T\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytety\u00f6n tavoitteena olikin luoda yl\u00e4koululaisten \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opetukseen oppimateriaalipaketti, jolla tuetaan oppilaiden monikielisyytt\u00e4. Monikielisyys ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nykyisin sek\u00e4 kielten v\u00e4liseksi ett\u00e4 kielen sis\u00e4iseksi ilmi\u00f6ksi, eli monikielisyytt\u00e4 on sek\u00e4 usean kielen osaaminen ett\u00e4 yhden kielen eri kielimuotojen ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen hallinta (Dufva & Nikula 2010). Kielen ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n muuttuvan jatkuvasti kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 ja tilanteensa mukaan (Dufva & Pietik\u00e4inen 2009), jolloin kielen muodot ja k\u00e4ytt\u00f6tavat vaihtelevat samankin kielen sis\u00e4ll\u00e4. My\u00f6s POPS 2014 n\u00e4kee oppilaan kielitaidon aiempaa monipuolisempana, ja esimerkiksi jokainen oppilas n\u00e4hd\u00e4\u00e4n monikielisen\u00e4 (Opetushallitus 2014).\n\nT\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytety\u00f6n my\u00f6t\u00e4 syntynyt materiaalipaketti pyrkii vahvistamaan oppilaan omaa, monimuotoista monikielisyytt\u00e4, jota tuetaan vahvistamalla oppilaan kielitietoisuutta. Koulun kielitietoisen toiminnan on nimitt\u00e4in todettu kehitt\u00e4v\u00e4n oppilaiden monikielisyytt\u00e4 ja kyky\u00e4 toimia monikielisin\u00e4 yksil\u00f6in\u00e4 (Oliveira & An\u00e7\u00e3 2009). Kielitietoisuutta tukevat teht\u00e4v\u00e4t parantavat my\u00f6s yksil\u00f6n k\u00e4sityst\u00e4 kielist\u00e4 sosiaalisina resursseina (H\u00e9lot 2017). Kielitietoisuus m\u00e4\u00e4riteltiin t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kielitietoisuuden viisijaon pohjalta, jonks mukaan kielitietoisuus sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kielen huomioimisen, kielellisen luovuuden, kieliin ja kieliyhteis\u00f6ihin kohdistuvat asenteet, metakielellisen tiedon ja pohdinnan (Andersen & Ruohotie-Lyhty 2019). T\u00e4t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 t\u00e4ydennettiin esimerkiksi Byramin (2012) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ll\u00e4, joka painottaa kielitietoisuudessa yksil\u00f6\u00e4 ja h\u00e4nen omaa k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n kielenoppijana ja -k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. N\u00e4in luodun m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n avulla oppilaan kehityst\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n tukemaan kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon kieli j\u00e4rjestelm\u00e4n\u00e4, yksil\u00f6n k\u00e4sitykset kielest\u00e4 sek\u00e4 kielen merkitys osana yhteiskunnallista kontekstia.\n\nOppimateriaalipaketin avulla opettajan on mahdollista rikastaa ja t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 opetustaan. Paketissa on kolme teemaa: Minun kieleni, Puhuttu suomi \u2013 monta eri suomea ja \u00c4\u00e4net\u00f6n kieli. N\u00e4ist\u00e4 jokainen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 pohdinta-, vuorovaikutus- ja toiminta-teht\u00e4vi\u00e4. Teht\u00e4vill\u00e4 harjoitellaan kielitietoisuuden eri osa-alueita. Teht\u00e4v\u00e4paketissa kielt\u00e4 tarkastellaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteissa, ja n\u00e4ihin tilanteisiin yhdistet\u00e4\u00e4n reflektoivaa pohdintaa. N\u00e4in teht\u00e4v\u00e4t noudattavat Oliveiran ja An\u00e7\u00e3n (2019) n\u00e4kemyksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 kielitietoisesta toiminnasta, jonka pit\u00e4isi olla esimerkiksi erojen ja yht\u00e4l\u00e4isyyksien tarkastelua sek\u00e4 monipuolista keskustelua kielest\u00e4. Teht\u00e4viss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n paljon kielen sis\u00e4ist\u00e4 variaatiota, ja n\u00e4in vahvistetaan oppilaan k\u00e4sityst\u00e4 kielest\u00e4 monipuolisena voimavarana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-16T05:41:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-16T05:41:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalipaketti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielitietoisuudella kohti monikielisyytt\u00e4 : materiaalipaketti yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205162698", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81061
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:24Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0f1c0803-0df2-4f9c-84a6-287495e20034\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205162698.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lammela, Leena Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille oppimateriaalipaketti Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 oppimateriaali monikielisyys monikulttuurisuus yläkoulu
title Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
title_full Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
title_fullStr Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
title_full_unstemmed Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
title_short Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä
title_sort kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
title_sub materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
title_txtP Kielitietoisuudella kohti monikielisyyttä : materiaalipaketti yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajille
topic oppimateriaalipaketti Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot Master's Degree Programme in Applied Linguistics 314 oppimateriaali monikielisyys monikulttuurisuus yläkoulu
topic_facet 314 Master's Degree Programme in Applied Linguistics Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot monikielisyys monikulttuurisuus oppimateriaali oppimateriaalipaketti yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205162698
work_keys_str_mv AT lammelaleena kielitietoisuudellakohtimonikielisyyttämateriaalipakettiyläkoulunäidinkielenjakirja