Yhteenveto: | Nykyaikainen oppimiskäsitys korostaa oppijoiden aktiivista toimijuutta. Viime vuosikymmeninä pinnalla on ollut konstruktivistinen oppimiskäsitys ja kielten opetuksessa erityisesti kommunikatiivinen kielenoppiminen. Näiden suuntauksien mukaan opetuksessa ja oppimisessa korostuu erityisesti oppijalähtöisyys- sekä keskeisyys, autenttisuus, toiminnallisuus sekä oppijan kokemukset merkityksellisyydestä oppimisessaan. Tässä tutkimuksessa keskitytään opettajien käsityksiin toiminnallisesta kielenopetuksesta. Tutkimuksen tarkoitus on saada selville, miten opettajat ymmärtävät käsitteen toiminnallisuus ja millaisia kokemuksia heillä on toiminnallisesta kieltenopetuksesta. Tutkimuksen piiriin valittiin nimenomaan saksan kielen opettajat, koska heidän käsityksistään toiminnallisuuteen liittyen on tehty varsin vähän tutkimusta.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin useille kymmenille saksanopettajille ympäri Suomen saksan opettajien epävirallisen Facebook ryhmän Saksanopettajat ja Saksanopettajat lukiossa kautta sekä sähköpostitse marraskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 33 saksanopettajaa. Kyselylomakkeessa oli muutama määrällinen kysymys, mutta siinä keskityttiin avoimiin kysymyksiin. Vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksista selviää, että opettajat tulkitsevat toiminnallisuutta hyvin eri tavoilla: oppijan kokonaisvaltaisena aktiivisuutena, erilaisina toiminnallisina menetelmiä tai oppijan fyysisenä aktiivisuutena. Opettajien kokemukset toiminnallisuudesta olivat positiivisia. Hyödyttäviksi asioiksi nostettiin erityisesti toiminnallisuuden tuoma oppimisen tuki, motivointi sekä erilaisuuden huomioiminen. Opettajat mainitsivat resurssien puutteen, oppijan omien haasteiden, ryhmädynamiikan sekä tottumusten haastavan toiminnallisuuden toteutumista. Tutkimuksen opettajat käyttävät toiminnallisuutta tukeakseen oppijoiden oppimista, tuovan toiminnallisuudella pientä lisää oppitunneille tai keinona kehittää ryhmän sekä yksilön sosiaalisia taitoja.
|