fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e5rd-Miettinen, Karita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lammela, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-16T05:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-16T05:41:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maailmamme on kielellisesti yh\u00e4 moninaisempi. Sen vuoksi my\u00f6s perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (POPS 2014) painottavat kielellist\u00e4 tietoisuutta ja eri kielten ja kielimuotojen kohtaamista my\u00f6s kouluarjessa. Opetuksen edellytet\u00e4\u00e4n olevan kielellisesti vastuullista. (Alisaari 2020; Opetushallitus 2014.) T\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytety\u00f6n tavoitteena olikin luoda yl\u00e4koululaisten \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opetukseen oppimateriaalipaketti, jolla tuetaan oppilaiden monikielisyytt\u00e4. Monikielisyys ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nykyisin sek\u00e4 kielten v\u00e4liseksi ett\u00e4 kielen sis\u00e4iseksi ilmi\u00f6ksi, eli monikielisyytt\u00e4 on sek\u00e4 usean kielen osaaminen ett\u00e4 yhden kielen eri kielimuotojen ja k\u00e4ytt\u00f6tapojen hallinta (Dufva & Nikula 2010). Kielen ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n muuttuvan jatkuvasti kielen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 ja tilanteensa mukaan (Dufva & Pietik\u00e4inen 2009), jolloin kielen muodot ja k\u00e4ytt\u00f6tavat vaihtelevat samankin kielen sis\u00e4ll\u00e4. My\u00f6s POPS 2014 n\u00e4kee oppilaan kielitaidon aiempaa monipuolisempana, ja esimerkiksi jokainen oppilas n\u00e4hd\u00e4\u00e4n monikielisen\u00e4 (Opetushallitus 2014).\n\nT\u00e4m\u00e4n opinn\u00e4ytety\u00f6n my\u00f6t\u00e4 syntynyt materiaalipaketti pyrkii vahvistamaan oppilaan omaa, monimuotoista monikielisyytt\u00e4, jota tuetaan vahvistamalla oppilaan kielitietoisuutta. Koulun kielitietoisen toiminnan on nimitt\u00e4in todettu kehitt\u00e4v\u00e4n oppilaiden monikielisyytt\u00e4 ja kyky\u00e4 toimia monikielisin\u00e4 yksil\u00f6in\u00e4 (Oliveira & An\u00e7\u00e3 2009). Kielitietoisuutta tukevat teht\u00e4v\u00e4t parantavat my\u00f6s yksil\u00f6n k\u00e4sityst\u00e4 kielist\u00e4 sosiaalisina resursseina (H\u00e9lot 2017). Kielitietoisuus m\u00e4\u00e4riteltiin t\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 kielitietoisuuden viisijaon pohjalta, jonks mukaan kielitietoisuus sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kielen huomioimisen, kielellisen luovuuden, kieliin ja kieliyhteis\u00f6ihin kohdistuvat asenteet, metakielellisen tiedon ja pohdinnan (Andersen & Ruohotie-Lyhty 2019). T\u00e4t\u00e4 m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 t\u00e4ydennettiin esimerkiksi Byramin (2012) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ll\u00e4, joka painottaa kielitietoisuudessa yksil\u00f6\u00e4 ja h\u00e4nen omaa k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n itsest\u00e4\u00e4n kielenoppijana ja -k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. N\u00e4in luodun m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n avulla oppilaan kehityst\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n tukemaan kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon kieli j\u00e4rjestelm\u00e4n\u00e4, yksil\u00f6n k\u00e4sitykset kielest\u00e4 sek\u00e4 kielen merkitys osana yhteiskunnallista kontekstia.\n\nOppimateriaalipaketin avulla opettajan on mahdollista rikastaa ja t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 opetustaan. Paketissa on kolme teemaa: Minun kieleni, Puhuttu suomi \u2013 monta eri suomea ja \u00c4\u00e4net\u00f6n kieli. N\u00e4ist\u00e4 jokainen sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 pohdinta-, vuorovaikutus- ja toiminta-teht\u00e4vi\u00e4. Teht\u00e4vill\u00e4 harjoitellaan kielitietoisuuden eri osa-alueita. Teht\u00e4v\u00e4paketissa kielt\u00e4 tarkastellaan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteissa, ja n\u00e4ihin tilanteisiin yhdistet\u00e4\u00e4n reflektoivaa pohdintaa. N\u00e4in teht\u00e4v\u00e4t noudattavat Oliveiran ja An\u00e7\u00e3n (2019) n\u00e4kemyksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 kielitietoisesta toiminnasta, jonka pit\u00e4isi olla esimerkiksi erojen ja yht\u00e4l\u00e4isyyksien tarkastelua sek\u00e4 monipuolista keskustelua kielest\u00e4. Teht\u00e4viss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n paljon kielen sis\u00e4ist\u00e4 variaatiota, ja n\u00e4in vahvistetaan oppilaan k\u00e4sityst\u00e4 kielest\u00e4 monipuolisena voimavarana.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-16T05:41:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-16T05:41:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "111", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalipaketti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielitietoisuudella kohti monikielisyytt\u00e4 : materiaalipaketti yl\u00e4koulun \u00e4idinkielen ja kirjallisuuden opettajille", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205162698", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Soveltavan kielitieteen maisteriopinnot", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Applied Linguistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "314", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|