Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä

Tutkimus tarkastelee yläkoulun suomi toisena kielenä -oppilaille suunnatun Ketterä 7–9 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitustehtäviä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tehtäviä, niissä heijastuvia kirjoituskäsityksiä sekä painotuksia tehtävien ja käsitysten välillä. Tutkimuskysymyksiä ovat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tytärniemi, Hanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80976
_version_ 1826225809221746688
author Tytärniemi, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tytärniemi, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tytärniemi, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tytärniemi, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee yläkoulun suomi toisena kielenä -oppilaille suunnatun Ketterä 7–9 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitustehtäviä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata tehtäviä, niissä heijastuvia kirjoituskäsityksiä sekä painotuksia tehtävien ja käsitysten välillä. Tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Millaisten tehtävien avulla kirjoittamista harjoitellaan oppikirjassa ja mitkä tehtävätyypit painottuvat? 2. Millaisia kirjoittamiskäsityksiä kirjoitustehtävistä heijastuu ja mitkä käsitykset painottuvat? Tutkimusaineisto koostuu 50 tehtävästä, joissa ohjeistetaan kirjoittamaan yli virkkeen mittaisia vastauksia. Kirjoittaminen on käsitetty tutkimuksessa osana tekstitaitoja sekä laajasti uuden kirjoittamisen käsitteen avulla. Tutkimus on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, jossa kirjoituskäsitysten analyysia ohjaa Ivaničin (2004) kirjoittamisen diskurssien teoria. Analyysissa aineiston tehtävistä muodostui sisältöjen perusteella seitsemään luokkaa: tehtävät, joihin vastataan kirjoittamalla, prosessikirjoittaminen, tekstin korjaaminen ja muokkaaminen, tekstilajin pohjalta kirjoittaminen, aineistopohjainen kirjoittaminen, aiheen pohjalta kirjoittaminen sekä kuvien ottaminen. Aineisto on lisäksi eritelty tehtävien lukumääriä kuvaavaan taulukkoon, joka kuvastaa painotuksia tehtävätyyppien välillä. Aineistossa on luokittelun perusteella monipuolisesti erilaisia tehtäviä, mutta niiden väliset painotukset ovat selkeitä. Analyysin mukaan suurin osa tehtävistä on vastaa kirjoittamalla -tyyppisiä tai prosessikirjoittamisen tehtäviä. Myös kirjoituskäsitysten välillä on selkeitä painotuksia. Tehtävissä heijastuu kaikkien Ivaničin (2004) diskurssien mukaiset kirjoituskäsitykset, mutta selkeästi eniten näkyvät prosessi- sekä genrediskurssin käsitykset kirjoittamisesta ja sen oppimisesta.
first_indexed 2022-05-11T20:04:13Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tyt\u00e4rniemi, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-11T05:31:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-11T05:31:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80976", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee yl\u00e4koulun suomi toisena kielen\u00e4 -oppilaille suunnatun Ketter\u00e4 7\u20139 -oppikirjan kirjoittamisen osa-alueen kirjoitusteht\u00e4vi\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata teht\u00e4vi\u00e4, niiss\u00e4\nheijastuvia kirjoitusk\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 painotuksia teht\u00e4vien ja k\u00e4sitysten v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuskysymyksi\u00e4 ovat:\n1. Millaisten teht\u00e4vien avulla kirjoittamista harjoitellaan oppikirjassa ja mitk\u00e4 teht\u00e4v\u00e4tyypit\npainottuvat?\n2. Millaisia kirjoittamisk\u00e4sityksi\u00e4 kirjoitusteht\u00e4vist\u00e4 heijastuu ja mitk\u00e4 k\u00e4sitykset painottuvat?\n\nTutkimusaineisto koostuu 50 teht\u00e4v\u00e4st\u00e4, joissa ohjeistetaan kirjoittamaan yli virkkeen\nmittaisia vastauksia. Kirjoittaminen on k\u00e4sitetty tutkimuksessa osana tekstitaitoja sek\u00e4 laajasti\nuuden kirjoittamisen k\u00e4sitteen avulla. Tutkimus on toteutettu teoriaohjaavana sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina,\njossa kirjoitusk\u00e4sitysten analyysia ohjaa Ivani\u010din (2004) kirjoittamisen diskurssien teoria.\n\nAnalyysissa aineiston teht\u00e4vist\u00e4 muodostui sis\u00e4lt\u00f6jen perusteella seitsem\u00e4\u00e4n luokkaa: teht\u00e4v\u00e4t, joihin vastataan kirjoittamalla, prosessikirjoittaminen, tekstin korjaaminen ja muokkaaminen, tekstilajin pohjalta kirjoittaminen, aineistopohjainen kirjoittaminen, aiheen pohjalta kirjoittaminen sek\u00e4 kuvien ottaminen. Aineisto on lis\u00e4ksi eritelty teht\u00e4vien lukum\u00e4\u00e4ri\u00e4 kuvaavaan taulukkoon, joka kuvastaa painotuksia teht\u00e4v\u00e4tyyppien v\u00e4lill\u00e4. Aineistossa on luokittelun perusteella\nmonipuolisesti erilaisia teht\u00e4vi\u00e4, mutta niiden v\u00e4liset painotukset ovat selkeit\u00e4. Analyysin mukaan suurin osa teht\u00e4vist\u00e4 on vastaa kirjoittamalla -tyyppisi\u00e4 tai prosessikirjoittamisen teht\u00e4vi\u00e4.\nMy\u00f6s kirjoitusk\u00e4sitysten v\u00e4lill\u00e4 on selkeit\u00e4 painotuksia. Teht\u00e4viss\u00e4 heijastuu kaikkien Ivani\u010din\n(2004) diskurssien mukaiset kirjoitusk\u00e4sitykset, mutta selke\u00e4sti eniten n\u00e4kyv\u00e4t prosessi- sek\u00e4\ngenrediskurssin k\u00e4sitykset kirjoittamisesta ja sen oppimisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-11T05:31:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-11T05:31:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "26", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ketter\u00e4 7-9 -oppikirjan kirjoitusteht\u00e4vi\u00e4 ja -k\u00e4sityksi\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205112626", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoitustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80976
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bc51b94-36d4-4d6a-9147-621b15b7b8ee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205112626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tytärniemi, Hanna Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kirjoittaminen kirjoitustaito yläkoulu oppikirjat suomen kieli
title Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
title_full Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
title_fullStr Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
title_full_unstemmed Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
title_short Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
title_sort ketterä 7 9 oppikirjan kirjoitustehtäviä ja käsityksiä
title_txtP Ketterä 7-9 -oppikirjan kirjoitustehtäviä ja -käsityksiä
topic Suomen kieli Finnish 309 suomi toisena kielenä kirjoittaminen kirjoitustaito yläkoulu oppikirjat suomen kieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli kirjoittaminen kirjoitustaito oppikirjat suomen kieli suomi toisena kielenä yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80976 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112626
work_keys_str_mv AT tytärniemihanna ketterä79oppikirjankirjoitustehtäviäjakäsityksiä