Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht

Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden suuntauksien mukaan opetuksessa ja oppimisessa korostuu erityisesti oppijaläht...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Sarita
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80963
_version_ 1828193047301586944
author Lahtinen, Sarita
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lahtinen, Sarita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lahtinen, Sarita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lahtinen, Sarita
datasource_str_mv jyx
description Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden suuntauksien mukaan opetuksessa ja oppimisessa korostuu erityisesti oppijalähtöisyys- sekä keskeisyys, autenttisuus, toiminnallisuus sekä oppijan kokemukset merkityksellisyydestä oppimisessaan. Tässä tutkimuksessa keskitytään opettajien käsityksiin toiminnallisesta kielenopetuksesta. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, miten opettajat ymmärtävät käsitteen toiminnallisuus ja millaisia kokemuksia heillä on toiminnallisesta kieltenopetuksesta. Tutkimuksen piiriin valittiin nimenomaan saksan kielen opettajat, koska heidän käsityksistään toiminnallisuuteen liittyen on tehty varsin vähän tutkimusta. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin useille kymmenille saksanopettajille ympäri Suomen saksan opettajien epävirallisen Facebook ryhmän Saksanopettajat ja Saksanopettajat lukiossa kautta sekä sähköpostitse marraskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 33 saksanopettajaa. Kyselylomakkeessa oli muutama määrällinen kysymys, mutta siinä keskityttiin avoimiin kysymyksiin. Vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustuloksista selviää, että opettajat tulkitsevat toiminnallisuutta hyvin eri tavoilla: oppijan kokonaisvaltaisena aktiivisuutena, erilaisina toiminnallisina menetelmiä tai oppijan fyysisenä aktiivisuutena. Opettajien kokemukset toiminnallisuudesta olivat positiivisia. Hyödyttäviksi asioiksi nostettiin erityisesti toiminnallisuuden tuoma oppimisen tuki, motivointi sekä erilaisuuden huomioiminen. Opettajat mainitsivat resurssien puutteen, oppijan omien haasteiden, ryhmädynamiikan sekä tottumusten haastavan toiminnallisuuden toteutumista. Tutkimuksen opettajat käyttävät toiminnallisuutta tukeakseen oppijoiden oppimista, tuovan toiminnallisuudella pientä lisää oppitunneille tai keinona kehittää ryhmän sekä yksilön sosiaalisia taitoja.
first_indexed 2022-05-10T20:00:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Sarita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-05-10T06:12:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-05-10T06:12:39Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80963", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyaikainen oppimisk\u00e4sitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmenin\u00e4 pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. N\u00e4iden suuntauksien mukaan opetuksessa ja oppimisessa korostuu erityisesti oppijal\u00e4ht\u00f6isyys- sek\u00e4 keskeisyys, autenttisuus, toiminnallisuus sek\u00e4 oppijan kokemukset merkityksellisyydest\u00e4 oppimisessaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n opettajien k\u00e4sityksiin toiminnallisesta kielenopetuksesta. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, miten opettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t k\u00e4sitteen toiminnallisuus ja millaisia kokemuksia heill\u00e4 on toiminnallisesta kieltenopetuksesta. Tutkimuksen piiriin valittiin nimenomaan saksan kielen opettajat, koska heid\u00e4n k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n toiminnallisuuteen liittyen on tehty varsin v\u00e4h\u00e4n tutkimusta. \n\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka l\u00e4hetettiin useille kymmenille saksanopettajille ymp\u00e4ri Suomen saksan opettajien ep\u00e4virallisen Facebook ryhm\u00e4n Saksanopettajat ja Saksanopettajat lukiossa kautta sek\u00e4 s\u00e4hk\u00f6postitse marraskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 33 saksanopettajaa. Kyselylomakkeessa oli muutama m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen kysymys, mutta siin\u00e4 keskityttiin avoimiin kysymyksiin. Vastauksia tarkasteltiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \n\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 opettajat tulkitsevat toiminnallisuutta hyvin eri tavoilla: oppijan kokonaisvaltaisena aktiivisuutena, erilaisina toiminnallisina menetelmi\u00e4 tai oppijan fyysisen\u00e4 aktiivisuutena. Opettajien kokemukset toiminnallisuudesta olivat positiivisia. Hy\u00f6dytt\u00e4viksi asioiksi nostettiin erityisesti toiminnallisuuden tuoma oppimisen tuki, motivointi sek\u00e4 erilaisuuden huomioiminen. Opettajat mainitsivat resurssien puutteen, oppijan omien haasteiden, ryhm\u00e4dynamiikan sek\u00e4 tottumusten haastavan toiminnallisuuden toteutumista. Tutkimuksen opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t toiminnallisuutta tukeakseen oppijoiden oppimista, tuovan toiminnallisuudella pient\u00e4 lis\u00e4\u00e4 oppitunneille tai keinona kehitt\u00e4\u00e4 ryhm\u00e4n sek\u00e4 yksil\u00f6n sosiaalisia taitoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-05-10T06:12:39Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-05-10T06:12:39Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivinen kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen kielenopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202205102614", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi (pedagogiikka)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_80963
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cb74d761-7b9a-426c-9e6d-e482ce1b6a78\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202205102614.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Sarita Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht kommunikatiivinen kielenopetus toiminnallinen kielenopetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli konstruktivismi (pedagogiikka) kieltenopetus
title Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
title_full Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
title_fullStr Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
title_full_unstemmed Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
title_short Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
title_sort interpretationen und erfahrungen der deutschlehrer innen mit dem handlungsorientierten unterricht
title_txtP Interpretationen und Erfahrungen der Deutschlehrer/innen mit dem handlungsorientierten Unterricht
topic kommunikatiivinen kielenopetus toiminnallinen kielenopetus Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 saksan kieli konstruktivismi (pedagogiikka) kieltenopetus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kieltenopetus kommunikatiivinen kielenopetus konstruktivismi (pedagogiikka) saksan kieli toiminnallinen kielenopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80963 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205102614
work_keys_str_mv AT lahtinensarita interpretationenunderfahrungenderdeutschlehrerinnenmitdemhandlungsorientiertenunt