Téléenseignement du français oral les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19

Globaali koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi opetukseen ja sen toteuttamiseen 2020-luvun alkupuolella, sillä sosiaalisten kontaktien välttämiseksi opetus siirrettiin erilaisiin virtuaalisiin oppimisympäristöihin vuoden 2020 maaliskuusta alkaen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettaji...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Silja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81047
_version_ 1826225745620369408
author Peltola, Silja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Peltola, Silja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Peltola, Silja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Peltola, Silja
datasource_str_mv jyx
description Globaali koronapandemia on vaikuttanut merkittävästi opetukseen ja sen toteuttamiseen 2020-luvun alkupuolella, sillä sosiaalisten kontaktien välttämiseksi opetus siirrettiin erilaisiin virtuaalisiin oppimisympäristöihin vuoden 2020 maaliskuusta alkaen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien kokemuksien avulla, millaisia vaikutuksia etäopetuksella on ollut ranskan kielen suullisen kielitaidon opettamiseen. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, miten opettajat ovat sopeutuneet etäopetuksen tuomiin haasteisiin suullisen kielitaidon opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen vielä vuonna 2022, sillä suuri osa kolmannen asteen opetuksesta Suomessa toteutetaan etänä. Opettajien kokemuksien keräämiseksi aiheesta päätettiin toteuttaa kyselytutkimus, sillä sen koettiin antavan tarpeeksi tietoa tutkimuksen tutkimuskysymyksiin nähden ja kyselytutkimuksen avulla pystyttiin saamaan enemmän erilaisia kokemuksia. Mahdollisimman laajan vastausmäärän saamiseksi ympäri Suomea, kysely toteutettiin sähköisessä muodossa ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa suomalaisille ranskan opettajille suunnatuissa ryhmissä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 36 eri koulutusasteilla opettavaa ranskan kielen opettajaa. Kaikki opettajat, jotka ovat jossain vaiheessa opettaneet ranskan kieltä etänä, pystyivät osallistumaan kyselytutkimukseen. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsitellään vieraiden kielten didaktiikkaa ja kommunikatiivista kieltenopetusta sekä suullista kielitaitoa, jota lähestymme kommunikatiivisen kompetenssin teorioilla sekä fonetiikan ja ääntämisen näkökulmasta. Toisessa osassa käsittelemme etäopetusta ja sen piirteitä sekä määrittelemme eroja suunnitellun etäopetuksen ja kriisin aiheuttaman etäopetuksen välillä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista analyysimenetelmää ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella. Osallistujien vastausten perusteella, pandemian vuoksi toteutettu etäopetus toi mukanaan sekä erilaisia haasteita että hyötyjä. Vastausten perusteella kuitenkin etäopetuksella oli enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia suullisen kielitaidon opettamiseen. Vastauksista käy ilmi, että joissakin tapauksissa suullisen kielitaidon ulottuvuuksia on jätetty tarkoituksella pois haastavuuden vuoksi, mutta osa vastaajista oli keksinyt erilaisia ratkaisuja etäopetuksen tuomiin haasteisiin. Osa vastaajien mainituista haasteista on ennaltaehkäistävissä lisäämällä sekä opettajien että oppilaitoksien valmiuksia etäopetuksen toteuttamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:49:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Silja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-13T05:29:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-13T05:29:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81047", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Globaali koronapandemia on vaikuttanut merkitt\u00e4v\u00e4sti opetukseen ja sen toteuttamiseen 2020-luvun alkupuolella, sill\u00e4 sosiaalisten kontaktien v\u00e4ltt\u00e4miseksi opetus siirrettiin erilaisiin virtuaalisiin oppimisymp\u00e4rist\u00f6ihin vuoden 2020 maaliskuusta alkaen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien kokemuksien avulla, millaisia vaikutuksia et\u00e4opetuksella on ollut ranskan kielen suullisen kielitaidon opettamiseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa halutaan selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajat ovat sopeutuneet et\u00e4opetuksen tuomiin haasteisiin suullisen kielitaidon opettamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen viel\u00e4 vuonna 2022, sill\u00e4 suuri osa kolmannen asteen opetuksesta Suomessa toteutetaan et\u00e4n\u00e4.\nOpettajien kokemuksien ker\u00e4\u00e4miseksi aiheesta p\u00e4\u00e4tettiin toteuttaa kyselytutkimus, sill\u00e4 sen koettiin antavan tarpeeksi tietoa tutkimuksen tutkimuskysymyksiin n\u00e4hden ja kyselytutkimuksen avulla pystyttiin saamaan enemm\u00e4n erilaisia kokemuksia. Mahdollisimman laajan vastausm\u00e4\u00e4r\u00e4n saamiseksi ymp\u00e4ri Suomea, kysely toteutettiin s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 muodossa ja sit\u00e4 jaettiin sosiaalisessa mediassa suomalaisille ranskan opettajille suunnatuissa ryhmiss\u00e4. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 36 eri koulutusasteilla opettavaa ranskan kielen opettajaa. Kaikki opettajat, jotka ovat jossain vaiheessa opettaneet ranskan kielt\u00e4 et\u00e4n\u00e4, pystyiv\u00e4t osallistumaan kyselytutkimukseen.\nTutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vieraiden kielten didaktiikkaa ja kommunikatiivista kieltenopetusta sek\u00e4 suullista kielitaitoa, jota l\u00e4hestymme kommunikatiivisen kompetenssin teorioilla sek\u00e4 fonetiikan ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toisessa osassa k\u00e4sittelemme et\u00e4opetusta ja sen piirteit\u00e4 sek\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelemme eroja suunnitellun et\u00e4opetuksen ja kriisin aiheuttaman et\u00e4opetuksen v\u00e4lill\u00e4. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin laadullista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 ja kyselytutkimuksessa saadut vastaukset jaoteltiin kolmeen eri kategoriaan vastauksissa esiintyneiden teemojen perusteella. \nOsallistujien vastausten perusteella, pandemian vuoksi toteutettu et\u00e4opetus toi mukanaan sek\u00e4 erilaisia haasteita ett\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4. Vastausten perusteella kuitenkin et\u00e4opetuksella oli enemm\u00e4n negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia suullisen kielitaidon opettamiseen. Vastauksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 joissakin tapauksissa suullisen kielitaidon ulottuvuuksia on j\u00e4tetty tarkoituksella pois haastavuuden vuoksi, mutta osa vastaajista oli keksinyt erilaisia ratkaisuja et\u00e4opetuksen tuomiin haasteisiin. Osa vastaajien mainituista haasteista on ennaltaehk\u00e4ist\u00e4viss\u00e4 lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaitoksien valmiuksia et\u00e4opetuksen toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-13T05:29:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-13T05:29:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "T\u00e9l\u00e9enseignement du fran\u00e7ais oral : les exp\u00e9riences des enseignants finlandais pendant la pand\u00e9mie de Covid-19", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205132692", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_81047
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:19Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d96829c3-22b3-4dc5-8d68-4a5fa9a61673\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205132692.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Silja Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19 Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli suullinen kielitaito etäopetus
title Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
title_full Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
title_fullStr Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19 Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
title_full_unstemmed Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19 Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
title_short Téléenseignement du français oral
title_sort téléenseignement du français oral les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de covid 19
title_sub les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
title_txtP Téléenseignement du français oral : les expériences des enseignants finlandais pendant la pandémie de Covid-19
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli suullinen kielitaito etäopetus
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology etäopetus ranskan kieli suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81047 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205132692
work_keys_str_mv AT peltolasilja teleenseignementdufrancaisorallesexperiencesdesenseignantsfinlandaispendantlapandem