Luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tavoitteista ja lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen kautta. Tutkimuksen aineisto...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hautalampi, Masi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81024
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen kautta. Tutkimuksen aineisto koostui viidestä 1.–6.-luokkalaisille liikuntaa opettavan luokanopettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta. Haastattelut litteroitiin, ja aineisto analysoitiin laadullisella aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Pääteemoja muodostui kaksi. Ne käsittelivät (1) liikunnanopetuksen tärkeimpiä tavoitteita ja niiden saavuttamisen keinoja sekä (2) opettajan ja koulun roolia lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentajana. Haastatteluun osallistuneet opettajat pitivät liikunnanopetuksen tärkeimpänä tavoitteena liikunnan ilon löytämiseen ja liikunnan mielekkääksi kokemiseen liittyviä asioita. Muita tärkeitä tavoitteita olivat muun muassa fyysinen aktiivisuus, erilaisten fyysisten, sosiaalisten ja tunnesäätelyn taitojen oppiminen sekä informaaliin liikuntaan innostaminen koululiikunnan avulla. Opettajat näkivät myös koulun sekä opettajan roolit pääosin merkittävinä lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisen tukemisessa. Koululiikunta on koulun liikunnanopetuksen ulkopuolelle ulottuva kokonaisuus, ja oppilaat viettävät koulussa useita tunteja koulupäivien aikana. Opettajien onkin merkityksellistä tarkastella koululiikuntaa kokonaisuutena ja pyrkiä esimerkiksi tämän tutkimuksen tuloksiin perehtymällä tukemaan lasten liikkumista.